Jump to content
Annons

Överföra projekt från Cubase!


Pusa

Recommended Posts

Annons
Har du fortfarande tillgång till Cubase, dvs kan du öppna programmet och exportera därifrån? Kanske inte speciellt smidigt, men ett ganska säkert sätt:

Sätt locatorpunkterna på jämna bars (med låten däremellan) och exportera spår för spår.

*pust* *suck* *fräs*.. Var just det jag inte ville göra.. Men visst det alternativet finns ju... suger om man behöver göra det så bara..

Fast... man kanske kan exportera ut dem som separata spår.. måste kika in på det där genast...

Link to comment
Dela på andra sajter

*pust* *suck* *fräs*.. Var just det jag inte ville göra.. [...] Fast... man kanske kan exportera ut dem som separata spår.. måste kika in på det där genast...

separata spår, spår för spår... Jag tror vi menar samma sak.

Du kan ju testa OMF också. Fast jag misstänker att det i slutändan blir lika mycket jobb. T ex om du har audiospår i Cubase där events ligger ovanpå varandra, eftersom OMF och/eller PT kan få problem att tolka lager av parts/events.

Du bör alltså ha audiospår med events/parts som inte överlappar för att få OMF att funka smidigt. Vilket resulterar i en massa audio mixdowns...

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 veckor senare...
omf är svaret...

men du måste betala för digitranslator...

hallå digidesign, lite mercy mercy här? är det inte dags att inskaffa det som gratis option?

Vad är OMF? Har ju läst det där innan någonstans.. men kan inte placera vad det är.. Så det är något digidesign har själv? Är det ett redskap just för detta ändamål?

Link to comment
Dela på andra sajter

*pust* *suck* *fräs*.. Var just det jag inte ville göra.. [...] Fast... man kanske kan exportera ut dem som separata spår.. måste kika in på det där genast...

separata spår, spår för spår... Jag tror vi menar samma sak.

Du kan ju testa OMF också. Fast jag misstänker att det i slutändan blir lika mycket jobb. T ex om du har audiospår i Cubase där events ligger ovanpå varandra, eftersom OMF och/eller PT kan få problem att tolka lager av parts/events.

Du bör alltså ha audiospår med events/parts som inte överlappar för att få OMF att funka smidigt. Vilket resulterar i en massa audio mixdowns...

Jag måste alltså:

0. se till att audiofilerna är lika långa.. iaf börjar vid första bar:en? Annars blir det la svårt att tajma in dem?

1. sätta locators

1.5 namnge enkelt..

2. markera och "sola" varje spår för dig

3. exportera ut varje spår genom export audio?

Fördelen med detta är ju att jag får rätt fina små nätta mappar med inspelat material.. Men nackdelen är att jag har typ 100 prjekt som skall över.. får nog köra Cubase parallellt under en låååång övergångstid...

Link to comment
Dela på andra sajter

om du exporterar som omf, behöver du inte göra något åt detta.

omf stöd finns i cubase, logic (bara pro) och man måste betala för det i pro tools.

export as omf: alla audio filer innehåller också informationer om edit och fade, samt start punkt och slutpunkt. typ som midi filer. det funkar också för sync till video, därför är det standard filformat om man vill crossplattforma mellan nuendo/cubase/pro tools/final cut osv.

funkar bara med audio och video filer, midi filer exporterar du efteråt.

om du googlar lite hittar du en massa om omf

Link to comment
Dela på andra sajter

om du exporterar som omf, behöver du inte göra något åt detta.

omf stöd finns i cubase, logic (bara pro) och man måste betala för det i pro tools.

export as omf: alla audio filer innehåller också informationer om edit och fade, samt start punkt och slutpunkt. typ som midi filer. det funkar också för sync till video, därför är det standard filformat om man vill crossplattforma mellan nuendo/cubase/pro tools/final cut osv.

funkar bara med audio och video filer, midi filer exporterar du efteråt.

om du googlar lite hittar du en massa om omf

Skitabra verkar det ju.... tackar så mkt..

Link to comment
Dela på andra sajter

export as omf: alla audio filer innehåller också informationer om edit och fade, samt start punkt och slutpunkt. typ som midi filer. det funkar också för sync till video, därför är det standard filformat om man vill crossplattforma mellan nuendo/cubase/pro tools/final cut osv.

funkar bara med audio och video filer, midi filer exporterar du efteråt.

Men jag undrar hur OMF hanterar audiospår med överlappande events. Om jag förstått rätt finns det inte lager i OMF-standarden.

Link to comment
Dela på andra sajter

export as omf: alla audio filer innehåller också informationer om edit och fade, samt start punkt och slutpunkt. typ som midi filer. det funkar också för sync till video, därför är det standard filformat om man vill crossplattforma mellan nuendo/cubase/pro tools/final cut osv.

funkar bara med audio och video filer, midi filer exporterar du efteråt.

Men jag undrar hur OMF hanterar audiospår med överlappande events. Om jag förstått rätt finns det inte lager i OMF-standarden.

Men PT har väl egentligen inte en "lagerfunktion" heller? man lägger ett spår över ett annat, men det skapas i princip ett nytt spår.. inte som i cubase där man får en mörkare grå yta där spår överlappar varann.. så, PT borde ju inte ha problem med detta? Eller tänker jag fel?

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...