Jump to content
Annons

Har ngn samma problem som jag?


affect

Recommended Posts

För ett par månader sedan hittade jag på ett glamrockriff på gitarren och körde igång med trummor bas och hela paketet. Låte var nästan färdig när jag plötlsigt insåg att jag hade skrivit om "Crazy nights" med Kiss. Irriterande eftersom jag inte är någon Kissfan direkt , men riffet var tufft. Svårt när det är band som man inte lyssnat mycket på. Då kommer man inte på direkt att, nämen...det där var ju Spoonmanriffet från Soundgardens Superunknown ( 😄 )

Om de är någon tröst så läste jag Stjärnornas tennisbollar av Stephen Fry för ett tag sedan. Jag såg en intervju där han berättade att när han skrivit ungefär halva boken så kom han på att boken han skrev egentligen var "Greven av Monte Christo" (ung man blir sviken av vänner, satt i fängelse under lång tid, lyckas fly, återkommer för att utkräva en gruvlig hämd...)

Skit samma tänkte Fry (för han är inte så lite cool) det är en så bra historia att den bör berättas en gång till. 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Men hur går man tillväga om man t.ex. spelat ngt som låter så pass bekant att det med stor sannolikhet borde finnas en låt som går så, men man kan inte komma på vilken. Jag har spelat upp det för vänner och bekanta och de flesta säger att det låter ngt bekant men kan inte säga från var.

Hur går man tillväga då? Ska man bara köra på och spela in eller måste man försöka hitta orginalet, om nu det finns, innan man går vidare?

Det brukar ju heta att man har skrivit en bra låt om man tycker att man känner igen den men inte kan komma på vad som skulle vara originalet. Jag har oftast samma problem men kommer nästan aldrig på vilken låt det påminner om så mitt råd är att bara köra på. Om man sen råkar hittar "originalet" får man väl ändra lite eller bara blåsa vidare och låtsas som att det regnar...

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

Har samma problem ibland,sitter och kommer på nått asgött riff,men tycker att man känner igen det.

Ett annat problem är ju när man kommer på en Asbra "början" och inte kommer på nått mer som passar in på den bra "början" hehehe. Till slut så sitter man där med 10st börjor 😕

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...