wnr Postat 11 september 2005 Postat 11 september 2005 Jag vet att detta Ă€r en vĂ€ldigt uttjatad frĂ„ga, men jag har sökt omkring forumet i nĂ„gra timmar nu sĂ„ jag tĂ€nkte passa pĂ„ att frĂ„ga lite angĂ„ende ljudkort Just nu sĂ„ har jag denna utrustning Dator: P4 2,4 GHz, 1,52 GHz RAM, Raidade hĂ„rdiskar osv Ljudkort: ESI Juli@ Mikrofon: ADK Hamburg Edition Preamp: StudioProjects VTB1 (som kan ha pajat) MickbĂ„s: Hemmabyggt (blir ett tort men lĂ€ttmixat ljud) Lyssning manick: MACKIE Big Knob(underbar liten pryl) Monitorer: Tapco S8 Inspelningarna blir bra, men kĂ€nns som att dom kan bli mycket bĂ€ttre insignalen i ljudkortet Ă€r vĂ€ldigt svagt, och distar som jag höjer preampen som anars brukar fĂ„ stĂ„ pĂ„ sĂ„ högt som (Input Gain 30) och (Output Level +6) fast nu sĂ„ distar ljudet vad jag en vĂ€ljder (som sagt tror att preampen har pajat) sen sĂ„ har jag kopplat sĂ„ att ljudet som recas spelas in pĂ„ vĂ€nsterkanalen bara, vilket gör att jag bara kan spela in i mono (vilket e lite trĂ„kigt).."och jag vet att det endĂ„ inte skulle bli riktig stereo", men endĂ„ đ± 1. kan det vara ljudkortet som gör att insignalen blir sĂ„ klen?, eller preampen? 2. Vilket ljudkort skulle ni kunna rekomendera för mina krav(se nedan)? Det jag frĂ€mst vill med mitt ljud Ă€r att spela in Rap i sĂ„ bra kvalite som möjligt, dvs det viktigaste Ă€r inspelnings kvaliten. Sen sĂ„ ska det ju ge bra ljud ocksĂ„ sĂ„ man kan mixa ljudet Jag vill ha ganske sĂ„ stark insignal, sĂ„ man slipper anvĂ€nde flera kompressorer för att fĂ„ ljudet i höjd med beatet. Sen sĂ„ Ă€r det ju en fördel om det finns med en preamp (efter som min e trasig) sen sĂ„ proddar jag lite beats vid sidan om, sĂ„ det vore ju inte helt fel om kortet hade en sĂ„n dĂ€r dsp-processor (eller vad det nu heter), men dom korten kanske Ă€r för dyra? Priset da: jo hade tĂ€nkt mig att ligga under fem tusen, men gĂ€rna runt 3000-4000 3. Om det Ă€r sĂ„ att preampen e trasig och jag inte kan byta den eller nĂ„tt sĂ„n, ska man försöka skaffa sig en ny?, eller funkar det bra med preampsen i ljudkorten? Jag har kikat lite pĂ„ PreSonus Firebox och M-Audio Firewire 410, men sen kom jag pĂ„ att jag inte vet sĂ„ mycket om dom mer Ă€n vad recensionerna sĂ€ger, men dom tar inte riktigt upp mitt anvĂ€ndnings omrĂ„da, sĂ„ Ă€r somsagt vĂ€ldigt fundersam pĂ„ vad jag vill ha =) men jag hoppas att ni, alla underbara forumsmedlemmar, har lite tipps pĂ„ hur jag ska göra Ăr tacksam för alla svar //WNR PS: Sorry att jag skrev sĂ„ mycket đ±
musik (oregistrerad) Postat 13 september 2005 Postat 13 september 2005 (redigerat) Hej! Tack för att du skrev "sĂ„ mycket"! Om man skriver riktigt korta inlĂ€gg fattar jag oftast inte varför man skriver överhuvudtaget. Det Ă€r jĂ€ttesvĂ„rt att rĂ„da dig till vilket ljudkort du ska vĂ€lja, eftersom denna frĂ„ga handlar om vilket ljudkort DU vill ha. Det vet du bara sjĂ€lv om du sticker till affĂ€ren och frĂ„gar efter specifikationer och egenskaper för olika ljudkort, samt inte minst frĂ„gar efter om du fĂ„r lyssna pĂ„ hur de lĂ„ter ut i högtaleriet. Sedan undrar jag över en mĂ€rklig sak: du skiljer mellan inspelningskvalitet och "bra ljud". För mig Ă€r det synonym för EXAKT samma sak. Det undrar jag över. Det ljudkort jag har Ă€r ett PCMCIA-ljudkort (PC-kort) som heter E-mu 1616 och min erfarenhet Ă€r att Emulator gör bra ljudkort generellt sett. En fördel hĂ€r för dig (?), Ă€r att du kan koppla skivspelare direkt till ljudkortet, dĂ„ det har inbyggd phonoförstĂ€rkare. Det var nĂ„gon som slĂ€ngde upp en bild pĂ„ ett MOTU Traveler i en annan trĂ„d och det tyckte jag sĂ„g kul ut. Presonus Firebox tror jag har bra ljudkvalitet efter vad jag hört. Edirol kanske du ska titta nĂ€rmare pĂ„, det kommer frĂ„n Roland-sfĂ€ren, men jag har inte hört det sjĂ€lv. Dessa ljudkort verkar kanske spĂ€ckade med anslutningsmöjligheter. Om ljudet Ă€r lika kliniskt som i deras Roland-förstĂ€rkare bör du kolla in. Det fanns ett test i Studio för inte alltför lĂ€nge sedan om ljudkort. Förhoppningsvis kommer ett test lĂ€ngre fram nĂ„nstans som tar upp ett och annat nĂ„got dyrare ljudkort, t.ex. E-mu 1616. Fundera inte ens över detta, utan lĂ€mna in din förförstĂ€rkare för översyn och eventuell reparation. Om det blir för dyrt eller den inte gĂ„r att laga köp en ny! Good Löck! đ yoggi, det var som joggen//:musik Redigerat 13 september 2005 av musik
wnr Postat 13 september 2005 TrĂ„dstartare Postat 13 september 2005 Hej! Tack för att du skrev "sĂ„ mycket"! Om man skriver riktigt korta inlĂ€gg fattar jag oftast inte varför man skriver överhuvudtaget. Hej hej đ jag försökte förklara sĂ„ bra jag kunde, men det Ă€r inte altid lĂ€tt đ Det Ă€r jĂ€ttesvĂ„rt att rĂ„da dig till vilket ljudkort du ska vĂ€lja, eftersom denna frĂ„ga handlar om vilket ljudkort DU vill ha. Det vet du bara sjĂ€lv om du sticker till affĂ€ren och frĂ„gar efter specifikationer och egenskaper för olika ljudkort, samt inte minst frĂ„gar efter om du fĂ„r lyssna pĂ„ hur de lĂ„ter ut i högtaleriet. Jo det verkar finnas massa ljudkort pĂ„ marknaden, endel Ă€r jĂ€ttebra men kronglar, andra Ă€r bara skit, men kronglar aldrig osv. vart finns det affĂ€rer dĂ€r man kan lyssna pĂ„ olika ljudkort nĂ„n stanns? det ljudet jag vill ha Ă€r sĂ„ "proffsigt" som möjligt till ett inte allt för dyrt pris =) Sedan undrar jag över en mĂ€rklig sak: du skiljer mellan inspelningskvalitet och "bra ljud". För mig Ă€r det synonym för EXAKT samma sak. Det undrar jag över. Hehe det Ă€r inte altid lika lĂ€tt att förklara som sagt, men det jag menade med "bra ljud" Ă€r sjĂ€lva ljudet som gĂ„r ut till mixern för lyssning, dvs inget brus och knaster, utan sĂ„ rent ljud som möjligt =) Det ljudkort jag har Ă€r ett PCMCIA-ljudkort (PC-kort) som heter E-mu 1616 och min erfarenhet Ă€r att Emulator gör bra ljudkort generellt sett. En fördel hĂ€r för dig (?), Ă€r att du kan koppla skivspelare direkt till ljudkortet, dĂ„ det har inbyggd phonoförstĂ€rkare Jag anvĂ€nder faktist inte nĂ„gon skivspelare đ.. men det kortet kan jag kika lite pĂ„ =) Presonus Firebox tror jag har bra ljudkvalitet efter vad jag hört. Edirol kanske du ska titta nĂ€rmare pĂ„, det kommer frĂ„n Roland-sfĂ€ren, men jag har inte hört det sjĂ€lv. Dessa ljudkort verkar kanske spĂ€ckade med anslutningsmöjligheter. Om ljudet Ă€r lika kliniskt som i deras Roland-förstĂ€rkare bör du kolla in. Jo Fireboxen verkar ha fĂ„tt gnaska sĂ„ bra betyg, sen sĂ„ har jag börjat titta lite pĂ„ Focusrite Saffire ocksĂ„, som verkar vara helt okey (lite dyr dock), men kunde kanske fĂ„ den lite billigare via en lokal musikaffĂ€r. ska försöka hitta lite info om Edirol korten =) Det fanns ett test i Studio för inte alltför lĂ€nge sedan om ljudkort. Förhoppningsvis kommer ett test lĂ€ngre fram nĂ„nstans som tar upp ett och annat nĂ„got dyrare ljudkort, t.ex. E-mu 1616. Jo jag sĂ„g det, men det testet va vĂ€l bara för budgetkorten vĂ€l? Fundera inte ens över detta, utan lĂ€mna in din förförstĂ€rkare för översyn och eventuell reparation. Om det blir för dyrt eller den inte gĂ„r att laga köp en ny! Jag Ă€r lika förvirrad som jag lĂ„ter nĂ€r jag försöker beskriva felet, men nu Ă€r jag inte enns sĂ€ker pĂ„ att den Ă€r trasig lĂ€ngre, utan ska provinspela lite med olika micka olika sladdar osv, Ă„ se om det funkar Good Löck! đ yoggi, det var som joggen//:musik Tack för all hjĂ€lp och förslag du kom med đ
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in hÀr.