Jump to content
Annons

behöver tips på mjukvaru step sequencer


petterb

Recommended Posts

Jag skulle behöva tips på mjukvaru step-sequencers. Har letat lite men inte hittat nån som är perfekt....tänkte köra live med datorn o använda den till bla trummaskin. Skulle då vilja kunna spela live och spela in, loopa sekvenser, och ha färdigprogramerade grejer.

Skulle behöva ett program som man kan styra med tangentbordet. tex. lägga ut ljud på olika knappar och styra rec, play, overdub, loop-funktioner....osv....

Behöver också kunna tappa tempo. Provade med reason o reason-trummaskinen men den klarar inte allt.

Nån som vet nåt bra program? mvh

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Hej.

Jag är rätt ny på det här med sequencer + hårdvarusynthar. Jag har några synthar men jag har inga hårdvarueffekter, så jag undrar därför om det överhuvudtaget är möjligt att lägga VST-effekter på ett MIDI-spår utan att först behöva spela in det till ett audiospår.

Jag pratar då inte om MIDI-effekter som arpeggion och sånt, jag snackar om delay, reverb och sådana effekter som för övrigt är hur enkelt som helst att lägga på ett audiospår.

I Cubase verkar det helt enkelt inte gå överhuvudtaget, så jag testade Ableton Live 5.

I Ableton Live 5 går det utmärkt att lägga audioeffekter på ett MIDI-spår om det styr en mjukvarusynth, men så fort jag lägger en audioeffekt på ett MIDI-spår som styr en hårdvarusynth så blir det knäpptyst. Vad gör jag för fel?

Börjar faktiskt bli lite kär i Ableton Live 5 dock. Någon som vet var man får tag i det i Sverige?

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 månad senare...

vad är det för plug du lägger och är det så med alla plugar eller bara med vissa

och live 5 köper du direkt från ableton.com

och om du är student som håller på med någon slags musikskapande produktion får rabatt och om du har köpt tidagare kan du uppdatera för en liten peng....

men live 5 har blivit lite instabilare.... på macosx.....

Link to comment
Dela på andra sajter

Live 5 är hlet förtjusande

finns en massa presets nu förtiden

de är också bra för en gångs skulle

Ableton är ett av få program som görs för musiker

de har riktat in sig på en vis typ av musiker

De som använder sig av datorn?????????

Ehh....va? 😮

Redigerat av Pluffo
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...