Hellpig Posted October 1, 2005 Share Posted October 1, 2005 Jag är helt uppgiven nu... skrev för ett tag sedan om att jag hade köpt ett M-audio FW 410 och att detta gick sönder. Jag trodde att det eventuellt var mitt fel men jag fick ett nytt på garantin (fick höra att detta hänt någon gång tidgare men att det var otroligt sällsynt). Så igår satt jag pulade lite i Cubase, allt funkar perfekt. Blev lite trött framåt 3-tiden i morse, stängde av datorn och ljudkortet. Kommer nu igen, slår på... ljudkortet är dött igen!!! Uppriktigt sagt så vet jag inte om jag skall lipa eller skrika av ilska! 😏😎 Så nu tror jag inte längre att det var mitt fel första gången... men hur stor chans är det att jag skall få ett kort till tror ni? Noll är min gissning. Möjligtvis kanske jag får dealen som M-audio erbjöd första gången - nytt kort mot halva nypriset för kortet. Men det är inte en deal för mig, nybliven far som jag är har jag inte råd med att slänga ut 2000 spänn till!! Det var tight så att det räckte med att köpa det här kortet. Och jag har svårt för att tro att det är fel på datorn - en sprillans ny HP standard dator. Det finns två olika firewirekort i den, första gången det hände var kortet inkopplat på framsidan, denna gång på baksidan. Dessutom sker kraschen nästan exakt efter lika lång tid; första gången efter 4 dagars användande, andra gången efter 5 dagars användande. Stön... Så vad *** skall jag göra? Ta kontakt med butiken måste jag ju men... argh! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pluffo Posted October 1, 2005 Share Posted October 1, 2005 Så länge du inte har gjort något tydligt fel som det absolut varnas för i handboken så tycker jag inte att du behöver vara det minsta orolig. Det är kortet som är kasst, inte du. Rätten är solklart på din sida så det ska väl bara vara att traska ner på stan och casha ut dina pengar för ett nytt ljudkort av samma sort tycker jag nog inte att du ska skaffa 😉 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Violiner Posted October 1, 2005 Share Posted October 1, 2005 (edited) men hur stor chans är det att jag skall få ett kort till tror ni? Noll är min gissning. Möjligtvis kanske jag får dealen som M-audio erbjöd första gången - nytt kort mot halva nypriset för kortet. Ungefär 100 procent skulle jag tro! Har du garanti på prylarna så har du garanti. Det finns ingenting som heter "halv garanti". Att du erbjudits att betala halva priset för att få ett nytt kort på garantin (om jag nu fattat dig rätt) är upprörande. Får du inte med dig ett nytt kort - eller får kortet reparerat - så gör en anmälan till Allmänna Reklamationsnämnden. Innan kortet är ett halvår gammalt - och det utgår jag från att det inte har hunnit bli när du använt kortet bara några timmar - så är det säljaren, inte du som skall visa att det skulle vara ditt fel att kortet gått sönder. Och det är i praktiken omöjligt. Stå på dig bara. Om det är någon som skall känna osäkerhet är det säljaren som sålt ett kort som går sönder om och om igen. Du har bör också ha rätt att häva köpet - och som Pluffo säger - få en annan vara eller pengarna tillbaka. Läs själv på konsumentverkets sida som klargör vilka lagar som gäller. Det kan vara bra att ha med sig som kunskaper när du går till butiken: http://www.konsumentratt.konsumentverket.s...ngArticleId=133 och http://www.konsumentratt.konsumentverket.s...ngArticleId=129 Edited October 1, 2005 by Violiner Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Xyro Posted October 1, 2005 Share Posted October 1, 2005 (edited) Du ska självklart kontakta butiken, om du har garanti kvar på kortet så gäller självklart den, men inte om det är självförvållat såklart, det kan faktiskt vara din dator som är problemet. Om 2 nya kort har gått sönder på samma sätt på samma tid tycker jag det verkar som något är fuffens iaf. Jag har aldrig haft problem med dom få reklamantioner jag har behövt göra till Luthman (generalagent) så det borde lösa sig tycker jag.. Edited October 1, 2005 by Xyro Link to comment Share on other sites More sharing options...
AndyPandy Posted October 1, 2005 Share Posted October 1, 2005 I sådana här fall gäller det att stå på sig och aldrig ge sig. Klart att butiken eller fabrikanten inte vill ge dig ett nytt kort, men det ska du strunta i eftersom garantin gäller. Sådana här fall står det om titt som tätt i Råd och Rön, dvs om grejer som har gått sönder gång på gång och det brukar sluta med att affären får stå för kalaset! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hellpig Posted October 1, 2005 Author Share Posted October 1, 2005 Tackar för stödet... känns bara så j-a nattsvart när det händer. Helt klart är att jag inte någonsin vill ha ett M-audiokort igen, oavsett hur bra det verkar eller hur bra det har fungerat för andra. Angående konsumentrådgivning så kan jag surt avslöja att jag bor i en stad där politikerna har beslutat att deras medborgare inte behöver denna typ av tjänst längre. Staden är Växjö! Så jag kan inte få någon officiell rådgivning men jag skall definitivt kolla upp de där länkarna, tack för dem. Jag vet ju inte hur butiken eller M-audio kommer att reagera på detta ännu. Skall åka in på måndag så får vi väl se. Det är ungefär en månad sedan jag köpte kortet och jag har alltså hunnit använda det i 8 dagar... snacka om pengar i sjön. Nå, jag vill ju inte ha ett M-audiokort igen - så vad skulle ni rekommendera för kort? Helst vill jag ju ha ett externt kort men ett med breakout-box skulle kunna funka också. Några rekommendationer? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hellpig Posted October 1, 2005 Author Share Posted October 1, 2005 Nej, nu tror jag att jag blivit galen. Jag har varit borta hela dagen, kommer hem, slår på datorn och... ljudkortet fungerar! Stånga mig! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Vallhagen Posted October 1, 2005 Share Posted October 1, 2005 Hej Hellpig. Det som folk skrivit om garantin har jag inget att tillägga; men jag undrar om inte din dator är lite halvstrulig? Jag skulle nästan säga "gör inget mer" (dvs koppla ur ditt ljudkort) innan du kollat att den är helt frisk. Du har väl garanti på den oxå? Jag har själv en HP-laptop, och den kontakt jag haft med HP-supporten har funkat bra. Hoppas det ordnar sig. Bengan Link to comment Share on other sites More sharing options...
Killercat Posted October 1, 2005 Share Posted October 1, 2005 Där ser du. Det är bra med garanti. Killen med agenturen på M-audio kollar på detta forum och surfade in i din dator medans du var borta och fixade till kortet. Han blev väl nervös när det började snackas Allmänna reklamationsnämnden o dyl 😆 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Create an account or sign in to comment
You need to be a member in order to leave a comment
Create an account
Sign up for a new account in our community. It's easy!
Register a new accountSign in
Already have an account? Sign in here.
Sign In Now