Jump to content
Annons

System 4 konfigurering+nybörjarfråga inspelning

Recommended Posts

fnoske (oregistrerad)
Postat

Hej,

Jag har nyligen installerat Cubase System 4 på min bärbara dator. Kruxet är att jag ibland använder min dator utan det externa ljudkortet och får då ibland felmeddelanden om att ljudkortskonfig har blivit ändrad. Går det att ställa in på nåt vis så att detta går smidigt? Så att datorn automatiskt eller att jag med några enkla knapptryckningar kan ställa in vilket ljudkort det är som gäller?

Min nästa fråga gäller MIDD-inspelning. När jag väljer ett annat instrument på ett nytt MIDI-spår ändras de tidigare spåren till samma instrument. Antar att det finns någon enkel förklaring på det här... Vad är det jag missar?

Vänliga hälsningar

Fredrik

Annons
Postat (redigerat)

Hej.

Eventuellt kanske du kan fixa ditt ljudkortsproblem genom att skapa 2 olika templates som du öppnar beroende på vilket ljudkort som är aktivt.. har inte provat detta så jag vet inte om det funkar.

Jag har för mig att själva VSTconnectiondelen är övergripande för templates också...men prova för all del.. det kostar ju inte mer än lite tid.

alltså, du ställer in dina in o utgångar som de ska vara, går till "huvudmenyn" ( sitter inte med Cubase nu ) och väljer "save as template"... döp templaten till något och tryck "OK".

Nästa gång du öppnar ett nytt projekt finns den med där bland valbara möjligheter.

Angående MIDIbiten.. utveckla det lite mer.

menar du att du skapar t.e.x 10 midispår, sätter alla spår till varsin midikanal ( 1 - 10 ) och när du ändrar ljud via Cubase på t.e.x spår 1 att alla andra ljud ändrar sig också?

Redigerat av demoniqus
fnoske (oregistrerad)
Postat

Tack för tipset med templates! Ska prova det ikväll.

Det där med midispåren: Om jag t ex spelar in en basslinga (med hjälp av A1) via min midiklav och sen vill göra ett nytt spår för att lägga på t ex en leadstämma så ändras ljudet på första spåret till samma ljud som jag valde på spår 2. Min basslinga finns alltså kvar men ligger nu som den leadstämma jag valde på spår 2 istället för det basljud jag valde från början.

/Fredrik

MrPhil (oregistrerad)
Postat
Min nästa fråga gäller MIDD-inspelning. När jag väljer ett annat instrument på ett nytt MIDI-spår ändras de tidigare spåren till samma instrument. Antar att det finns någon enkel förklaring på det här... Vad är det jag missar?

Vänliga hälsningar

Fredrik

Förmodligen har du samma midi-kanal på alla spåren.

Ändrar du instrument på en kanal så ändras det på alla spår om det är samma kanal på de spåren.

Ärumé? 🙂

Se till att olika spår har olika kanaler.

Postat (redigerat)

Du måste öppna en ny instans med A1 ( i VSTinstruments-racken) annars funkar det inte...den kan bara spela 1 midikanal/ljud åt gången..

Redigerat av demoniqus
fnoske (oregistrerad)
Postat

Nu sitter jag inte vid en annan dator så jag kan inte prova på studs. Hur gör jag för att öppna en ny instans? Vad jag har gjort hittills är att ställa om ljudet/kanalen i fönstret till vänster (inspectorn??) men det är då det blir fel 🙂 .

Florian Bartos (oregistrerad)
Postat

Enligt den jag pratade med i den musikaffär jag köpte mitt system 4 i, så är ljudkortet en "nyckel" till programmet och därför (såvida ingen har ngt bra tips) måste det vara ipluggat om du använder Cubase.

fnoske (oregistrerad)
Postat

Ja jag antar att det är det den där lilla blå saken är till för som man måste plugga in i usb´n?

Asså jag känner mig fortfarande svajjig på det där med att "öppna en ny instans". Hur gör jag det? Antar att det bara är någon liten knapptryckning som behövs...

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.