Jump to content
Annons

Hur mobil blir man med laptop?


suprapappa

Recommended Posts

hej!

jag går i funderingar över att äntligen skaffa mig en laptop.

jag har en stationär burk för musik som är baserad på:

intel p4 3.0ghz northwood

1gb ddram 400mhz (dual mode)

emu 1820m

cubase sx2

jag har dock en romantisk dröm om att bara kunna ta med en laptop till landet en vecka och sitta och skriva musik men frågan är hur enkelt det är och hur mobil man blir?

man behöver ju trots allt, datorn, klaviatur, ljudkort, mikrofon, ngt att lyssna i (hörlurar antar jag) + kanske gitarr o bas o plötsligt var det en halv studio.

vad är era erfarenheter.....är det någon som har trott att man blir fri som en fågel och investerat i dylika prylar men kännt att det var lite roddigt trots allt? eller är det jordens befrielse med laptop.

jag vet inte om jag behöver en laptop som är lika kraftig som min stationära men har ändå lite krav.....jag, som aldrig använt en laptop, tror att det känns väldligt trångt på skärmen med mindre än 17" widescreen. dessutom skulle jag vilja kunna redigera video på den och wlan vore trevligt : )

vet inte om det är klokast att ha ett separat ljudkort och en klaviatur eller satsa på en klaviatur med inbyggt ljudkort. har dock hört att usb-interface inte är så mkt att satsa på för att det ökar latencyn.....tänkte då kika på klaviaturer med firewire och knallade glatt in på estrad (4sound) idag och då visste dom bara en klaviatur som hade allt detta, m-audio ozonic. problemet var att den inte var speciellt smidig. dessutom sa dom att pc-laptops inte hanterar firewire...är detta sant??? jag är ej beredd att gå över till macsidan.

kalaset dator/klaviatur/ljudkort får absolut högst uppgå till 25.000:- men kan man klara sig vettigt närmare 15.000:- så är det att föredra.

jag har precis börjat kika på detta och har som sagt ingen erfarehet av laptops. har satt ihop en och annan stationär burk med bra resultat men här vet jag inte.....kollade därför in frost-datorer men det blir nog för dyrt.

det blir nog inte aktuellt att köpa detta förrän framåt jul så om ngn vet ngt om kommande produkter är detta oxå intressant.

förlåt för att jag alltid skriver så låååånga inlägg 😱

tack för hjälpen

petri

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Jag skulle satsa på ett Firewire-ljudkort, och ett separat (USB)keyboard. Se till att ljudkortet har MIDI-in så kan du använda vilken gammal M1 som helst som keyboard.

Ofta behöver man ju inte ta med allt heller. Med lite framförhållning kanske du kan låna grejer på plats. Mickstativ är fruktansvärt tråkiga att släpa på. Digitalpianon eller gamla synthar med MIDI står lite överallt, och då har man keyboardfrågan löst.

Mickar, hörlurar, ljudkort och sladdar går ner i en bra väska. Sen har du datorn i en axelremsväska.

Link to comment
Dela på andra sajter

PC hanterar Firewire, men kan inte mata enheterna med ström. Det kan göra livet lite surare i mobila sammanhang. Sen kör de flesta PC-tillverkare (alla?) med 4-pinnars-FW som är ganska klena.

Så har jag uppfattat det.

Link to comment
Dela på andra sajter

tack för svar

jo, satt precis o bläddrade i mm.....eh eller studio menar jag förstås : ) och kom på att det dom nog sa på estrad var att pc-laptops inte har 6-pinnars firewire.

det är nog sant att det står en massa gamla synthar och skräpar men inte på landet, eller inte hos svåger på gotland 😱 så det blir nog nödvändligt med en klaviatur ändå. glömde säga innan att jag nog klarar mig gott med 2 ingångar på ljudkortet.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej!

Jag köpte köpte en laptop med inställningen att relativt snart köpa en riktig dator, det har jag ännu inte gjort!

Har haft den i stan och på landet och då jag inte har körkort hade att släpa med en stationär dator på bussen varit en

aning omständigt 🙂! Jag har även plockat med mig den bärbara och spelat in hos lite kompisar! Tycker faktiskt "friheten"

känns av! Även om man inte så väldigt ofta kanske åker runt och spelar in! Mikrofon och litet firewire-ljudkort samt laptop

går ned i ryggsäcken eller axelväska och lurar/na och litet 2-oktavs keyboard bär man i en påse bredvid! Hade man behövt

släpa gitarr, bas (och trumset) hade det ju blivit avsevärt mindre mobilt! Har funkat väldigt bra för mig! Är verkligen som

en dröm att kunna öppna upp Cubase och ha tillgång till utmärkta Rhodes, stråkar, kompressor, o.s.v, e.t.c 🙂!

(bortsett ifrån att allt med dator & Co som huvudtaget kunnat strula verkat strula för mig - så synd att Frost är så satans dyra!)

Link to comment
Dela på andra sajter

(bortsett ifrån att allt med dator & Co som huvudtaget kunnat strula verkat strula för mig - så synd att Frost är så satans dyra!)

Jag tror att Acer har någon modell med sexpinnars firewire också. Och de brukar ha humana priser. Vet dock inte vilken/vilka det gäller. Men det går väl att kolla upp.

En av mina laptopar är just en Acer. Och den är helt OK. Fyrapinnars firewire på den dock.

Redigerat av Violiner
Link to comment
Dela på andra sajter

musik (oregistrerad)

Hej!

Köp en laptop som motsvarar en stationär pc i så hög grad som möjligt. Studera specifikationer för Frost, Hp och något mer märke såsom kanske Dell och Best.

Kör ett externt ljudkort, och varför inte ett som platsar i pc-cardplatsen? Jag föredrar E-mu 1616 härvid. Komplettera med en extern firewire-hdd. Det är inte sant att laptops inte har firewire. Alla har det i princip, men då normalt bara en port och varianten 1394a. Men det räcker till, för annars hade inte de grejerna tillverkats, eller hur?! Sätter du en hdd i firewire och ett ljudkort i pc-cardplats, så behöver de inte samsas om samma port, vilket kan vara en fördel.

Portabel blir du, eftersom det är tung att släpa på en stationär dator, men detta med batteridrift kan du glömma. Men lantstället har väl el hoppas jag!

Knökigast blir egentligen detta med instrumenten du pratar om. Ska du spela allt själv? Då är det klart att du får kånka på allt också. Gitarrer, bas, keyboards. Och hur tar du dig dit? Med bil? Då gör det väl inget kanske...

Jag har en laptop för att med den ta mig till olika platser och där spela in andra medmusikers instrument. Men väl där kopplar jag in den på elströmmen såklart. Skulle tro att den pallar fem minuters mångkanalinspelning av musik. Den pallar i varje fall 1 timmes Word-användande på batteri. Ingen pc går på batteri om man sysslar med tillräckligt krävande uppgifter.

😆

:musik

Redigerat av musik
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har en laptop för att med den ta mig till olika platser och där spela in andra medmusikers instrument. Men väl där kopplar jag in den på elströmmen såklart. Skulle tro att den pallar fem minuters mångkanalinspelning av musik. Den pallar i varje fall 1 timmes Word-användande på batteri. Ingen pc går på batteri om man sysslar med tillräckligt krävande uppgifter.

Men då måste du väl ha ett gammalt slitet batteri? För med ett fräscht batteri kan du väl klara tre timmars Word-arbetande, och upp till en timmes musikinspelning?

Link to comment
Dela på andra sajter

Hjälper suprapappa lite:

man tackar och bockar : )

apprå på klaviaturer, fick igår tillfälle att spela på en gammal Phillips-orgel gissningsvis från mitten av 60-talet. VARFÖR GÖR MAN INTE KLAVIATURER SÅ LÄNGRE? den kändes hur bra som helst (och då är jag ändå inte SÅ kinkig för jag är ingen skicklig pianist men om man kollar på tex. edirol pcr-1 som iofs är jättesmidig så är klaviaturen hemsk i mitt tycke men jag antar att man inte kan få allt)

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej!

Nej, Edirol PCR-1 har helt värdelösa tangenter som knappt är spelbara :rolleyes:!

Och en centimeter i höjdskillnad är ju inte så allvarligt ur transport-synpunkt!

Den andra Edirol eller E-mu´s är de bästa 2-oktavers jag testat!

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej!

Dom enda 2-oktavers som finns med bra tangenter är väl Edirol´s (Roland) och E-mu´s nya!

Ehm... aha? :rolleyes: "Edirols och E-mus nya"? 😆 Vilka modeller menar du då?

Link to comment
Dela på andra sajter

musik (oregistrerad)

Hej!

MusicNixon & Hans: Nej jag har en riktigt bra HP, deras näst bästa laptop (av 21 modeller). Problemet är dock att en processor i en laptop på 3.2 GHz drar så mycket mer än en Centrino 1.7 GHz bara...

Så en timme Word är vad den pallar. Färskheten till trots.

:rolleyes:

:musik

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej!

MusicNixon & Hans: Nej jag har en riktigt bra HP, deras näst bästa laptop (av 21 modeller). Problemet är dock att en processor i en laptop på 3.2 GHz drar så mycket mer än en Centrino 1.7 GHz bara...

Så en timme Word är vad den pallar. Färskheten till trots.

🙂

:musik

Kan du inte strypa hastigheten när du jobbar med Word då? 3,2 GHz behövs väl inte när du skriver?

Eller kräver MS Office det nuförtiden? 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...