Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hej!

Jag har nu pÄbörjat mitt första Cubase-projekt och har hittills lagt in 2 audiospÄr gitarr, ett sÄngspÄr, ett midispÄr med trummor (DFH Custom & Vintage), ett midispÄr med bas (Broomstick bass) och lite effekter.

NÀr jag spelar upp lÄten sÄ fÄr jag ett knaster pÄ ungefÀr 2 av 3 scrollövergÄngar vilket blir grymt störande. NÀr jag tystar nÄgra av spÄren sÄ blir det fÀrre knaster och solar jag ett spÄr sÄ hör jag inget knaster.

Är det nĂ„gon som vĂ„gar sig pĂ„ en gissning av orsak?

SjÀlv tÀnker jag grafikkort/internminne.

Utrusning: Frost ACM-10 med 1gb RAM, Delta 1010 ljudkort och Cubase SE.

VÀldigt tacksam för svar.

Herman

Annons
Postat (redigerat)

Förmodligen att datorn inte klarar av sÄ lÄg latency du har stÀllt in. Höj den, eller gör som det stÄr t.ex pÄ musicxp, stÀll in processoranvÀndingen för bakgrundstjÀnster (ASIO-drivrutiner).

Redigerat av johlin
Postat

Tack för hjÀlpen johlin.

Idag fick jag Àntligen tid att sÀtta mig vid datorn igen och nÀr jag höjde DMA buffer size frÄn 256 till 512 sÄ fungerade det perfekt sÄ nu Àr det bara att lÀgga pÄ fler spÄr sÄ fÄr vi se hur lÀnge jag klarar mig.

Mvh

Herman

Postat

Ljudkortet Àr ett Delta 1010. Huruvida maskinen borde klara 256 skall vet jag inte men det Àr minstingen i Frostfamiljen (ACM-10) dock dubblade Frost internminnet till 1gb.

Postat

Jag testade nu för skojs skull att "bounca" trumspÄret och fick dÀrmed ytterligare 17 audiospÄr och jag hör fortfarande inget knaster sÄ dÄ Àr jag nöjd.

Tack igen för hjĂ€lpen, detta Ă€r ett underbart forum. 😆

Herman

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.