Jump to content
Annons

Vad bör man tänka på när köpa nytt?


Corto M

Recommended Posts

Ok jag tror att jag vet ungefär vad man behöver men kom gärna med hjälp

och rekommendationer.

Jag hade tänkt mig runt 3500 egentligen ett saffire men verkar lite för dyrt.

Latency

Antal ingångar

Preamps, bra/sämre/dåliga?

Midi/spdif

Behöver något som jag kan få hög kvalitet och som fixar att dra en massa vsti osv...

Anledningen till att det ska vara externt är att jag vill kunna dra med mig det när jag uppgraderar utan att behöva gräva i datorn.

och gärna ett LÄTTANVÄNT kort, som inte är totaltekniskt och svårt att få att fungera med cubase/ableton etc...

hjälp, jag vill inte köpa fel.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Tjena Carto M!!!

Jag tycker du ska satsa på ett E-Mu 1820.

Du får otroligt mycket för pengarna.

EMU 1820. •2 st. TFPro Mic/Line/Hi-Z preamps med fantommatning. •6 st. Balancerade Ingångar. •8 st. Balancerade Utgångar. •RIAA Ingång. •24-bit/192 kHz ADAT I/O switchbara till S/PDIF. •24-bit/96 kHz koaxial S/PDIF I/O switchbara till AES/EBU. •24-bit/96 kHz koaxial S/PDIF ut switchbara till AES/EBU. •2 st. Midi I/O. •4 st. 1/8 högtalarutgångar.(kan köras som stereo eller 7.1). •Hörlursutgång. •Firewireport.

Detta kort kostar ca 3500:-.....

Otroligt bra kort...

Jag hade lite problem med drivarna för fantommatningen ett tag

men nu har allt löst sig och kortet fungerar klockrent 😮

mvh

Sonefors

Link to comment
Dela på andra sajter

Men... är inte 1820 en "breakoutbox" (heter det väl?)

Alltså ett kort + låda.

Jag har funderat på det men som sagt skulle föredra ett helt externt.

Förresten, hur funkar 1820 med spel o sånt? Min dator är inte dedikerad musikdator utan gör även annat (arbete också faktiskt)

Link to comment
Dela på andra sajter

Presonus FireBox som nämndes är ett bra val. Ett annat intressant kort är Edirol FA66, som visserligen kostar några hundralappar mer än FireBox men som i gengäld stödjer 192 kHz. Båda alternativen har dubbla mikpreampar av bra kvalitét.

Det som också kan vara bra att kolla upp är vad för FW-kontroller som sitter i din dator. Texas Instruments är det bästa, men även andra kan fungera. Kolla detta med din handlare för säkerhets skull så att du slipper problem i efterhand.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...