Jump to content
Annons

Kan inte skicka till AUX och bussar i Express 7.1


b0b

Recommended Posts

Hej alla Logic experter =) Nog för att man knappast behöver vara expert för att hjälpa mej den här gången...

Problemet är att jag inte får nånting skickat till AUX eller bussa. Eller egentligen kan jag skicka till bussar via send men det vill jag inte... I i/o allternativen finns alla bussar men om jag väljer nån av dom så försvinner signalen nånstans... Bland send alternativen finns bara alla bussar men inga AUX. Att skicka till olika outputs fungerar hur bra som hälst.

Tills vidare använder jag grundinställningarna så jag borde inte ha kunnat sabba nånting än. Måste man göra nåt annat åt bussar och AUX kanaler än att aktivera dom i mixern (dubbel klicka, lika som man aktiverar flera audio spår)?

Vad är det som jag inte fattar?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Manualen finns att ladda hem på apples hemsida.

För att skicka till Bussar väljer du bara Output i den kanal du vill skicka och väljer till vilken buss du vill skicka.

Aux kanalerna måste jag kolla upp när jag kommer till studion då jag endast använder dessa vid Multi-EXS eller Multi VST instrument.

Link to comment
Dela på andra sajter

Surfa in på

Logic Pro sverige

Och registrera dig där.

Överlägset bästa Logic Forumet på svenska , Där finns även länkar till Manualer och presets och annnat smått och gott.

Tack för tipset! Kollade in forumet men hittade fortfarande inte svar till mitt problem.

Har försökt ställa in kanalernas output till olika bussar men signalen bara försvinner i intet... Alla stereo utgångar fungerar. Och bussarna fungerar om jag skickar via send men det är en aning klumpigt tycker jag.

Link to comment
Dela på andra sajter

Väldigt märkligt då båda sätten givetvis ska fungera.

Kan faktiskt inte komma på vad det är ?

Just att skicka direkt till bussen " EJ Via Send " Är så min

Enviroment är upplagt.

Skickar ljuden till 15 olika bussar för olika EQ och Compressor inställningar innan dom

"Bus 1 - 15" i sin tur skickas till Bus 16 där Master EQ och Comp ligger som i sin tur skickas vidare till Output 1-2 där limitern ligger .

Visserligen ska inte det här fungera men pröva att "Routa" i Enviroment istället.

Redigerat av Piccazzo
Link to comment
Dela på andra sajter

Troligtvis Inte MEN det kan ju vara att just Logic Express INTE klara av att

skicka signaler direkt till bussar utan måste gå via Send.

Låter konstigt men man vet ju alldrig ? ? ? ?  😄  😉

Känner igen detta.. Det är massa skitskumma begränsningar med express.. Är dock inte alls säker.

edit: http://www.apple.com/se/logicexpress/comparison.html

Nä, det ska funka. Konstigt att det inte gör det..

Redigerat av VacUm
Link to comment
Dela på andra sajter

Får se nu. Börjar komma problemet på spåren...

Nu vet jag varför inte AUX kanalerna fungerar som jag hoppats... Hittade det här på ett annat forum:

"you can t.

in LE7.1 aux have inputs only for multichannel audio instruments."

Alltså AUX kanalerna i Logic Express kan endast användas till instrument med flera utgångar. Det "suger purjo" som vi brukar säga var jag kommer från. Anagligen är problemet med bussarna liknande... Bussarna fungerar inte för instrument heller så det är nånting annat som begränsar dom ser det ut som.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det verkar märkligt.

Vi har tre olika Mac , Alla med olika RME kort (hdsp9632 , hdsp9656 , Fireface ) och

alla fungerar klockrent.

Gå in i enviroment och kolla att du har bussar uppe.

Du kan ju inte skicka till något som inte finns.

Bilden du har skickat med är från Mixer och det är inte riktigt samma sak.

I enviroment så konfigurerar du logic så som DU vill att det ska se ut med

Mono , Stereo kanaler , Audio instrument , Bussar , Aux kanaler m.m m.m

Link to comment
Dela på andra sajter

Ok. Fixade lite i Environment utan att egentligen veta vad jag gjorde och fich ut från en instrument kanal till buss 1 och 2 ( om jag skickade till buss 7 och 8 ). Finns det nån bra plats att skaffa mera info om Logic's Environment? Har försökt läsa Logic's manual men det sjunker inte riktigt in...

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har exakt samma problem med mitt Motu Traveler och Logic Express faktiskt.

Har snurrat runt lite på nätet och märkt att fler har haft samma problem. Det funkar även för mig när jag aktiverar det inbyggda ljudkortet men inte med mitt Traveler vilket är rätt kasst då jag ska mixa en låt med massa kanaler och utan busar är det rätt drygt 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

Efter att ha uppdaterat drivrutinerna och firmwaren till ljudkortet och efter att ha sökt all info på Logic´s Environment som jag hittat fick jag nog. Inget hjälpte så jag började om från början och ominstallerade hela programet. Först tog jag bort alla filer och mappar som hade nånting med Logic att göra sedan installerade jag Logic Express 6.3 och rakt efter LE 7.1. Nu plötsligt fungerar allt. Tror att problemet kom med 7.x.1 updateringarna efter som jag hade problem med 7.0.1 och 7.1.1. Så nu är jag nöjd och kommer inte att uppdatera LE på en tid =)

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag hade/har exakt detta problem, men kom fram till att

det var mappat 2 bussar framåt. skickade jag outputen till bus1

så hamnade den på bus3 av någon konstig anledning. Har Motu 828mk2

bus1->bus3

bus2->bus4

bus3->bus5

vet inte varför det är så, men har fått leva med det.

Är inte så duktig ännu så jag kan kolla upp detta lite grundligare.

Redigerat av sounden
Link to comment
Dela på andra sajter

Fan endå... Ljublade lite tidigt. Det fungerade första gången jag testade och nu går bus 7 till bus 1 igen. Försökte ominstallera på nytt men den här gången hjälpte det inte...

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...