Jump to content
Annons

Dubbel registreing av midi i Cubase SX!?


babuu

Recommended Posts

Hej!

Som helt grön på inspelningsområdet har jag just nu två saker jag skulle behöva hjälp med:

- När jag spelar in t.ex en basslinga med mitt midiklaviatur, och sedan i Cubase SX går in och ska redigera den i editorn, så ligger i princip varje ton dubbel! Dvs två likadana toner ovanpå varandra. Ska det verkligen vara så? Det är irriterande tycker jag, för jag vill kunna gå in och flytta på tonen, ändra på volymen men då ligger det två toner där istället för en och bråkar. Så det ska vara? I sånt fall varför? Annars, vad kan det vara för fel? Nu sitter jag och tar bort hälften av alla toner i varje inspelad slinga.....drygt.

- Jag vill spela upp två olika kit med Battery/DrumkitFromHell (close och room samtidigt) men förstår inte hur jag ska kunna ladda den andra utan att radera den första? Jag gissar att man måste lägga till en ytterligare Battery-instans under Devices->VST instrument, men sedan då? När jag vill lägga in ett andra kit i den nya tomma battery-instansen får jag fram den första instansen, och laddar jag nya kitet där försvinner det första. Hur göra?

Tack på förhand, verkar vara ett grymt bra forum detta!! Alla är trevliga och kunniga och hjälpsamma.

/babuu

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

När du laddar den första battery instansen går du in och laddar trumset'et då ser du att alla samplecells får små namn. Öppna sedan en till Battery plats nummer två, gå in i redigeringsläge igen och försäkra dig om att sample cellerna inte har några namn. Har de det så redigerar du fel Battery. När du lyckats öppna två battery och laddat trumset'en i varsin skapar du två MIDI spår och hittar då Battery och Battery 2 som output. Där Battery 2 är den som senast lades till.

Vad gäller MIDI'n så låter det som att du lyckas skicka ut MIDI till klaviaturet igen som i sin tur skickar det tillbaka in i datorn igen. Kolla om det finns någon inställning som heter local eller dylikt, detta tvingar klaviaturet till att ej skicka vidare det som kommer på MIDI ingången bak på klaviaturen.

/Majken

Link to comment
Dela på andra sajter

Jaaaa, det är klart, jag hade inte valt Battery 2 på output... fan va korkat av mig. Då blev det förstås ettan som kom upp när ja skulle editera. Men nu funkar det, å de e ju viktigast. Tackar!!!

Men mitt klaviatur har bara Midi-ut..... så det måste vara nåt annat galet. Det sitter i ett M-Audio Delta Audiophile 2496, om det kan vara till någon hjälp. Och dess Midi-ut sitter inte kopplat till någonting.

/babuu

Link to comment
Dela på andra sajter

Du jag har samma problem!

Får också dubbla toner då jag spelar in med mitt midi-klaviatur. Har inte hittat nån lösning på det än så om nån vet vad som är problemet så tar jag gärna emot hjälp. (kör också AP 2496)

Link to comment
Dela på andra sajter

http://forum.cubase.net/forum/Forum2/HTML/054539.html

http://forum.cubase.net/forum/Forum2/HTML/056614.html

http://forum.cubase.net/forum/Forum2/HTML/057540.html

De två första sakerna att kolla är att man ställt in local off på midi klaviaturet, alternativt att man kopplar loss MIDI sladden som går tillbaka till klaviaturen. Det andra är att man ändrar från All MIDI Inputs till den MIDI ingången man faktiskt använder. Verkar dock som att man fortfarande kan ha problem i vissa lägen. Nåja, det är Steinberg, vi är vana 🙁

/Majken

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu är jag bortrest en vecka, men ska testa att ändra till MIDI-input från enbart mitt klaviatur. Är ganska säker på att jag använder All midi inputs idag.

Jag återkommer med upplösningen på detta problem.....

Tack Majken!

/babuu

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...