musik (oregistrerad) Postat 5 oktober 2005 Postat 5 oktober 2005 Hej! Jag har precis börjat testa min externa videokameramik av märket Sony. Visst fattas den lägsta basen, men det var en bra kompromisslösning, ljudkvalitet, storlek, pris o.s.v. Är nöjd helt klart. Medföljde gjorde bl.a. att litet vindskydd som man trär på miken och då undrar jag, hur många decibel sänker den ljudnivån? Max ljudtryck miken pallar lär vara 110 dB. Skadar inte om vindskyddet (som består av en sån där vanlig svart mojäng man sätter över miken), kunde göra att den tålde några decibel till. Peakar från trummor når väl lätt upp till 115-120 dB? Miken ska framförallt användas till just konsertinspelningar. 🙂 :musik
trombonisten Postat 5 oktober 2005 Postat 5 oktober 2005 Dämpar i stort sett ingenting. Gör ett vindskydd. Av ljudet alltså. Kan dämpa vindbrus och kanske minska känsligheten för vindpustar (prova att blåsa försiktigt på micken förstår du vad jag menar). Men en sån där vanlig clown-näsa är inte så himla mycket att ha för det mesta i min erfarenhet. Ett riktigt vindskydd kan till exempel vara en Rycote (sök på nätet). Inte litet och inte billigt. Gunnar
Gote Postat 5 oktober 2005 Postat 5 oktober 2005 Åja, dämpar gör det väl? Det tar väl bort väldigt mycket diskant? 🙂 Jag tror inte du får så värst bra ljud med ett sånt skydd, det låter nog mest yllevante...
musik (oregistrerad) Postat 5 oktober 2005 Postat 5 oktober 2005 (redigerat) Hej! Tur att kameran har manuellt ställbar inspelningsvolym för mikrofon (intern eller extern). Man kan m.a.o. sänka inspelningsvolymen om det är en för hög volym under konserten. Men hur påverkar det mikrofonen? Antag att konserten kommer upp i 121 dB på sina ställen (och jag inte använder det där vindskyddet som kanske skapar andefattig diskant i bästa fall eller inte dämpar alls i sämsta fall). Om jag då sänker inspelningsvolymen i kameran till under hälften (vilket gissningsvis innebär att det vore samma sak som om de spelar med 90 dB ljudstyrka), kommer miken ändå att ta skada? Den tål 110 dB enligt specifikationen. Jag menar, det är ju ändå 121 dB som når miken... Hoppas man förstår min fråga. p.s Jag känner till det där med ljudvågor och logaritmisk skala. d.s. :musik Redigerat 5 oktober 2005 av musik
VacUm Postat 5 oktober 2005 Postat 5 oktober 2005 Musik! Ska du spela in en konsert så kan jag nästan garantera att du inte kommer bli nöjd med ljudet om du enbart använder en videokameramikrofon. Be mixaren om att få tappa ljud från honom och spela in på DAT eller något. Som stöd spelar du in ljudet från videokameran och sen åker du hem till ditt lilla Cubase och ordnar ihop en bra mix mellan mixerbordstappningen och kameraljudet. Vips har du en video där ljudet inte låter total katastrof. Helst skulle du ju spelat in rubbet på någon sorts multikanalslösningen men det fattar jag om det är för mycket jobb.
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.