Jump to content
Annons

cubase SX reason rookie

Recommended Posts

Philbert (oregistrerad)
Postat
🙂 hejsan, jag vill veta om man kan göra några bra trumtakter i Cubase SX? eller ska jag ha reason?Dessutom vill jag såklart line-a basen och mica upp bläcken i min första PC studio? Hur ska jag göra, vet inte ens själv var jag ska börja. Det enda jag gjort är att hämta wav-filer från hårddisken och försöker lappa ihop en takt med dem separata trumljuden jag har där Mycket tacksam för BRA svar. Philbert
Annons
Postat

Ojojoj... Det är rätt svårt att lappa ihop wav filer... Eftersom vi pratar om "oäkta" trummor så ska du ha nån fet drumsampler. Dessa finns det gott utav. Frågo någon av dansmusik killarna, de brukar ha koll på de bästa trumljuden.

Vill du kunna spela in "riktiga" instrument tycker jag cubase är ett bra alternativ. börja med att ställa in alla inställningar. Så du har rätt in/out, dragit ner latencyn mm... Sen kan du börja göra ett nytt stycke. I Cubase kan man ta antingen midi eller audio spår. Midi för midi och audio för audio. 😄 Sätt ett tempo med klick om du inte använder trummaskin när du spelar in. Att lajna basen borde gå utmärkt. Dock inte gitarr, om du tänkte den tanken. Får du brus vid lajningen så kan du skära bort det med eq. 🙂

Prova även demo av Reason för att se vilket program du tycker bäst om! 😄

Postat

Om jag förstår detta rätt så behöver du en trum sampler?

Vill du ha hård eller mjukvara? 😆

I mjukvaru väg kan jag stark rekomendera RM IV från LinPlug, en mkt bra trum sampler, eller Battery från NativeInstruments....

Kan inte så mkt om hårdvara inom trum samplers dock...

Men ladda ner nån demo version av dom här vst samplerna, eller köp dom..

Du kommer inte ångra dig 😄

• 2 veckor senare...
Postat

Jaha..så ska man vara tredje man ut o rekommendera grejer då 😉 .

Kör själv med HALion och är helnöjd med dess upplägg och efter att ha provat lite andra sampleplayers som Kontakt / RMIV / Battery m.fl har jag som sagt fastnat för denna.. version 3 som kommer snart sätter nog spiken i kistan .. då kommer den innehålla 29 egna effekter så man kan bygga upp ytterst raffinerade patcher..

Grejen med att ha en sampleplayer istället för att bygga ihop en fungerande trumbakgrund är att du kan "spela" in trummorna via ett MIDIklaviatur och sedan exportera kompet till audio ( om du vill ) och på så sätt spara datorns CPU.. har du en snabb dator så kan du med fördel ha sampleplayern igång hela tiden..detta blir mest flexibelt

Du mappar alltså upp dina ljud i sampleplayern och lägger t.e.x 1 trumljud på varje tangent och per MIDI-kanal, detta gör att du, beroende på hur många tangenter ditt MIDI-keyboard har, kan ha typ 40 bastrummor på kanal 1, 40 hihats på kanal 2, 40 virveltrummor på kanal 3 o.s.v om sedan inte detta är nog så kommer respektive kanal upp i Cubase mixer där du ytterligare kan slänga på VST effekter... möjligheterna är oändliga

Jag har även två hårdvarusamplers en AKAI S2000 och en Yamaha A5000 - fullt expanderade båda två, hade även en AKAI MPC 2000XL - trumsampler... men inga av dessa kommer i närheten av en mjukvarusampler när det gäller flexibilitet och snabbhet i ljudhantering... dessutom sparas ALLA inställningar ihop med din låt.... säg den hårdvara som klarar detta i Cubase miljö??..

Lycka till

/D

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.