Jump to content
Annons

Vad är VST?


Linus Aegman

Recommended Posts

Hej kan någon förklra vad det är`? Virtual Instrument? Är det rikiga ljud eller midi eller vad?

Och om jag ska använda en plugin typ med förstärkare eller reverb eller nåt , ska jag spela in cleant då eller hur funkar det? Typ jag har reverb när ja spelar in och så vill ja har mer så jag reverbar med en plugin i cubase å så blir det 2 olika reverb o grötigt låter det som.

aja nån kansek har tid o förklara

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

VSTi heter det, till att börja med (glöm inte det lilla i:et...). 😎

VST hette nämligen tidigare versioner av Cubase - och tekniken som ingår i Cubase heter också VST (Virtual Studio Technology) - så för att vara säker på att alla förstår vad du frågar efter, så använd det lilla i:et, som markerar att det står för VST-instrument.

Ett VSTi är en virtuell ljudmodul som skapar ljud genom att generera ljud med diverse uträkningar eller genom att spela upp samplingar - eller båda delar.

På samma sätt som en extern synt, så styrs ett VSTi med midisignaler. En viktig skillnad när det gäller hanteringen, är att ett VSTi följer med när du gör en mixdown i datorn, medan du alltid måste spela in en extern synts ljud på audiospår för att kunna få med ljudet i mixen.

Jag spelar alltid in rent och lägger effekter först vid slutmix - men om du har ett kanonljud från din gitarrstärkare redan vid inspelningen, så kan det vara bättre att låte det ligga kvar till mixen. Att lägga för mycket av två reverb blir grötigt, som du har märkt. Fundera först över vad du vill ha för sound och kolla om det rentav blir bättre att spela in utan reverb, så att du effektlägger din gitarr tillsammans med allt annat. Du får då också avgöra om du tycker att reverben du har som plugins gör ett tillräckligt bra jobb för det du är ute efter, eller om det blir bättre med reverbet i din stärkare... Oftast en smaksak, så det är svårt att ge något definitivt besked om hur du SKA göra...

Link to comment
Dela på andra sajter

VSTi heter det, till att börja med (glöm inte det lilla i:et...). 😎

VST hette nämligen tidigare versioner av Cubase - och tekniken som ingår i Cubase heter också VST (Virtual Studio Technology) - så för att vara säker på att alla förstår vad du frågar efter, så använd det lilla i:et, som markerar att det står för VST-instrument

Nämen lilla Claes nu missade du allt nåt 🙂

Han skrev visst VSTi ... kolla nogrannare så får du se 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...