Jump to content
Annons

always improvise with steady hands


En låt som är..  

8 röster

  1. 1. En låt som är..

    • usel.
      0
    • dålig.
      0
    • hyfsad.
      2
    • bra.
      0
    • ypperlig.
      2
    • utanför min smak.
      2


Recommended Posts

* LÅTNAMN: always improvise with steady hands (The Holy Faker remix)

* ARTIST/GRUPP: thick dick

* GENRE: ambient

* LÅTLÄNGD: 6 minuter

* KOMPOSITÖR: thick dick/co-ed

* PRODUCENT: thick dick och The Holy Faker

* EV. MEDVERKANDE: cello framförd av co-ed

* INSPELNINGSÅR: 2004, remix 2005

* FORMAT: mp3

* STORLEK: 7mb

* STATUS: färdig demo

Electroartisten THF har tagit sig an min låt always improvise with steady hands (eller, ja, celloslingan som är skriven och framförd av co-ed) och lekt fram en intressant, brusig Eno-ambient av den. En aning obekväm men klart värd att lyssna minst en gång på, tycker jag.

http://www.electromancer.com/showTrack.php?id=1120179644

Vad tycker ni, er kopp thé? 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Världens segaste sajt. Jag får inte ner låten...

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag är nog alltför inskränkt i mitt musikkunnande för att förstå och ta till mig den här typen av musik, sorry. En del bilder dyker upp i huvudet vid lyssningen ungefär som en ljudkuliss till dokumentärfilm om den långa marschen i Kina med oändliga umbäranden och jag väntade mig i början att Tibetanska strupsångare eller nåt skulle dyka upp... Är det riktig cello? Tycker den låter så tunn, synd på ett sånt fantastiskt och sensuellt instrument. Fast den som hörs mer och mer vid 04:40 och framåt låter bättre. Kanske kunde bredda stereobilden låter ju nästan mono nu... Som sagt som filmmusik skulle det nog funka.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det här är i mina öron vackert, inte alls obekväm på något sätt, men jag inbillar mig att cellon ensam skulle låta vackrare, finns det en möjlighet att höra hur det lät innan THF fick klorna i den?

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu fick jag ner låten!

Oj! Vilken udda genre! Coolt och skumt. Dock är det inget jag har på repeat när jag ska sova... 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

(e): Ja, celloinspelningen är grymt kass. Det var lite över ett år sedan och jag hade just börjat lära mig hur att gå tillväga. Då verkade det vara en bra idé att använda kontaktmikrofon eftersom jag inte hade någon bra "vanlig".. i efterhand har det dock visat sig att till och med den inbyggda mikrofonen i min flickväns iBook gör ett bättre jobb. 😄 Däremot tycker jag inte att cello alltid måste låta rikt och sensuellt på klassiskt vis, det vore en onödig begränsning.

Tack för att du tog dig tid. 😄

Ulrik: Trevligt, tack. Originalet kan du få höra men ha inte höga förväntningar bara. Inte mitt bästa verk direkt. Det rör sig dessutom om ett experiment med torr, centrerad ljudbild som inte uppskattas av alla, om man är mild. 🙂 Ska leta upp länken.

Link to comment
Dela på andra sajter

Thi: Haha, du kämpade vidare? Tack. 😄

Hehe... jag ska försöka, men jag lovar inget... 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Okej, håll i er.. här är originallåten 😛:

http://www1.shellkonto.se/gnashed/musik/thickdick1b.mp3

från nät-EP:n lovemaking som man hittar här:

http://www1.shellkonto.se/gnashed/archives/gncd020.htm

Hehe... det är riktigt fishy! Coolt!

Link to comment
Dela på andra sajter

VirtualJB (oregistrerad)

Gud vilken häftig låt! Älskar sån här musik! som liksom bryter mot alla regler om hur en låt ska va uppbyggd och låta! WOW.... keep it up! 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack alla. 🙂

Mycket oväntat att ni skulle gilla låtar från just den EP:n, får jag säga. Nästan allt på den är inspelat "live" utifrån ESX-1 (Korgs sampler/sequencer) och ER-1 (Korgs trumsynt) genom Alesis Bitrman (ashäftig bitkrossareffekt som fortfarande bara kostar 39€ via musicstorekoeln.com). Inte ett reverb så långt örat hör alltså och dessutom inspelat i mono. Ni borde sparka bakut av ren reflex. 😆

Mixen växer på mig varje dag. Den fungerar ypperligt att väga mot sol och glatt humör. 😲

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Har just fått reda på (fattat) att även The Holy Faker använt Bitrman till sin version. En guldklimp för den som gillar trasig musik. De är så billiga nu och tar förmodligen slut snart så tveka inte, köp! Jag har två i min studio och funderar på en tredje, för säkerhets skull. 🙂

182517.jpg

Redigerat av sisältää
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...