Jump to content
Annons

integrerade USB-portar...


Pusa

Recommended Posts

Jag kör en M-box hemma och en 002a i studion... Min M-box får små "kracks" då och då.. och om dessa inträffar under en inspelning så avbryts det direkt och den säger att "yada-yada-yada.. held up with interrupts for too long".. På farsans bärbara så fungerade det alldeles utmärkt.. så nu undrar man ju vart problemet ligger... är det så att jag bör investerad i USB-portar som kopplas in via PCI kanske? Hjälper det?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

USB delar på bandbredd mellan olika USB-portar... Prova att inte ha mer än din M-box inkopplad.. Inget annat på nån annan USB-port som t.ex webcam, USB-minne eller nåt. USB 1 har dessutom låg bandbredd.. Bara ca 12 Mbit/S men om den port du har anslutit Mbox t.ex delar bandbredd med en mus (HID) så kommer farten att dras ner till endast 1,5 Mbit/S

Sen finns det även version 2 av USB och då går det undan.. Hela 480 Mb/S kan den shyffla som bäst. 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

USB delar på bandbredd mellan olika USB-portar... Prova att inte ha mer än din M-box inkopplad.. Inget annat på nån annan USB-port som t.ex webcam, USB-minne eller nåt. USB 1 har dessutom låg bandbredd.. Bara ca 12 Mbit/S men om den port du har anslutit Mbox t.ex delar bandbredd med en mus (HID) så kommer farten att dras ner till endast 1,5 Mbit/S

Sen finns det även version 2 av USB och då går det undan.. Hela 480 Mb/S kan den shyffla som bäst. 😉

Jo men kräver inte M-box USB 2.0 för att fungera? När jag startar min dator så radas hårddiskar och sånt upp under uppstarten.. där står det en massa USB 1.1 (typ 8 st) Och så är det något annat typ HUB som står 2.0 på... kan det vara så att jag inte har uppdaterat riktigt?

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag var inte med där riktigt 😲 .. Självklart har du USB 2.0 då 😛 .. Men se till att du inte har nån gammal USB 1.1 pryl inkopplad i samma HUB (buss kan man säga) som din M-box. Det kan dra ner farten till stenåldern.

Link to comment
Dela på andra sajter

Se till att spänningsmata separat, så att inte datorns spänningsmatning försörjer USB-enheten. Om man inte spänningsmatar separat, så går nämligen överföringen ner till halv duplex, vilket innebär ungefär halva hastigheten... 😏

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har löst det.. tror jag... Det är nämligen så att NU har PT kommit med informationen att det chipsetet jag har till min dator INTE är kompatibelt med PT och M-box... Alltså.. löser sånt här sig successivt är består denna inkompabilitet?

Chipsetet är "Intel 925X"

Är ju lite segt att den infon kommer ut nu.. men det är klart.. de kan ju inte hålla på och terra ALLT som kommer ut... Synd bara att man nu får lägga ut en jävla skitmassa till på ett nytt moderkort... Förresten.. man kan la behålla processorn iaf va? Man måste inte byta ut den oxå?

Redigerat av Pusa
Link to comment
Dela på andra sajter

Se till att spänningsmata separat, så att inte datorns spänningsmatning försörjer USB-enheten. Om man inte spänningsmatar separat, så går nämligen överföringen ner till halv duplex, vilket innebär ungefär halva hastigheten... 😕

men claes, det lät inge bra =(

Särskilt inte som MBoxen inte har nån strömadapter eller ingång för matningsspänning.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

Ah DÄR var det löst.. bytte moderkort igår... nu har jag 925xe chipset och PT fungerar som en dans... sköööönt!! Äntligen kan man börja överföra lite gamla Cubase projekt.. Några bra tips på det förresten? Hur överför man smidigt mellan SX och PT?

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...