Jump to content
Annons

Cubase. Tack och lov


Fred

Recommended Posts

Det låter som man har börjat tacka Cubase som om det vore en högre makt. Men så är inte fallet. Cubase SX 2.0 är ju en räddning för dem som spelar in s.k. "Freely recorded music" i både audio- och midiläge. Den efterlängtade funktionen som gör detta möjligt är ju "Timewarp" som har funnits i gamla Cubase VST score 5.1 R. Där hette det "Graphical Mastertrack" som ni kanske minns men fungerade endast på midispår och var något mer komplicerad att jobba med en dagens Timewarp i SX 2.0.

Jag gillar det eftersom jag jobbar mycket med tempodragningar i musiken. Det blir ju mera livekänsla om du kan spela ett svängigt pianobeat och själv hålla pulsen utan det där jobbiga clicket. Som trummis så drar man sig alltid lite grann i tempo. Om nu en låt går i tempo=108 så kanske man ligger mellan 106-110. Lägger du dessutom på en viritual guitarist plugin på det så blir det otroligt verklighetstroget. Jag kan säga eder att det är många som jag har knäckt på detta viset genom att de tror att det är en riktigt inspelad gitarrist bara för att ta ett exempel så att säga. Visst lägger jag på riktig gitarr också för att inte bli låst till de redan samplade fraserna, det är ju viktigt att det blir variation även där.

Hoppas att ni också har upptäckt den funktionen i Cubase SX 2.0. Hela Cubase programmet är ju väldigt omfattande och det är mycket att lära sig, men samtidigt en utmaning. När man börjar jobba med de olika funktionerna så känns det naturligt efter ett tag. Man kan ju tycka att det knäcker det kreativa skapandet genom att sitta och lusläsa PDF-filerna och prova sig fram, men har man väl fått in funktionerna och vad som påverkar projektet när man gör si eller så med en parameter så har man igen det senare när man väl sitter med en suverän idé som kan bli till Sveriges nästa hit-låt, vem vet?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Helt sant, man har ut väldigt mycket av att läsa igenom manualen ordentligt. TimeWarp är en funktion som många antagligen missar, Offline Process History är en annan kraftfull funktion som även tycks glömmas bort. Visserligen vill jag minnas att infon om just TimeWarp fattas i manualen, eller så var de någon annan av de nya funktionerna. Blev tvungen att ut och jaga tag i info på det officiella Cubase forumet där någon kunde skriva av Nuendo manualen som hade samma funktion 😉

/Majken

Link to comment
Dela på andra sajter

Det där låter ju helcoolt! Finns den i SL2 oxo, eller är det bara i SX?

Hur funkar den i praktiken? Sätter man tempot i efterhand genom att knacka space eller nå't i takt med musiken?

//Jesper

Jag tror att den skall finnas i SL 2.0 också eftersom SL 2.0 är en något bantad kopia av SX 2.0.

Det fungerar på följande sätt: När du har spelat in själva midispåret utan click d.v.s. freely recorded midi eller audio så skall du flytta eventsen (midi) till närmaste etta i takten. Sedan klickar du på Time Warp obs! ej midi events follow utan den andra underfunktionen för att Cubase skall kunna rätta sig efter ditt tempo som du har spelat vill säga. Det är litet pilligt i början men man har igen det sedan när man lägger på nästa instrument så att säga.

Måste gå och äta lunch nu men kommer åter i eftermiddag.

Lycka till!

Fred

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...