Jump to content
Annons

Recommended Posts

Posted

Helt ny på detta här med ljudkort osv.

Har skaffat ett Terratec Phase 22 samt behringer UB802 mixer.

Har en kabel ifrån line-out på ljudkortet till tape in på mixern. Efter att ha kopplat på detta sättet får jag endast ljud i vänster kanal.

Min tele - rca kabel är döpt med "tip" och "ring" i rca ändarna så det borde väl vara balanserade kontakter?

Någon ide?

Mvh

Mats

Annons
Posted (edited)

testa två kablar istället: en för höger och en för vänster.

edit: balanserade rca-kontakter har då jag aldrig hört talas om...

Edited by VacUm
Posted

Ok.

Jag menade att telekontakten förmodligen var balanserad.

Sladden är en Tele - rca konverter så hur skulle jag göra med 2 sladdar då?

Mvh

Mats

Posted

Du borde väl ha flera utgångar på ljudkortet? Åminstånde en för vänster och en för höger. Även om telen är ring, tip och ground så blir signalen obalanserad om det är en rca i andra ändan. Låter väldigt märkligt att någon tillverkar en sån kabel.

Å andra sidan så finns det minitele med ring, tip och ground och två stycken rca i andra ändan. Dessa är avsedda för t ex hörlursutgångar/utgångar på vissa ljudkort och portabla cdspelare mm mm.. Är det en sån utgång på det kortet så kan du prova att skaffa en stereotele-->2 rca-konverter och ansluta båda rca-kontakterna till två olika kanaler på mixern. Men det låter lite märkligt att terrateckorten skulle ha sådana utgångar tycker jag...

Posted

😉

Ok. Trodde i min enfald att rca var en höger och vänster ifrån en telekontakt.

Använde båda så nu funkar det..

Tack!

/Mats