Jump to content
Annons

eBay?


Andreas L

Recommended Posts

Är det någon här på forumet som har provat att handla via eBay?

Har lite framtida planer att bygga en gitarr och många gånger kan man handla saker till en tredjedel av priset(både när det gäller hela instrument och delar), genom att importera.

Vill dock kolla med någon annan som provat på just eBay, ifall det är smidigt och pålitligt och så... De är ju ruskigt stora, så det borde ju fungera, men där är ju ändå bäst att kolla först med folk som har erfarenhet av sånt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Man kan ju kolla en säljares "track record". Dvs tidigare köpare betygsätter vederbörande. Jag har aldrig handlat där själv, men min polare köper och säljer rätt frekvent och har i stort sett aldrig råkat ut för tråkigheter - förutom lite frakttrassel. Smidigast och säkrast är väl att skaffa sig ett PayPal-konto för betalningen; särskilt om du tänkte handla där ofta.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag säger bara: Tummen UPP för Ebay! Fy fan vad mycket pengar jag har tjänat på att handla där. Köpte ett trummickpaket för 3000 SEK därifrån, helt nytt, oöppnad med 3 års garanti, som kostar 7400 på Musikbörsen.

Handla från rätt personer bara. 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Vill dock kolla med någon annan som provat på just eBay, ifall det är smidigt och "pålitligt och så"

och mitt svar är NEJ 😎

Har du blivit lurad på Ebay?

inte jag personligen, men andra.

och sedan ser man vilket ansvar ebay crew:n tar när det börjar hetta till.

personligen så skulle jag inte ta i ebay med en tång om det var fysiskt möjligt 😠

Link to comment
Dela på andra sajter

Så länge feedbacken är runt 100% är det ingenting att vara orolig för.

hur stor garanti rent procentuellt skulle du uppskatta att den feedbacken ligger på ?

jag vill ju mena att risken är stor för att personens polare har gett god feedback på personen i fråga bara för att denne inte ska se dårlig ut i dina/mina ögon.

du får gärna rätta mig om jag har fel 😎

Redigerat av Kenny Klevenhaus
Link to comment
Dela på andra sajter

Ok, tack för era svar så långt!

Det handlar alltså om att inte råka ut för oseriösa personer...

I mitt fall handlar det nog i första hand om att få tag på ett floydrose-stall och när jag kollade på eBay så fanns det ju massor, och det till en bråkdel av vad det kostar om man skall köpa det via en återförsäljare i sverige.

Om man då lägger bud och handlar av sådana som säljer flera olika modeller och åtminstone utger sig för att vara någon typ av företag, som exempelvis:

exempel

...så borde man kunna känna sig ganska trygg om man helt enkelt kollar tidigare köpares omdömmen, som någon skrev.

Skulle dock vara intressant att höra ifrån sådana som "Kenny Klevenhaus" om vad som gått snett?

Även om det inte är aktuellt just nu så tycker jag att det är lika bra att kolla upp saker ordentligt innan; Det är trots allt en ruskig skillnad i pris mot för vad samma sak kostar i Sverige. Man skulle typ ha råd att bli blåst 2 gånger och ändå gå med vinst, jämfört med att handla på hemmaplan?!

😎

Link to comment
Dela på andra sajter

Man skulle typ ha råd att bli blåst 2 gånger och ändå gå med vinst, jämfört med att handla på hemmaplan?!

😎

hur ska man kunna argumentera mot ett sådant uttal 😠

men för att säga något ...

ska du hoppas på 3:dje gången gilt, det vill säga om du blir blåst 2 gånger ? 😳

Link to comment
Dela på andra sajter

Nja, jag tittar på deras sida och tänker att om de har såkallade "power seller", dvs. sådana som har väldigt goda omdömmen och som det inte varit problem med, så kanske man kan känna sig ganska lugn?

Det finns ju guldgrävare inom alla brancher, precis som om man handlar av en person här i sverige som bor 100 mil bort, men om det handlar om några som säljer flera olika varor och inte har dåliga omdömmen så borde man kanske kunna känna sig säkrare.

Blir dock fundersam över varför KlevenHaus verkar så grundmurat skeptisk? Om du eller någon kompis blivit blåst, skulle det vara intressant att veta lite om omständigheterna, etc. 😎

Link to comment
Dela på andra sajter

Är killen en Power Seller så är det helt lugnt. Om man ska oroa sig över nånting så är det i så fall att den försvinner i frakten. Men det är ingen stor chans. Vissa har ju egna butiker på Ebay.

Om att kompisar ger omdomen till personer, så är det så att man inte kan ge omdömen om man inte säljer något. Och man måste ge ut sitt kontonummer för att bli medlem, och jag tror inte man kan ha två olika Ebay konton med samma kontonummer.

Men visst, det kan vara så att någon har 30 kompisar som är medlemmar på Ebay, och han har "sålt" en grej till varje person och de gett honom full feedback, för att han sen ska använda det till att blåsa andra. 😆

Jag känner en kille som livnär sig på att köpa in billigt från Ebay och sedan sälja vidare till personer i Sverige.

Ebay är inte mer riskfyllt än Vendolin, enligt mig.

Link to comment
Dela på andra sajter

Som du säkert redan förstått så finns det nog inga nackdelar med ebay... Jag och min sambo har nog gjort ca 50 köp på ebay senaste halvåret och vi har inte råkat ut för en enda blåsning. Men se till att kolla upp köparen innan du lägger bud! Och kolla också vilka betalningssätt de accepterar.

Ni som påstår att man kan tjäna pengar på att handla från ebay, sätts det in pengar på era konton precis som när man tjänar pengara på att jobba? Jag trode att man sparade pengar... 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Kenny, Tokas, Ketri, the_minstrel

Tack för era svar!

Tror att jag har fått bra koll på vad som gäller och vilka faror som finns! Vissa föräljare erbjuder ju oxå möjligheten att skippa budgivningen och handla direkt till ett något högre pris (som samtidigt är avsevärt lägre än i Sverige).

Lovar att berätta hur det har gått!

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...