Jump to content
Annons

Vad skall jag göra?!


Hellpig

Recommended Posts

Jag är helt uppgiven nu... skrev för ett tag sedan om att jag hade köpt ett M-audio FW 410 och att detta gick sönder. Jag trodde att det eventuellt var mitt fel men jag fick ett nytt på garantin (fick höra att detta hänt någon gång tidgare men att det var otroligt sällsynt). Så igår satt jag pulade lite i Cubase, allt funkar perfekt. Blev lite trött framåt 3-tiden i morse, stängde av datorn och ljudkortet. Kommer nu igen, slår på... ljudkortet är dött igen!!! Uppriktigt sagt så vet jag inte om jag skall lipa eller skrika av ilska! 😏😎

Så nu tror jag inte längre att det var mitt fel första gången... men hur stor chans är det att jag skall få ett kort till tror ni? Noll är min gissning. Möjligtvis kanske jag får dealen som M-audio erbjöd första gången - nytt kort mot halva nypriset för kortet. Men det är inte en deal för mig, nybliven far som jag är har jag inte råd med att slänga ut 2000 spänn till!! Det var tight så att det räckte med att köpa det här kortet. Och jag har svårt för att tro att det är fel på datorn - en sprillans ny HP standard dator. Det finns två olika firewirekort i den, första gången det hände var kortet inkopplat på framsidan, denna gång på baksidan. Dessutom sker kraschen nästan exakt efter lika lång tid; första gången efter 4 dagars användande, andra gången efter 5 dagars användande.

Stön... Så vad *** skall jag göra? Ta kontakt med butiken måste jag ju men... argh!

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Så länge du inte har gjort något tydligt fel som det absolut varnas för i handboken så tycker jag inte att du behöver vara det minsta orolig. Det är kortet som är kasst, inte du. Rätten är solklart på din sida så det ska väl bara vara att traska ner på stan och casha ut dina pengar för ett nytt ljudkort av samma sort tycker jag nog inte att du ska skaffa 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

men hur stor chans är det att jag skall få ett kort till tror ni? Noll är min gissning. Möjligtvis kanske jag får dealen som M-audio erbjöd första gången - nytt kort mot halva nypriset för kortet.

Ungefär 100 procent skulle jag tro!

Har du garanti på prylarna så har du garanti. Det finns ingenting som heter "halv garanti".

Att du erbjudits att betala halva priset för att få ett nytt kort på garantin (om jag nu fattat dig rätt) är upprörande.

Får du inte med dig ett nytt kort - eller får kortet reparerat - så gör en anmälan till Allmänna Reklamationsnämnden.

Innan kortet är ett halvår gammalt - och det utgår jag från att det inte har hunnit bli när du använt kortet bara några timmar - så är det säljaren, inte du som skall visa att det skulle vara ditt fel att kortet gått sönder. Och det är i praktiken omöjligt.

Stå på dig bara. Om det är någon som skall känna osäkerhet är det säljaren som sålt ett kort som går sönder om och om igen.

Du har bör också ha rätt att häva köpet - och som Pluffo säger - få en annan vara eller pengarna tillbaka. Läs själv på konsumentverkets sida som klargör vilka lagar som gäller. Det kan vara bra att ha med sig som kunskaper när du går till butiken:

http://www.konsumentratt.konsumentverket.s...ngArticleId=133

och

http://www.konsumentratt.konsumentverket.s...ngArticleId=129

Redigerat av Violiner
Link to comment
Dela på andra sajter

Xyro (oregistrerad)

Du ska självklart kontakta butiken, om du har garanti kvar på kortet så gäller självklart den, men inte om det är självförvållat såklart, det kan faktiskt vara din dator som är problemet.

Om 2 nya kort har gått sönder på samma sätt på samma tid tycker jag det verkar som något är fuffens iaf.

Jag har aldrig haft problem med dom få reklamantioner jag har behövt göra till Luthman (generalagent) så det borde lösa sig tycker jag..

Redigerat av Xyro
Link to comment
Dela på andra sajter

I sådana här fall gäller det att stå på sig och aldrig ge sig. Klart att butiken eller fabrikanten inte vill ge dig ett nytt kort, men det ska du strunta i eftersom garantin gäller. Sådana här fall står det om titt som tätt i Råd och Rön, dvs om grejer som har gått sönder gång på gång och det brukar sluta med att affären får stå för kalaset!

Link to comment
Dela på andra sajter

Tackar för stödet... känns bara så j-a nattsvart när det händer. Helt klart är att jag inte någonsin vill ha ett M-audiokort igen, oavsett hur bra det verkar eller hur bra det har fungerat för andra.

Angående konsumentrådgivning så kan jag surt avslöja att jag bor i en stad där politikerna har beslutat att deras medborgare inte behöver denna typ av tjänst längre. Staden är Växjö! Så jag kan inte få någon officiell rådgivning men jag skall definitivt kolla upp de där länkarna, tack för dem. Jag vet ju inte hur butiken eller M-audio kommer att reagera på detta ännu. Skall åka in på måndag så får vi väl se. Det är ungefär en månad sedan jag köpte kortet och jag har alltså hunnit använda det i 8 dagar... snacka om pengar i sjön.

Nå, jag vill ju inte ha ett M-audiokort igen - så vad skulle ni rekommendera för kort? Helst vill jag ju ha ett externt kort men ett med breakout-box skulle kunna funka också. Några rekommendationer?

Link to comment
Dela på andra sajter

Nej, nu tror jag att jag blivit galen. Jag har varit borta hela dagen, kommer hem, slår på datorn och... ljudkortet fungerar! Stånga mig!

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej Hellpig.

Det som folk skrivit om garantin har jag inget att tillägga; men jag undrar om inte din dator är lite halvstrulig? Jag skulle nästan säga "gör inget mer" (dvs koppla ur ditt ljudkort) innan du kollat att den är helt frisk. Du har väl garanti på den oxå?

Jag har själv en HP-laptop, och den kontakt jag haft med HP-supporten har funkat bra.

Hoppas det ordnar sig.

Bengan

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...