Herman Postat 24 september 2005 Postat 24 september 2005 Hej! Jag har nu pĂ„börjat mitt första Cubase-projekt och har hittills lagt in 2 audiospĂ„r gitarr, ett sĂ„ngspĂ„r, ett midispĂ„r med trummor (DFH Custom & Vintage), ett midispĂ„r med bas (Broomstick bass) och lite effekter. NĂ€r jag spelar upp lĂ„ten sĂ„ fĂ„r jag ett knaster pĂ„ ungefĂ€r 2 av 3 scrollövergĂ„ngar vilket blir grymt störande. NĂ€r jag tystar nĂ„gra av spĂ„ren sĂ„ blir det fĂ€rre knaster och solar jag ett spĂ„r sĂ„ hör jag inget knaster. Ăr det nĂ„gon som vĂ„gar sig pĂ„ en gissning av orsak? SjĂ€lv tĂ€nker jag grafikkort/internminne. Utrusning: Frost ACM-10 med 1gb RAM, Delta 1010 ljudkort och Cubase SE. VĂ€ldigt tacksam för svar. Herman
johlin Postat 24 september 2005 Postat 24 september 2005 (redigerat) Förmodligen att datorn inte klarar av sÄ lÄg latency du har stÀllt in. Höj den, eller gör som det stÄr t.ex pÄ musicxp, stÀll in processoranvÀndingen för bakgrundstjÀnster (ASIO-drivrutiner). Redigerat 24 september 2005 av johlin
Herman Postat 29 september 2005 TrÄdstartare Postat 29 september 2005 Tack för hjÀlpen johlin. Idag fick jag Àntligen tid att sÀtta mig vid datorn igen och nÀr jag höjde DMA buffer size frÄn 256 till 512 sÄ fungerade det perfekt sÄ nu Àr det bara att lÀgga pÄ fler spÄr sÄ fÄr vi se hur lÀnge jag klarar mig. Mvh Herman
monkeystrike Postat 29 september 2005 Postat 29 september 2005 (redigerat) ...alltsÄ Àr det bara jag eller borde inte en frostdator klara 256?? vad har du för ljudkort? Redigerat 29 september 2005 av monkeystrike
Herman Postat 29 september 2005 TrÄdstartare Postat 29 september 2005 Ljudkortet Àr ett Delta 1010. Huruvida maskinen borde klara 256 skall vet jag inte men det Àr minstingen i Frostfamiljen (ACM-10) dock dubblade Frost internminnet till 1gb.
Herman Postat 29 september 2005 TrĂ„dstartare Postat 29 september 2005 Jag testade nu för skojs skull att "bounca" trumspĂ„ret och fick dĂ€rmed ytterligare 17 audiospĂ„r och jag hör fortfarande inget knaster sĂ„ dĂ„ Ă€r jag nöjd. Tack igen för hjĂ€lpen, detta Ă€r ett underbart forum. đ Herman
monkeystrike Postat 29 september 2005 Postat 29 september 2005 skulle du fĂ„ nĂ„gra problem med datorn igen sĂ„ kan du alltid skicka den till mig... helt enkelt. đ
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in hÀr.