Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Jag vet att detta Àr en vÀldigt uttjatad frÄga, men jag har sökt omkring forumet i nÄgra timmar nu sÄ jag tÀnkte passa pÄ att frÄga lite angÄende ljudkort

Just nu sÄ har jag denna utrustning

Dator: P4 2,4 GHz, 1,52 GHz RAM, Raidade hÄrdiskar osv

Ljudkort: ESI Juli@

Mikrofon: ADK Hamburg Edition

Preamp: StudioProjects VTB1 (som kan ha pajat)

MickbÄs: Hemmabyggt (blir ett tort men lÀttmixat ljud)

Lyssning manick: MACKIE Big Knob(underbar liten pryl)

Monitorer: Tapco S8

Inspelningarna blir bra, men kÀnns som att dom kan bli mycket bÀttre

insignalen i ljudkortet Àr vÀldigt svagt, och distar som jag höjer preampen

som anars brukar fÄ stÄ pÄ sÄ högt som (Input Gain 30) och (Output Level +6)

fast nu sÄ distar ljudet vad jag en vÀljder (som sagt tror att preampen har pajat)

sen sÄ har jag kopplat sÄ att ljudet som recas spelas in pÄ vÀnsterkanalen bara,

vilket gör att jag bara kan spela in i mono (vilket e lite trĂ„kigt).."och jag vet att det endĂ„ inte skulle bli riktig stereo", men endĂ„ đŸ˜±

1. kan det vara ljudkortet som gör att insignalen blir sÄ klen?, eller preampen?

2. Vilket ljudkort skulle ni kunna rekomendera för mina krav(se nedan)?

Det jag frÀmst vill med mitt ljud Àr att spela in Rap i sÄ bra kvalite som möjligt,

dvs det viktigaste Àr inspelnings kvaliten.

Sen sÄ ska det ju ge bra ljud ocksÄ sÄ man kan mixa ljudet

Jag vill ha ganske sÄ stark insignal,

sÄ man slipper anvÀnde flera kompressorer för att fÄ ljudet i höjd med beatet.

Sen sÄ Àr det ju en fördel om det finns med en preamp (efter som min e trasig)

sen sÄ proddar jag lite beats vid sidan om, sÄ det vore ju inte helt fel om kortet hade en sÄn dÀr dsp-processor (eller vad det nu heter), men dom korten kanske Àr för dyra?

Priset da: jo hade tÀnkt mig att ligga under fem tusen, men gÀrna runt 3000-4000

3. Om det Àr sÄ att preampen e trasig och jag inte kan byta den eller nÄtt sÄn, ska man försöka skaffa sig en ny?,

eller funkar det bra med preampsen i ljudkorten?

Jag har kikat lite pÄ PreSonus Firebox och M-Audio Firewire 410, men sen kom jag pÄ att jag inte vet sÄ mycket om dom mer Àn vad recensionerna sÀger, men dom tar inte riktigt upp mitt anvÀndnings omrÄda, sÄ Àr somsagt vÀldigt fundersam pÄ vad jag vill ha =)

men jag hoppas att ni, alla underbara forumsmedlemmar, har lite tipps pÄ hur jag ska göra

Är tacksam för alla svar

//WNR

PS: Sorry att jag skrev sĂ„ mycket đŸ˜±

Annons
musik (oregistrerad)
Postat (redigerat)

Hej!

Tack för att du skrev "sÄ mycket"! Om man skriver riktigt korta inlÀgg fattar jag oftast inte varför man skriver överhuvudtaget.

Det Àr jÀttesvÄrt att rÄda dig till vilket ljudkort du ska vÀlja, eftersom denna frÄga handlar om vilket ljudkort DU vill ha. Det vet du bara sjÀlv om du sticker till affÀren och frÄgar efter specifikationer och egenskaper för olika ljudkort, samt inte minst frÄgar efter om du fÄr lyssna pÄ hur de lÄter ut i högtaleriet.

Sedan undrar jag över en mÀrklig sak: du skiljer mellan inspelningskvalitet och "bra ljud". För mig Àr det synonym för EXAKT samma sak. Det undrar jag över.

Det ljudkort jag har Àr ett PCMCIA-ljudkort (PC-kort) som heter E-mu 1616 och min erfarenhet Àr att Emulator gör bra ljudkort generellt sett. En fördel hÀr för dig (?), Àr att du kan koppla skivspelare direkt till ljudkortet, dÄ det har inbyggd phonoförstÀrkare. Det var nÄgon som slÀngde upp en bild pÄ ett MOTU Traveler i en annan trÄd och det tyckte jag sÄg kul ut. Presonus Firebox tror jag har bra ljudkvalitet efter vad jag hört. Edirol kanske du ska titta nÀrmare pÄ, det kommer frÄn Roland-sfÀren, men jag har inte hört det sjÀlv. Dessa ljudkort verkar kanske spÀckade med anslutningsmöjligheter. Om ljudet Àr lika kliniskt som i deras Roland-förstÀrkare bör du kolla in.

Det fanns ett test i Studio för inte alltför lÀnge sedan om ljudkort. Förhoppningsvis kommer ett test lÀngre fram nÄnstans som tar upp ett och annat nÄgot dyrare ljudkort, t.ex. E-mu 1616.

Fundera inte ens över detta, utan lÀmna in din förförstÀrkare för översyn och eventuell reparation. Om det blir för dyrt eller den inte gÄr att laga köp en ny!

Good Löck!

😏

yoggi, det var som joggen//:musik

Redigerat av musik
Postat
Hej!

Tack för att du skrev "sÄ mycket"! Om man skriver riktigt korta inlÀgg fattar jag oftast inte varför man skriver överhuvudtaget.

Hej hej 😄

jag försökte förklara sĂ„ bra jag kunde, men det Ă€r inte altid lĂ€tt 😛

Det Àr jÀttesvÄrt att rÄda dig till vilket ljudkort du ska vÀlja, eftersom denna frÄga handlar om vilket ljudkort DU vill ha. Det vet du bara sjÀlv om du sticker till affÀren och frÄgar efter specifikationer och egenskaper för olika ljudkort, samt inte minst frÄgar efter om du fÄr lyssna pÄ hur de lÄter ut i högtaleriet.

Jo det verkar finnas massa ljudkort pÄ marknaden, endel Àr jÀttebra men kronglar, andra Àr bara skit, men kronglar aldrig osv.

vart finns det affÀrer dÀr man kan lyssna pÄ olika ljudkort nÄn stanns?

det ljudet jag vill ha Àr sÄ "proffsigt" som möjligt till ett inte allt för dyrt pris =)

Sedan undrar jag över en mÀrklig sak: du skiljer mellan inspelningskvalitet och "bra ljud". För mig Àr det synonym för EXAKT samma sak. Det undrar jag över.

Hehe det Àr inte altid lika lÀtt att förklara som sagt, men det jag menade med "bra ljud" Àr sjÀlva ljudet som gÄr ut till mixern för lyssning, dvs inget brus och knaster, utan sÄ rent ljud som möjligt =)

Det ljudkort jag har Àr ett PCMCIA-ljudkort (PC-kort) som heter E-mu 1616 och min erfarenhet Àr att Emulator gör bra ljudkort generellt sett. En fördel hÀr för dig (?), Àr att du kan koppla skivspelare direkt till ljudkortet, dÄ det har inbyggd phonoförstÀrkare

Jag anvĂ€nder faktist inte nĂ„gon skivspelare 🙂.. men det kortet kan jag kika lite pĂ„ =)

Presonus Firebox tror jag har bra ljudkvalitet efter vad jag hört. Edirol kanske du ska titta nÀrmare pÄ, det kommer frÄn Roland-sfÀren, men jag har inte hört det sjÀlv. Dessa ljudkort verkar kanske spÀckade med anslutningsmöjligheter. Om ljudet Àr lika kliniskt som i deras Roland-förstÀrkare bör du kolla in.

Jo Fireboxen verkar ha fÄtt gnaska sÄ bra betyg, sen sÄ har jag börjat titta lite pÄ Focusrite Saffire ocksÄ, som verkar vara helt okey (lite dyr dock), men kunde kanske fÄ den lite billigare via en lokal musikaffÀr.

ska försöka hitta lite info om Edirol korten =)

Det fanns ett test i Studio för inte alltför lÀnge sedan om ljudkort. Förhoppningsvis kommer ett test lÀngre fram nÄnstans som tar upp ett och annat nÄgot dyrare ljudkort, t.ex. E-mu 1616.

Jo jag sÄg det, men det testet va vÀl bara för budgetkorten vÀl?

Fundera inte ens över detta, utan lÀmna in din förförstÀrkare för översyn och eventuell reparation. Om det blir för dyrt eller den inte gÄr att laga köp en ny!

Jag Àr lika förvirrad som jag lÄter nÀr jag försöker beskriva felet, men nu Àr jag inte enns sÀker pÄ att den Àr trasig lÀngre, utan ska provinspela lite med olika micka olika sladdar osv, Ä se om det funkar

Good Löck!

🙂

yoggi, det var som joggen//:musik

Tack för all hjĂ€lp och förslag du kom med 🙂

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
  • Senaste foruminlĂ€ggen

• Annons
  • Annons
  • Sorry, this is not supposed to be used in the sidebar. Please move to the block somewhere else.
  • Just nu inloggade (Visa hela listan)

• Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.