Jump to content
Annons

Vintage-sound


eddde

Recommended Posts

jag funderar på att skaffa p-90 mickar till min gitarr. Jag har hört att de ger ett bra Vintageljud, men jag vill oxå kunna spela lite modernare rock, går det oxå bra med sånna mickar? eller ger de ett väldigt annorlunda ljud gentemot vanliga mickar som inte är gjorda för att ge ett vintageljud 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

härligt att höra, jag är inte direkt insatt i black metal å såntdär, föredrar mer Lynyrd Skynyrd, Zeppelin, Gn'R, Creedence och lite green day etc så då funkar den typen alltså? isåfall blir det sånna mickar

men jag har hört några elaka rykten om att p-90 mickar inte funkar så bra till att spela på de högre tonerna i tex solon osv, nån som vet om det stämmer?

Redigerat av eddde
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag måste än en gång säga att kolla med Lasse på LB Pickups först.

Säg vad du vill ha för ljud, och jag kan nästan lova att han lindar en mick till dig så att du blir nöjd, både ljud och prismässigt.

www.lbpickups.se

Jag kör på LB mickar, och kommer aldrig byta.

Redigerat av hangaren
Link to comment
Dela på andra sajter

härligt att höra, jag är inte direkt insatt i black metal å såntdär, föredrar mer Lynyrd Skynyrd, Zeppelin, Gn'R, Creedence och lite green day etc så då funkar den typen alltså? isåfall blir det sånna mickar

men jag har hört några elaka rykten om att p-90 mickar inte funkar så bra till att spela på de högre tonerna i tex solon osv, nån som vet om det stämmer?

Det är bra att ha separata ton och volymkontroller till p90 mickar då ton och volymkontrollernas lägen har extra stor betydelse för ljudet på p90 mickar. I övrigt tror jag att dessa mickar skulle passa dig som handsken för den musik du vill spela. Är du orolig för brumm så kan du alltid kika lite på ett par p100 mickar från Gibson som låter nästan exakt likadant men utan brumm.

Link to comment
Dela på andra sajter

okej, jag tänkte sätta dem i en Les Paul så då är det nog inga problem. Vad det gäller brumm å andra oljud så kan är jag rätt okänslig eftersom jag förr hade en gammal stratakopia å så mkt värre än den kan det nog knappast bli haha 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

okej, jag tänkte sätta dem i en Les Paul så då är det nog inga problem. Vad det gäller brumm å andra oljud så kan är jag rätt okänslig eftersom jag förr hade en gammal stratakopia å så mkt värre än den kan det nog knappast bli haha 😉

Nä du förmodligen inte, brummar inte värre än andra singelcoilmickar. Om du ska sätta dom i en Les Paul så kanske du ska kika på Seymour Duncans Phat Cat mickar som är en väldigt bra P90-kopia i ett humbuckerchassi vilket betyder att du inte behöver gra nya skruvhål eller fräsa upp trät. Även Gibsons P94-mickar har den fördelen.

Link to comment
Dela på andra sajter

p-90 mickarna får brumma så mkt de vill så länge de funkar någorlunda till både komp å lead jag spelar ju inte i nåt band så jag gör lite av varje så att säga, men det skulle ju inte vara bra om de inte kan användas för att spela solon ala Slash 😕

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...