Jump to content
Annons

Mixa låtar


Neumark

Recommended Posts

Jag har tänkt att mixa lite låtar och sen bränna ned dem mixade på en cd. Hade även tänkt att man ändå skulle kunna hoppa mellan låtarna på den brända cdn, dvs så att cdn inte bara innehåller ett spår.

Har kollat lite på MixMeister, men har någon et annat tips om ett lätt program för att mixa låtar så berätta gärna.Det får gärna vara ett gratis program.

PC eller Macintosh spelar ingen roll, jag har båda.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Tja.. Det finns tonvis med programvara för det där.. Testa sökfunktionen på forumet. Kolla i de trådar som finns om musikprogram (cubase, logic, pro tools osv osv).. Men jag hänger inte riktigt med här.. Du har spelat in material? Och nu vill du mixa det.. Vad har du spelat in det med egentligen? Nästan alla inspelningsprogram har funktioner för mixning..

Du kan ha ett program för inspelning och mixning och ett för bränningen. Inspelning och mixning kan alltså göras separat. Spara spåren som t ex wav och bränn med ett vanligt brännarprogram.

Dessutom är det ju inte svårt att bränna ner en skiva med flera spår. Spara spåren spår för spår och bränn dem likadant. Du har säkert fått med ett brännarprogram till någon av datorerna? Nero, Easy CD-creator är några av de vanligare.. Bränn en audiocd där du lägger in dina spår..

//smulan

Link to comment
Dela på andra sajter

Nej jag har inte spelat in musiken själv. Jag tänkte DJ-mixa en skiva eller två. Är till mitt bröllop. Har massor av skivor, men jag vill ju inte DJ:a själv på mitt eget bröllop, så det skulle vara bra om man kunde mixa allt innan. Fast detta forum kanske mest är till för självspelad musik.

Link to comment
Dela på andra sajter

Nej jag har inte spelat in musiken själv. Jag tänkte DJ-mixa en skiva eller två. Är till mitt bröllop. Har massor av skivor, men jag vill ju inte DJ:a själv på mitt eget bröllop, så det skulle vara bra om man kunde mixa allt innan. Fast detta forum kanske mest är till för självspelad musik.

Mitt tips är att använda Traktor eller Ableton live isåfall!

Och för att kunna hoppa mellan låtarna behövs endast en enkel cue-fil :rolleyes:

Lycka till!

Link to comment
Dela på andra sajter

Nej jag har inte spelat in musiken själv. Jag tänkte DJ-mixa en skiva eller två. Är till mitt bröllop. Har massor av skivor, men jag vill ju inte DJ:a själv på mitt eget bröllop, så det skulle vara bra om man kunde mixa allt innan. Fast detta forum kanske mest är till för självspelad musik.

Mitt tips är att använda Traktor eller Ableton live isåfall!

Och för att kunna hoppa mellan låtarna behövs endast en enkel cue-fil :rolleyes:

Lycka till!

Förlåt att jag kapar tråden lite, men kan du utveckla det där? Har haft massor med bekymmer när jag försökt sätta ut nya tracks mellan låtar som går ihop (ingen tystnad mellan). Hur funkar det? Finns det program som löser just detta eller får man knåpa manuellt?? Har joxat med wavelab massor men det vägrar bränna ordentligt med min brännare, och när jag bränner i nero med 0s mellanrum blir det fula knaster/pops på vissa cdspelare.

Link to comment
Dela på andra sajter

Förlåt att jag kapar tråden lite, men kan du utveckla det där? Har haft massor med bekymmer när jag försökt sätta ut nya tracks mellan låtar som går ihop (ingen tystnad mellan). Hur funkar det? Finns det program som löser just detta eller får man knåpa manuellt?? Har joxat med wavelab massor men det vägrar bränna ordentligt med min brännare, och när jag bränner i nero med 0s mellanrum blir det fula knaster/pops på vissa cdspelare.

Jag bränner genom CD Architect som är ett superprogram enligt min mening om man vill skapa trackmarks mitt i ljudspår. Där markerar du helt fritt vart du vill ha dina spårbyten och programmet skapar dessa. De fula knaster/pops som du hör i vissa cd-spelare beror på att trackmarken måste komma "rätt" i samplingen, och är den inte det så kan dessa oljud uppstå i vissa spelare. I CD Architect så finns det en automatfunktion som flyttar trackmarksen till rätt ställe i samplingarna så du slipper detta problem.

Vissa ÄLDRE cd-brännare hade också problem med att bränna tracks med 0 sek mellanrum. Detta är nog ingenting som är ett problem i dagens moderna datorer.

/H

Link to comment
Dela på andra sajter

Förlåt att jag kapar tråden lite, men kan du utveckla det där? Har haft massor med bekymmer när jag försökt sätta ut nya tracks mellan låtar som går ihop (ingen tystnad mellan). Hur funkar det? Finns det program som löser just detta eller får man knåpa manuellt?? Har joxat med wavelab massor men det vägrar bränna ordentligt med min brännare, och när jag bränner i nero med 0s mellanrum blir det fula knaster/pops på vissa cdspelare.

Jag bränner genom CD Architect som är ett superprogram enligt min mening om man vill skapa trackmarks mitt i ljudspår. Där markerar du helt fritt vart du vill ha dina spårbyten och programmet skapar dessa. De fula knaster/pops som du hör i vissa cd-spelare beror på att trackmarken måste komma "rätt" i samplingen, och är den inte det så kan dessa oljud uppstå i vissa spelare. I CD Architect så finns det en automatfunktion som flyttar trackmarksen till rätt ställe i samplingarna så du slipper detta problem.

Vissa ÄLDRE cd-brännare hade också problem med att bränna tracks med 0 sek mellanrum. Detta är nog ingenting som är ett problem i dagens moderna datorer.

/H

Vad kan detta fantastiska program kosta då? Är det kompatibelt med VSTpluggar osv också? I så fall är det ju riktigt intressant.

edit: Googlade lite.. Verkar bra ju! Om jag fattat det hela rätt så stödjer det endast DX-pluggar. Lite tråkigt.

Redigerat av VacUm
Link to comment
Dela på andra sajter

Förlåt att jag kapar tråden lite, men kan du utveckla det där? Har haft massor med bekymmer när jag försökt sätta ut nya tracks mellan låtar som går ihop (ingen tystnad mellan). Hur funkar det? Finns det program som löser just detta eller får man knåpa manuellt?? Har joxat med wavelab massor men det vägrar bränna ordentligt med min brännare, och när jag bränner i nero med 0s mellanrum blir det fula knaster/pops på vissa cdspelare.

Hmm..förstår inte riktigt vad du menar..

Men när jag bränner en ljudfil på tex 70minuter och vill kunna bläddra mellan olika "bokmärken" i den, så gör jag en enkel cue-fil...

cue-filerna ser ut såhär typ...

FILE "01_armin_van_buuren-live_at_club_eau_the_hague_(7_hour_set)-sat-10-26-2002-twc.mp3" MP3

TRACK 01 AUDIO

PERFORMER "01. Force Mass Motion"

TITLE "Release Me"

INDEX 01 00:00:00

TRACK 02 AUDIO

PERFORMER "02. Sasha"

TITLE "Xpander"

INDEX 01 02:40:00

osv...

Sedan så tar jag bort "pause between tracks" i Nero, och tar "burn disc-at-once".. sen var det nog allt 🙂

Redigerat av laalin
Link to comment
Dela på andra sajter

Förlåt att jag kapar tråden lite, men kan du utveckla det där? Har haft massor med bekymmer när jag försökt sätta ut nya tracks mellan låtar som går ihop (ingen tystnad mellan). Hur funkar det? Finns det program som löser just detta eller får man knåpa manuellt?? Har joxat med wavelab massor men det vägrar bränna ordentligt med min brännare, och när jag bränner i nero med 0s mellanrum blir det fula knaster/pops på vissa cdspelare.

Hmm..förstår inte riktigt vad du menar..

Men när jag bränner en ljudfil på tex 70minuter och vill kunna bläddra mellan olika "bokmärken" i den, så gör jag en enkel cue-fil...

cue-filerna ser ut såhär typ...

FILE "01_armin_van_buuren-live_at_club_eau_the_hague_(7_hour_set)-sat-10-26-2002-twc.mp3" MP3

TRACK 01 AUDIO

PERFORMER "01. Force Mass Motion"

TITLE "Release Me"

INDEX 01 00:00:00

TRACK 02 AUDIO

PERFORMER "02. Sasha"

TITLE "Xpander"

INDEX 01 02:40:00

osv...

Sedan så tar jag bort "pause between tracks" i Nero, och tar "burn disc-at-once".. sen var det nog allt 🙁

Men då har du väl inte en stor megabjässefil som du med hjälp av cue-filen splittar upp i flera spår på den brända cdn?

Link to comment
Dela på andra sajter

Har inte läst alla posts, kanske svar redan finns.

Men att göra ett montage I WavLab e jävligt enkelt, och

sen fade lite som du vill, sätta ut vart du vill ha spårbyte

och sen bränna skiva. Funkar felfritt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Förlåt att jag kapar tråden lite, men kan du utveckla det där? Har haft massor med bekymmer när jag försökt sätta ut nya tracks mellan låtar som går ihop (ingen tystnad mellan). Hur funkar det? Finns det program som löser just detta eller får man knåpa manuellt?? Har joxat med wavelab massor men det vägrar bränna ordentligt med min brännare, och när jag bränner i nero med 0s mellanrum blir det fula knaster/pops på vissa cdspelare.

Hmm..förstår inte riktigt vad du menar..

Men när jag bränner en ljudfil på tex 70minuter och vill kunna bläddra mellan olika "bokmärken" i den, så gör jag en enkel cue-fil...

cue-filerna ser ut såhär typ...

FILE "01_armin_van_buuren-live_at_club_eau_the_hague_(7_hour_set)-sat-10-26-2002-twc.mp3" MP3

TRACK 01 AUDIO

PERFORMER "01. Force Mass Motion"

TITLE "Release Me"

INDEX 01 00:00:00

TRACK 02 AUDIO

PERFORMER "02. Sasha"

TITLE "Xpander"

INDEX 01 02:40:00

osv...

Sedan så tar jag bort "pause between tracks" i Nero, och tar "burn disc-at-once".. sen var det nog allt 🙁

Men då har du väl inte en stor megabjässefil som du med hjälp av cue-filen splittar upp i flera spår på den brända cdn?

Joooo..jag har en enda stor fil.. ett ljudspår på tex 74min. Och i mitt fall är det oftast DJ-set..o då vill jag kunna bläddra mellan dom olika låtarna när jág sen lyssnar i cd-spelaren.. så då får man göra/ladda ner såna här filer 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...