Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Jag funderade lite på alternativet att köpa musikutrustning från utomlands.

Men det här med elektriska kopplingar... Om jag köper en keyboard från USA, kommer den att vara exakt likadan, eller kommer den ha helt andra kopplingar och strömförbrukning än svenska keyboards?

Jag undrar alltså om det finns olika format och om det är skillnad på svenska och utländska apparater..

Annons
Postat

Det är 110 volt i USA.. men om du köper t.ex en japantillverkad synt (keyboard) så brukar dom ha en lite ratt på bakidan där man får ställa om spänningen till Svenska 240 volt..

Vissa prylar har switchade nätdel som klarar av allt från 100V till 240V och behöver inte ställas om.. Men man måste byta sladden i alla fall.. Thats it.

Postat

Inte bara det. Köper du från USA, så får du räkna med att det läggs på tull och moms på det du köper. Håller du dig inom EU, så blir det ingen tull - och i bästa fall kanske du får betala en lägre moms än den svenska (om säljande firman inte har exporterat för mer än 320000:- till svenska kunder)...

I vissa fall är det faktiskt inte ens lönt att gå utanför Sverige, eftersom det är så liten skillnad på priserna - medan det i vissa fall kan vara mycket lönt...

Postat

Strömen är olika som det redan står skrivet. Köper man tex en instrumentförstärkare finns det lite aparater som kan fungera att koppla om 110V till svenska 240V. Man kan hitta dem hos elfa bla.

Annars kan man byta transformatorer osv.

Så om du vill tjäna på att köpa utomlands bör du kolla upp varan i övriga europa. Har du inte chansen att köpa och hämta en pryl i usa är det nog inte värt att beställa därifrån då du ändå får betala moms och tull.

Är man i usa är det kanske värt att skaffa en Nord Electro och sedan skaffa en adapter i sverige. Funkar fin fint.

Däremot tror jag inte att sådana produkter går hem på begmarknaden.

Vad för synt letar du efter?

Kolla upp dessa!

www.thomann.de och www.musicstore.de

Har aldrig själv beställt något från dem då jag är i usa en hel del och köper med mig saker därifrån. Men jag vet många som varit mycket nöjda med tyskarna 😉

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.