Jump to content
Annons

Recommended Posts

Posted

hej alla glada! jag vill lära mig sampla och har en fråga, vad behöver jag? vill ha reda på ALLT! och hur går man tillväga?

jag är 14 år och känner att skriva musik inte är min grej, har producerat pyttelite sådär men jag vill börja sampla! inga onödiga kommentarer utan bara sånt som hjälper mig! tack på förhand

Annons
Posted

tja!

Det första du behöver är ett bra öra för saker som går att sampla. De e viktigt! (NEHE?)

Sen behöver du ett ljudediteringsprogram. Ett programm där du kan klippa i låten helt enkelt, kanske även göra ändringar i ljude å så med.

Sen tar du dessa klippta delar å använder dem i en låt!

Snabbt och konsist! så som det ska vara 🙂

Guest Danny Cort
Posted
hej alla glada! jag vill lära mig sampla och har en fråga, vad behöver jag? vill ha reda på ALLT! och hur går man tillväga?

jag är 14 år och känner att skriva musik inte är min grej, har producerat pyttelite sådär men jag vill börja sampla! inga onödiga kommentarer utan bara sånt som hjälper mig! tack på förhand

Vad är det för musikstil du är inne på?

Posted

ung som jag är så är mina öron i topptrimm! 🙂

vad mer behöver jag än en vinyl då, exakt?

jag vill pröva på att göra hiphop beats..

Guest Danny Cort
Posted
ung som jag är så är mina öron i topptrimm! 🙂

vad mer behöver jag än en vinyl då, exakt?

jag vill pröva på att göra hiphop beats..

Har du något musikprogram i din dator?

Posted

jag gjorde akustiska hiphopbeats på reason 2.5

men jag vet inte vilket program man ska använda eller hur? 🙂

Guest Danny Cort
Posted
jag gjorde akustiska hiphopbeats på reason 2.5

men jag vet inte vilket program man ska använda eller hur? 🙂

Akustiska? Hur menar du då?

Guest Danny Cort
Posted
rena instrument som man hittar i reason?

ingen som kan hjälpa mig om hur man samplar??? 🙁

Jodå.

Du spelar in en sekvens från din vinylspelare via ett riaa-steg eller en mixer in i din dator & valfrit sequencer (jag rekommenderar ACID, som är ett fantastiskt lättarbetat program för både proffs & nybörjare). ACID räknar själv ut tempot på din sekvens. Sen klipper du upp sekvensen till önskat format & anpassar tempot till låten du har tänkt göra. Finns massor av sätt av sampla på, detta är ett enkelt.

Posted

min räddare!

så man behöver alltså programmet ACID och en vinylspelare, nått mer? hur ska man koppla och så? ska fixa allting innan jag börjar pilla. hur ska man koppla och så? mer tips!

Guest Danny Cort
Posted
min räddare!

så man behöver alltså programmet ACID och en vinylspelare, nått mer? hur ska man koppla och så? ska fixa allting innan jag börjar pilla. hur ska man koppla och så? mer tips!

Vinylspelare är ju absolut inte nödvändigt. Om du inte har tillgång till en unik samling vinylplattor så kan du lika gärna sampla direkt från datorn's CDläsare. Vad är det du har tänkt att sampla?

Posted

vinyl skivor med låtar från runt 70-talet, lite kanye west style :rolleyes:

men hur går det annars till om man vill sampla utan vinylspelare? 🙁

Posted

testa nån vanlig cd-ripper.. audiograbber ska nog vara gratis, iaf en period.

rippa det spår du vill ha. ladda in wavfilen(t ex) i det program du valt för hantering av ljud. klipp ut det du vill ha och ta bort resten.

i en mp3:a, antingen omvandla mp3:an till wav eller annat format som din ljudredigerare stöder alternativt skaffa ett program som kan hantera mp3 filer. och klipp.

det ska finna mp3 --> wav omvandlare i winamp t ex, och säkert i de flesta ljudredigeringsprogram, kika efter vstpluggar som gör detta åt dig om du har ett program som kan köra vst.. finns nog tonvis med freeware osv osv på nätet. googla!

luddigt, men kolla ett par gånger så förstår du säkert vad jag menar. 🙁 //smulan

Posted

jag har en ett program som gör om filer till wav och sånt. ska läsa fler gånger så jag förstår 🙁

tack för svaren! uppskattas, ska sitta o filosofera mer kring detta ämne nu..

godnatt