Jump to content
Annons

Betala för besök?


musik (oregistrerad)

Recommended Posts

musik (oregistrerad)

Hej!

Om man skaffar en egen hemsida så har jag både läst och hört att man får betala för den trafik som sker till/från hemsidan som är utöver avtalet. Alltså, om det ingår att 250 pers kan ladda ned ens låt och det råkar bli så att 450 pers laddar ned låten så får man betala för de överstigande 200 personernas nedladdning.

Kan det verkligen stämma? Tänk om man istället gör en jättehit, men som bara är en jättehit i samband med nedladdning av mp3-filer och mpeg-filer. Den säljer liksom inga skivor eller så... X antal tusen att betala då bara eller?

Därför borde musik kosta att ladda ned.

😉

:musik

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
musik (oregistrerad)

Hej!

Jag har försökt rekognosera marknaden, men finner inte något webhotell där mycket laddningar är gratis. Exempel?

😉

Skulle det inte regna idag?//:musik

Link to comment
Dela på andra sajter

Tjoho.

Sök så kommer du hitta några trådar med tips om webhotell m m. Det finns flera bra, utförliga med både tips och varningar. 🙂

Men det där med obegränsad trafik.. Lycka till säger jag bara.. 🙂

Men normalt sett så kommer du väl knappast få så många nedladdningar från din sida? Några gigabyte brukar räcka för de flesta, skulle det vara så att man överstiger det kostar det normalt sett inte skjortan. För min del kostar det 15 kronor per gig. Så om nån låt skulle bli nedladdad tusentals gånger är det värt de hundralapparna.. Man kan ju leva med det liksom. 🙂 Dessutom lär du få erbjudanden om annat om det blir så populärt, och då är det ju ännu trevligare. 🙂

Lycka till! Och som sagt, sök, å kolla in Claes sida, han har en bra lista över webhotell där. 🙂 //smulers - fuckin akkurat lusekofte snygg och dagen efter cool m. mkt ångest på. o jess gawd.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag kan oxå rekommendera Surftown.

Som mest trafik på en månad har jag haft över 200,000 hits och en nedladdning på 112GB. Snittet samma månad var 283 hits/timme, 6802 hits/dag och 3.7GB om dagen. Max var 2027 hits/timme, 17151 hits/dag och 12GB på en dag dag.

I princip all trafik var egen musik i mp3-format. Surftown sade inte ett knyst. 🙂

De kan förstås ha ändrat sina regler sedan dess....

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag kan oxå rekommendera Surftown.

Som mest trafik på en månad har jag haft över 200,000 hits och en nedladdning på 112GB. Snittet samma månad var 283 hits/timme, 6802 hits/dag och 3.7GB om dagen. Max var 2027 hits/timme, 17151 hits/dag och 12GB på en dag dag.

I princip all trafik var egen musik i mp3-format. Surftown sade inte ett knyst. 🙂

De kan förstås ha ändrat sina regler sedan dess....

Jag har min privata site hos Surftown - och det fungerar bra hos dem.

Hade lite strul med mitt recensionsforum när de uppdaterade SQL för ett år sedan eller något - men sedan har det fungerat klockrent. 🙂

Bara för att verifiera, så frågade jag precis deras online-support.

Jag fick som svar att MP3 är ok så länge det håller sig inom lagens råmärken - och de tillämpar fri trafik utan någon specifik gräns - men med reservation att ingripa om det skenar iväg och belastar deras server för mycket. Den gränsen verkar vara väldigt flexibel enligt vad Hacke säger... 😄

Hacke: Var det kanske "Jag är full" som orsakade den mest extrema nerladdnigen? 😳

Link to comment
Dela på andra sajter

musik (oregistrerad)

Hej!

Intressant läsning detta med Avtalsvillkoren hos Surftown (jag har inte kommit längre...). 😄

Det står under punkt 6. Otillåtet bruk av hårddiskplats: "Surftown förbehåller sig rätten att avlägsna zip-filer, MP3-filer, jpg-filer och dylikt, om dessa belastar servrarna i orimligt hög grad." I praktiken innebär det att minneskrävande och populära prylar tvingas utgå först. Men att det är låååångt dit väl?

Saken är den att jag tänkte att nu i höst (usch vad det låter scary), lägga upp en hemsida för musik med något videoklipp från en egen låt, ett antal klipp från låtar i mp3-format. En del bilder och en hel del text. Antingen väldigt proffsigt layoutmässigt med effekter o.s.v. alternativt enklast möjliga vita sidor med text som ser handskriven ut (prawn handwrite?). "Less is more" heter det ju ibland.

Extremt lättladdat blir det ju då också.

Fixas dessa två alternativ av ett program alltså?! Antar att det får man köpa till. Vilket rekommenderas då?

Väldigt intressant är det att det står vidare: "Syftet med Surftowns webbhotell är ...att de ska utgöra en visnings- och/eller försäljningsplats för privata fysiska och juridiska personer."

Andra webbhotellare jag pratat med har sagt mig motsatsen, att de upplåter platsen för "allt" utom försäljning av exempelvis egna cd - om man är privatperson. Gäller ej företag.

😛

ramlade in på ett annat ämne//:musik

Redigerat av musik
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...