Jump to content
Annons

VILKET DJ--LA SVAR!


musik (oregistrerad)

Recommended Posts

musik (oregistrerad)

Hej!

Jag köpte en ny bärbar pc för tre månader sedan. Tänkte nu köpa en extern hårddisk till den, att användas för mångkanalsinspelning av musik och musikvideos. Inte minst pga. att den inbyggda vanliga hårddisken bara snurrar i 4200 rpm. Skrev därför till supporten i ärendet 4-pin/6-pin-firewire. Fick följande konstiga svar:

"Att koppla en extern hårddisk till en bärbar hi-end maskin som du har

är inget att rekomendera. Frågan är om det kommer fungera över huvud

taget, det krävs mycket ström att driva en extern hårddisk jag misstänker

att den antingen inte kommer att hittas, eller att det kommer bli

problem när data ska skickas över till hårddisken."

Det får mig att undra: vad är hign-end med en bärbar pc med en hdd på 4200 rpm som hackar? Är det bara high-end pc som inte klarar externa hdd:s? Vad f-n ska man med en s.k. high-end pc till, om den inte kan användas för "high-end-användning (såsom musikinspelning)? Word klarar ju en 346:a på loppis för 300 kr...

:rolleyes:

smått chockad//:musik

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Jag misstänker att de vill skrämma dig så att de inte ska behöva ta diskussionen om varför batteritiden krymper ihop till nästan ingenting, i ställe för att räcka 4-5 timmar... :rolleyes:

Det är väl klart som 17 att det ska fungera med en FW-disk - annars är ju FW-porten ganska meningslös. 😉

Korkad "support" var det i alla fall. Det hade varit bättre om de förklarade att du inte kommer att kunna köra länge, utan får räkna med att inte vara oberoende av nätdrift - om de vill gardera sig...

Link to comment
Dela på andra sajter

musik (oregistrerad)

Hej igen!

Ja, ett dj--ligt dåligt skämt isåfall om du frågar mig. Vidare säger mailsupporten sammanfattningsvis att: "firewire är inte alls på tal, men ska du ändå "prova", så gör det med en USB 2.0". Men HALLÅÅÅ!!!!! Varför har denna hp-pc isåfall allsköns anslutningsmöjligheter? Firewire bl.a.

Verkar helknas verkligen! Har skickat delar av mitt första trådinlägg till dem nu och väntar spänt på respons igen.

:rolleyes:

grymt besviken//:musik

Link to comment
Dela på andra sajter

musik (oregistrerad)

Hej!

Nej det är faktiskt en av de ordinarie ansvariga teknikerna! Han har svarat på alla frågor i princip korrekt, sedan jag köpte pc:n i mars i år. Det verkar ha blivit min kontakt man hos dem. Han svarade även på frågor INNAN köpet. Butiken försäkrade mig vid köpet att pc:n jag köpte verkligen skulle fixa detta med mångkanalsinspelning av musik och musikvideos. De hade ju ingen bättre...

Processorn är 3.2 GHz, 256 Mb express grafik o.s.v. Möjliga anslutningar bl.a. 4 st USB 2.0 och 2 firewire via en expansionskabel, s-vhs m.m. Men tyvärr snurrar den inbyggda hdd:n med 4200 rpm bara.

Jag ville även ha en extern hårddisk just för "ordningens" skull, att liksom ha musik samlat externt och ensamt på ett ställe...

:rolleyes:

meddelar senare deras inkommande svar//:musik

Link to comment
Dela på andra sajter

musik (oregistrerad)

Hej!

De svarar nu per automatik att de behöver 1 dag på sig för frågan, vilket är standard. Återkommer!

(1) I BÄSTA fall verkar det alltså som om jag köpt en bärbar pc som klarar av vara portabel ENDAST om det finns strömuttag i närheten, om jag tänkt använda kringutrustning i form av hdd, ljudkort och scanner. Då är den ju inte helt mobil: hängmatta, vedeldad timmerstuga etc.

(2) I SÄMSTA fall hanterar den inte hårddiskar externt.

Om (1) gäller, så behöver jag ju inte tänka på att köpa en hdd som klarar sig utan nätet. Om (2) gäller blir det sälja av den omgående och i butiken hävda fel i varan samt spridande av felaktig information! Eller?

:rolleyes:

:musik

Redigerat av musik
Link to comment
Dela på andra sajter

Du kan ju också förmodligen peta in ett extra batteri, i stället för CD-spelare e dyl. Det brukar gå i DELL-maskiner i alla fall. Då får du ju hastigt och lustigt dubbla kapaciteten... 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

musik (oregistrerad)

Hej!

Claes...jag tror inte det funkar tyvärr. Inte heller två hdd:s "inbyggt".

Men jag upptäckte en femte USB-port som inte finns med i bruksanv.!! HAHA!!!

Ska kolla hemma!!

på biblan//:musik

Link to comment
Dela på andra sajter

jag tror det finns en naturlig anledning till hans svar och jag tror han har rätt. Om jag inte fattar fel så syftar suportnissen på en hårddisk som inte har någon extern nätström utan tar allt från datorn, denna typ av hårddisk rekomenderas troligen inte att man kör på en bärbardator.

Link to comment
Dela på andra sajter

...men Mac brukar det finnas 6-polig FW-anslutning på, så att de kan driva utrustning på den egna batterispänningen (förmodligen den enda fördelen med Mac, men ändå... 🙂 ). Det finns däremot inga bärbara PC som har 6-polig FW, såvitt jag vet. 😉 Att batterierna inte räcker så länge om man kör med en extern FW-disk, är en annan femma... 🙂

Redigerat av Claes
Link to comment
Dela på andra sajter

"Att koppla en extern hårddisk till en bärbar hi-end maskin som du har

är inget att rekomendera. Frågan är om det kommer fungera över huvud

taget, det krävs mycket ström att driva en extern hårddisk jag misstänker

att den antingen inte kommer att hittas, eller att det kommer bli

problem när data ska skickas över till hårddisken."

...Word klarar ju en 346:a på loppis för 300 kr...

Han har rätt men ändå fel. Han har kanske själv erfarenhet av dåliga hårddiskar och då vill han givetvis inte rekommendera externa hårddiskar.

Sladden som går till datorn kan gå sönder och glappa vilket gör att det hack i ljud och bild. Men är man försiktig ska det givetvis inte vara några problem.

Det man däremot får se till är att datorn inte går in ett "strömsparläge" i fel tillfälle exempelvis, under inspelning eller om man ska göra andra "tidskritiska" saker.

Men att det inte fungerar att köra externt låter skumt.

En 486:a går ju inte att jämföra med.... Det enda som går att köra med en sån är vanligt ljud och midi.

Link to comment
Dela på andra sajter

Himla dåligt svar.

Firewire fungerar jättebra för externa hårddiskar. Men det finns inte en enda bärbar Windows PC att köpa som kan strömförsörja något externt från de inbyggda batterierna via Firewire. Jag har letat. Macar finns det några stycken.

USB2 är alternativet. Funkar utmärkt bra för externa hårddiskar det också, även om i min begränsade erfarenhet så är Firewire bättre. Det går att hitta diskar som får sin matning via USB, men det är himlar i mig på håret. Enligt specen får man dra max 0,5 Ampere, och snabba diskar vill ha lite till.

Så det funkar nog inte med extern hårddisk om du inte har extern ström.

Ett alternativ kan vara att byta den inbyggda hårddisken. Det finns inbyggda hårddiskar på 7200 varv, 60 Gigabyte. Jag har en sån som jag bytte själv i min Compaq. Lite pyssel är det att formatera och installera program så mitt tips är att hitta en firma som kan sälja och installera den. Jag har en extra hållare för extern hårddisk, USB, som jag använder för sånt. Ingen aning hur man skulle göra annars. Så himla stor skillnad är det inte mellan 7200 och 4200 men det kan ju vara det som gör det.

Gunnar

Link to comment
Dela på andra sajter

USB2 är tyvärr inget lysande alternativ till något som ska vara helt portabelt. Om man inte strömförsörjer enheten separat - utan låter USB-porten stå för spänningsmatningen, så går kommunikationen ner på halv duplex - så att man inte har en chans att nå de teoretiska maxhastigheterna... 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Ett alternativ kan vara att byta den inbyggda hårddisken. Det finns inbyggda hårddiskar på 7200 varv, 60 Gigabyte. Jag har en sån som jag bytte själv i min Compaq. Lite pyssel är det att formatera och installera program så mitt tips är att hitta en firma som kan sälja och installera den. Jag har en extra hållare för extern hårddisk, USB, som jag använder för sånt. Ingen aning hur man skulle göra annars. Så himla stor skillnad är det inte mellan 7200 och 4200 men det kan ju vara det som gör det.

hur funkade det med garanti och så efter att du öppnat den bärbara och fipplat med den?

jag skulle jäkligt gärna vilja installera en snabbara hårddisk i min bärbara eftersom jag inte kommer upp i det spårantalet med ljudfiler som jag skulle önska (om det inte är något annat det beror på?). det går iaf bättre med min USB2-externa hårddisk på 7200 varv än den inbyggda på 4X00 varv.

kanske beror det lite på att operativsystemet ligger på samma fysiska enhet som alla andra filer...aja. vi får se hur jag gör. jag har ju funderat på att skaffa en firewire-HDD.

smiles,

~ f

Redigerat av force_fEd
Link to comment
Dela på andra sajter

Tillverkare av PC brukar ha som policy att kunderna inte ska mecka

själva med tredjeparts hårdvara pga dom tror att det blir med jobb istället för

att sitta och fika hela dagarna. Istället mailar dom ut färdigskrivna svar... 😉

Allt ingår som det brukar stå i reklamen... 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

musik (oregistrerad)

Hej!

Lättad idag! Det tidigare svaret gällde enbart vid batteridrift! Firewire är istället vad han rekommenderar nu, då det gäller nätströmdrift. Han på supporten säger också vidare att han inte är den person som skojar... 😆 Seriöst värre! Det lär finnas två problem med batteridrift för denna pc: dels att den helt enkelt inte orkar driva den externa hdd:n överhuvudtaget trots fulladdat batteri och dels att det tar slut efter några få minuter.

Min pc går ca. 45-55 minuter på batteri, om jag bara kör lite Word. Förstår då att det skulle vara knepigt att använda Cubase och liknande och spela in uppmikat trumset, även om jag skulle vilja det. Det finns ett trumset ståendes nämligen, med långt till nättuttag.

För att lösa batterifrågan kanske jag kunde köpa ett exakt likadant batteri till? Pc:n rymmer nämligen bara ett batteri åt gången. Precis som för videokameror. Vet inte batteripriset, men skulle kunna tänka mig att det ligger på knappt 1500 SEK.

😲

:musik

Redigerat av musik
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...