Jump to content
Annons

Tramporgel


Hemluth

Recommended Posts

Lite bilder:

img00017at.jpg

Här sitter alltså den här underliga fjädern. Den ser itne riktigt kry ut heller. Jag har sprayat olja på den, men det gnisslar fortfarande någonstans längre bak som är svårt att se (troligtvis inte fjädern dock). Man kommer dock inte åt så bra.

img00023om.jpg

Såhär ser den friska fjädern ut.

img00065of.jpg

Jag har höjt pedalerna något i hopp om att få mer luft, men det blev itne allför stor skildnad. Den måste läcka rätt regält någonstans, men jag kan inte komma på något bra sätt att testa VART den läcker.

img00112it.jpg

Såhär ser spakarna ut och där fungerar allt såvitt jag kan förstå.

img00072kw.jpg

Något jag dock inte begriper är hur man ska komma åt att stämma, altlså vart själva rören sitter. Vill man plocka bort spakdelen måste man plocka bort varje del för sig, vilekt blir rena pusslet. Kan man i stället plocka bort hela klaviaturdelen från bälgdelen tror ni? Eller hur kommer man annars åt?

img00100yo.jpg

En annan bild på mekaniken. Längst nere i springar där finns ett antal skruvar. Vågar man skruva bort de och försöka lyfta bort klaviaturdelen från bälgarna?

img00177tn.jpg

Här inne under tangenterna finns något som ser ut som ändarna på rören. Är det det? Hur stämmer man i så fall?

Som ni ser har jag många funderingar.. (Ursäkta även mitt dåliga sinne för fotografering).

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Angående mickning så har vi en tramporgel med oss live i bandet och mickar då denna genom att plocka bort brädan som man öppnar i toppen och ställer en mick där. Det funkar om övriga instrument inte väsnas allt för mycket, men en noise gate kanske kan användas för att får bort det andra och få en mer ren signal..

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för tipset. Det lät intressant. Men hur får ni all orgelmekanik (tramp, bälgar som slår, tangenter som går i botten mm) tyst? Blir det inte för dovt om man har den inne också? Vad använder ni för mic till detta?

Link to comment
Dela på andra sajter

Mekaniken i vår orgel låter inte så mycket. Lite trampor gör inget om det följer med anser jag men om man vill ha bort sånt borde EQ vara ett bra hjälpmedel. Men om du vill ha ett ljud som bara låter orgel (inget trampljud eller så) varför inte köpa en elorgel? eller ta en mick som inte tar in så mycket ljud runt om ljudkällan, ev en noise gate och eq. Det blir inte dovt om vi har micken i orgeln, vi använder oss av en mick vi köpte på musikbörsen i Uppsala för 99 kronor,den är gjord av superlux och modellen heter sonata series kopplar den tillett tascam m-216 och mixtrar med EQ beroende på rum och så. Jag antar att detta inte är det bästa sättet men billigaste förmodligen. Om du har mer utrustning än vi skulle jag föreslå: Sm57 eller kanske en overhead mick till trummor (finns risk för att det rundar), annars om du ändå börjat skruva itur den kan du ju prova vad ljudet låter bäst och hel enkelt sätta en mick där. Ska förmodligen spela in i studion nästa vecka med tramporgeln,kan ju skicka lite prover på hur den låter när vi mickar då. Men hur ska du användaden? Live, studio? lugn musik eller hård?

Har du fått svar på dina frågor?

Mvh,

Andreas Wennberg

Link to comment
Dela på andra sajter

Missförstå mig rätt nu, ag vill givetvis ha lite trampljud mm, dock bara till den grad att man kan ana det, jag vill inte ha överröstande "energiska sängaktivitetsljud". Micen jag har är en SPB1, och jag planerar främdt spela in i studio, så några övriga starka ljud tror jag inte jag har.

Men jag ska prova att mica upp den innifrån när den är ihopplockad igen, tack för tipset.

Jag har dock en annan fråga. Jag har tagit bort klaviaturen från bälgen och täppt igen hålen som ska gå till klaviaturen. Sedan när jag pumpar är bälgarna mycket mer aktiva än tidigare (tror att mycket luft läckte genom aslutna ventiler i själva klaviaturen) men uft kommer ändå in någonstans. Jag befarar givetvis att det iten ska vara så, men jag tänkte fråga i alla fall. Skall det läcka in lite luft för att motverka att undertrycket är för starkt eller något sådant? Jag vill inte ge mig på att täta något som inte ska tätas nämligen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Oj nu är vi inne på ett ämne jag inte vet något om vår tramporgel har gått från första stund och den läcker säkert lite, men läcker det så mycket att du måste trampa som det stod förut? (över 100 bpm). men finns det ingen som kan komma och kolla på den där du bor? En kyrka i närheten borde ju ha en organist som vet hur det ska vara.

Ska prova spela in vår tramporgel med en SPB1 jag med. får se hur det blir. skulle kunna tänka mig att det skulle låta bra med en rörmick annars men det har jag ingen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har alltså inte själva klaviaturdelen på så jag vet inte hur ofta jag behöver trampa när jag spelar. Men nu när alltså alla hål som jag vet ska finnas är igentäppta måste jag trampa ca 30 btm för att håla maximalt undertryck i den. Trots att den alltså egentligen borde vara helt sluten. Men jag kan även tänka mig att det SKA kunna sippra in lite luft för att undvika att bälgarna imploderar, men jag vet som sagt inte det.

De flesta kyrkor här omkring jag känner till har dock enbart piporglar, och det är ju ganska stor skildnad mellan en piporgel och en tramporgel. Men jag ska nog försöka höra runt lite och höra om någon kantor någonstans känner till något om tramporglar. (Btw, en tramporgel i en kyrka kallas kammarorgel?)

Just SPB1 är förvisso den enda mic jag har men på gott och ont tar den ju upp ungefär vad en människa hör och ger därför ett relativt neutralt ljud. Nackdelen blir ju just det att om jag skulle sätta igång den här så skulle man troligtvis kunna höra vinden mot fönstret, fläkten från datorn och plask från akvariet. Allt detta reduceras ju dock när man har micen inuti. Det jag dock kan tänka mig är ju då att det blir lite för bra ackustik för micen där inne, men jag har som sagt itne testat än.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...