Jump to content
Annons

Technoreggaepop


tbruce

Recommended Posts

LÅTNAMN: Nej... inte än.

ARTIST/GRUPP: vTvovrv vBvrvuvcvev

GENRE: Technoreggaepop

LÅTLÄNGD: 1.58

KOMPOSITÖR: vTvovrv vBvrvuvce

PRODUCENT: Tovr Bvruce

INSPELNINGSÅR: 2005

FORMAT: .mp3

STORLEK: 2.7 mb

STATUS: Mer eller mindre färdigt

Tanken här var att göra en kort låt... nu funderar jag på om den blev lite onödigt lång kanske. Svårt det där med att killa sina darlings. Nån som hör nån väldigt onödig del som kunde plockas bort?

Relevant kritik mottages tacksamt. 😄

EDIT: Jaaa.. nu finns det en ny version ett par poster ner. 🙂

EDIT: Borttaget (06/04/04)

Redigerat av tbruce
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Hela låten känns ju rätt onödig 😳 .

Sorry! Kunde inte låta bli.

Men den va rätt skön, förstår faktiskt att du känner att den är för lång. Jag tyckte det va skitkul att lyssna på i början, men innan de två minutrarna gått så hade jag börjat tröttna.

Basgångspartiet mot slutet känns ju rätt onödigt, så där borde du ju kunna få bort en 15 -30sek.

Men, jag tror att du kan uppnå ett intressantare resultat genom att göra någon förändring tidigare i låten. Nu håller Lead melodin på i 1:20 o spelar precis samma sak, endast lite röjjigare portamento mot slutet.

Några förslag:

- Lägg basbreaket tidigare.

- Spela inte lead melodin HELA tiden

- Ändra lead-ljudet mer när det flippar ur, eller släng på ett fett delay med jätte- feedback så det börjar "runda". ( fatboy slim, brukar köra såna grejjer)

- Spontant kände jag att något borde hända vid 0:40

Ja, det finns väl 1000 grejjer att göra åt saken, men ovanstående känns som ganska enkla ingrepp.

Cool

Redigerat av xarl
Link to comment
Dela på andra sajter

Update... La till ett break i mitten, och ändrade slutet lite... Också lite snyggare mix. Sen funderar jag på om inte alltihop går lite för fort nu. Testade också att sakta ner låten rätt rejält, på ett sätt blev det bättre, men samtidigt så känns det som att låten inte blir lika "kul". Kan inte bestämma mej. Men här är iaf en i ungefär samma tempo som förut.

EDIT: Borttaget (06/04/04)

Redigerat av tbruce
Link to comment
Dela på andra sajter

Hmm ... på ett sätt låter det riktigt kass, men på ett annat sätt är det ganska bra. Det som sänker den är att det låter platt och datorspel om den. Det som höjer den är att den svänger på något sätt. Men efter 1 minut har jag tröttnat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hmm ... på ett sätt låter det riktigt kass, men på ett annat sätt är det ganska bra. Det som sänker den är att det låter platt och datorspel om den. Det som höjer den är att den svänger på något sätt. Men efter 1 minut har jag tröttnat.

håller med...

Link to comment
Dela på andra sajter

AndyPandy: Lite lustigt att du använder ordet platt faktiskt, för det är väldigt mycket vad jag är ute efter så gott som alltid när jag gör musik... Undvika all typ av "svulstighet", ungefär. Använder mkt Linn-trummor t ex, för de låter så härligt platta, torra och enkla. Klarar inte heller av tjocka unisonljud. Så på ett sätt betyder det väl att jag har lyckats få fram rätt känsla om du spontant använder det ordet, men samtidigt så är det ju lite tokigt att du ser det som nåt negativt... 😠 Jaja.

Pluffo: Tack. 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

AndyPandy: Lite lustigt att du använder ordet platt faktiskt, för det är väldigt mycket vad jag är ute efter så gott som alltid när jag gör musik... Undvika all typ av "svulstighet", ungefär. Använder mkt Linn-trummor t ex, för de låter så härligt platta, torra och enkla. Klarar inte heller av tjocka unisonljud. Så på ett sätt betyder det väl att jag har lyckats få fram rätt känsla om du spontant använder det ordet, men samtidigt så är det ju lite tokigt att du ser det som nåt negativt...  🙂 Jaja.

Öhh ... visserligen har jag ju träffat en del tossingar genom åren, men du måste vara den första som strävar efter att din musik ska låta taffligt.

Jag tror du har missuppfattade en del saker. Om du är ute efter att unvika svulstighet ska du nog ägna dig åt minimalistisk musik, men minimalistisk musik betyder faktiskt inte att man ska göra så lite som möjligt. Det betyder snarare att man väljer ljud och ljudbild så att så lite som möjligt låter så bra som möjligt.

Din åsikt luktar liksom lite unket av punkens ideal; så få och enkla ackord som möjligt och inga melodier eftersom alla ska kunna spela punk. Problemet med en sådan attityd är att den snabbt förlorar sin tjusning. Av någon anledning tycks nämligen människan uppskatta skicklighet.

Redigerat av AndyPandy
Link to comment
Dela på andra sajter

MickeMikrofon: Tackar! 😆

AndyPandy: Hehe. 😄 Kul diskussion. Ursäkta mej om jag kommer med ett långt babbel nu, men detta ligger mej ganska nära hjärtat och är nåt jag funderar på en hel del. Jag delar faktiskt väldigt mycket av filosofin bakom punk... även om jag inte är så förtjust i just musikstilen punk så tycker jag det är underbart att blanda in punkiga element i pop och elektronisk musik t ex. Skicklighet eller virituositet i sig ger jag inte ett jota för om den inte gör musiken bättre, men det värsta som finns är ju musik som bara ska vara teknisk och jobbig. Men självklart krävs det en hel del skicklighet/talang/tur (förmodligen en kombination) för att få till catchig musik t ex, och catchighet är nåt som jag rankar högt.

Minimalism i sig är inte heller nåt jag tycker är speciellt intressant, enkelhet är det däremot. Ofta är dom väl iofs sammankopplade, men minimalism kopplar jag mer till nåt som är väldigt "uttänkt", och då faller man lätt tillbaka i nån sorts virituos-tänkande igen, som mest är elitistiskt, föråldrat, tråkigt och ointressant (ja enligt min åsikt alltså). Därmed inte sagt att alla virituoser är tråkiga elitister, men jag tror du förstår min poäng på ett ungefär. Iom att jag själv spelar piano t ex så kan jag självklart uppskatta att se en duktig pianist framföra något, men det gör liksom inte musiken han/hon spelar bättre. Jag tycker t ex det kan vara skitkul att se ett duktigt jazzband live, men skulle aldrig få för mej att sätta på en sån skiva hemma.

Vad du menar med "tafflig" vet jag inte riktigt, men om du menar det jag tror så finns det väl ganska många som har det som ideal? Punk är ett exempel, mycket indie-rock kan också sägas vara medvetet "tafflig". Band som Pluxus och SMK har väl också lite av det i sig, medvetna tillkortakommanden är liksom en del av deras ideal. Om du menar nåt annat med "tafflig" så får du gärna utveckla. 😄

Ett band (eller artist? vet inte hur många personer som står bakom) som ganska bra träffar de flesta utav mina ideal och som har inspirerat mej jävligt mkt på sistone är Shoe Bomber ( www.korovision.com ). De har ett genialiskt album för gratis nerladdning här. Lyssna t ex på låtarna Clam Crusher, Blazein', eller Radar Shower/Death Ride, eller vilken som helst egentligen. Taffligt så det förslår men det ska inte vara "bättre", för det är helt underbart som det är. 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Tja ... jag måste då säga att jag tycker att punk är föråldrat, tråkigt och ointressant. Inte heller förstår jag band som medvetet pajar sin musik med snedsteg.

Att göra så påminner väldigt mycket om ett program på tv som jag såg häromdagen. Det handlade egentligen om att de improviserade solon som framförs i klassiska stycken oftast är framförda och nedtecknade av någon annan och nu bara upprepas. Som kontrast till detta tog man fram någon konsert på 60-talet där någon fjant verkligen hade tagit det improviserade solot på allvar och bankade med en hammare i flygeln, slängde burkar omkring sig och så vidare.

Detta ansågs naturligtvis mycket nyskapande och intressant förstod jag det som. Själv tyckte jag att det otroligt irriterande när någon jävla idiot tar till omåttligt enkla knep för att bara väcka uppmärksamhet. Precis som när någon av fjantarna på konsthögskolan lägger ut ett ton gödsel på Sergels Torg och hävdar att det är konst och att han vill få folk att tänka efter och att han vill väcka reaktioner.

Sådan är också musik med punkideal; kör med enkla knep som låter så mycket och så illa som möjligt och alla gamla rockrävar kommer hylla det som omåttligt bra.

Själv hyllar jag människor som lyckas göra strålande melodier och smarta kompositioner utan att vara pretentiösa.

Slutligen kan jag säga att jag har lyssnat på Pluxus och tycker bara att de är en gäspning från ett svunnet 80-tal. Och det pinsamma för Pluxus är att jag har skivor från 80-talet som låter ack så mycket bättre. Detsamma gäller många andra band som sägs vara någon sorts blandning av punk och electro med 80-talsinfluenser. Fjantigt och förutsägbart. Och de låter inte som Kraftwerk som vissa vill hävda.

Redigerat av AndyPandy
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...