indieguy (oregistrerad) Postat 12 juni 2005 Dela Postat 12 juni 2005 Jag har ett problem med Cubase sx. NĂ€r jag klipper ett spĂ„r blir det oftast ett litet knaster (eller vad det heter, ni fattar), just i slutet av spĂ„ret dĂ€r jag har klippt. Ăr det nĂ„gon som har nĂ„tt tips pĂ„ hur man kan fĂ„ bort det? Link to comment Dela pĂ„ andra sajter More sharing options...
Avenue Postat 12 juni 2005 Dela Postat 12 juni 2005 hej indieguy, i slutet och början av varje "event" i cubase sx finns det en liten blÄ pil i det uppre hörnet. (om du inte kan se det, behöver du kanske zooma in lite) om du drar pilarna kan du göra fade In/Out's, dÄ försvinner knastret. hoppas du hittar! /boris Link to comment Dela pÄ andra sajter More sharing options...
indieguy (oregistrerad) Postat 12 juni 2005 Dela Postat 12 juni 2005 Tack Boris!!!!! Det funka. Link to comment Dela pÄ andra sajter More sharing options...
BburnerR Postat 22 augusti 2005 Dela Postat 22 augusti 2005 hej indieguy,i slutet och början av varje "event" i cubase sx finns det en liten blÄ pil i det uppre hörnet. (om du inte kan se det, behöver du kanske zooma in lite) om du drar pilarna kan du göra fade In/Out's, dÄ försvinner knastret. hoppas du hittar! /boris Om man nu har mÄnga klipp pÄ flera spÄr sÄ blir det rÀtt jobbigt i lÀngden att gÄ in pÄ varje klipp Ä crossfade:a. NÄgon som vet nÄt lÀttare/snabbare sÀtt för att bli av med klippoljuden? kan man kanske stÀlla sÄ cubase gör det automatiskt? Link to comment Dela pÄ andra sajter More sharing options...
BburnerR Postat 22 augusti 2005 Dela Postat 22 augusti 2005 Ingen som vet nĂ„t effektivt sĂ€tt, eller Ă€r detta det bĂ€sta? đ Link to comment Dela pĂ„ andra sajter More sharing options...
bonzo Postat 22 augusti 2005 Dela Postat 22 augusti 2005 Sitter inte med Cubase nu, men vill minnas att det finns instÀllningar du kan laborera med i Project-menyn. Leta efter Auto Fades Settings eller nÄgot liknande. Link to comment Dela pÄ andra sajter More sharing options...
herwhisper Postat 22 augusti 2005 Dela Postat 22 augusti 2005 Du markerar bara spÄret som du vill crossfada och sedan finns det just en funktion i nÄgon av menyerna som heter just crossfade. Har för mig att kortkommandot Àr X. Link to comment Dela pÄ andra sajter More sharing options...
Linus Postat 22 augusti 2005 Dela Postat 22 augusti 2005 Har du kollat sÄ att du inte fÄr DC offset pÄ dina ljudfiler du spelar in? Finns ett verktyg för att tvÀtta bort detta i Cubase. Testa att lÀgga det pÄ din audiofil. Sen kan du nog klippa hur du vill utan knÀppljud. Link to comment Dela pÄ andra sajter More sharing options...
BburnerR Postat 22 augusti 2005 Dela Postat 22 augusti 2005 Nu blir jag glad đ Massa goa tips, hĂ€r ska testas đ Link to comment Dela pĂ„ andra sajter More sharing options...
BburnerR Postat 24 augusti 2005 Dela Postat 24 augusti 2005 Har du kollat sĂ„ att du inte fĂ„r DC offset pĂ„ dina ljudfiler du spelar in? Finns ett verktyg för att tvĂ€tta bort detta i Cubase. Testa att lĂ€gga det pĂ„ din audiofil. Sen kan du nog klippa hur du vill utan knĂ€ppljud. Menar du att jag ska göra sĂ„ pĂ„ bĂ„da audiofilerna(fĂ„r ju 2 om man gör ett klipp)? Fick inte detta till att fungera đ sen har jag Ă€ven mĂ€rkt att om man kommer lite för högt upp med markören om man ska flytta fram eller bak i audiospĂ„ret och klickar dĂ€r sĂ„ blir det ett mĂ€rke(trekant med spetsen ner), den kan oxĂ„ göra att det knĂ€pper, hur fĂ„r man bort den igen? Link to comment Dela pĂ„ andra sajter More sharing options...
BburnerR Postat 25 augusti 2005 Dela Postat 25 augusti 2005 Ingen som vet nĂ„t? đ Link to comment Dela pĂ„ andra sajter More sharing options...
Pusa Postat 26 augusti 2005 Dela Postat 26 augusti 2005 "trekanten" som du beskriver Àr nog L-R markörerna, men eftersom du inte satt ut nÄgon av dessa separat, sÄ hamnar de pÄ samma stÀlle.. De skall inte göra sÄ att det klickar eller krasar.. det Àr rimligtvis sÄ att du har klippt dÀr du stÀllt markörerna vilket kan verka som att det Àr markörerna som "klickar".. Spola tillbaka lÄten till början och tryck CTRL-1 (numeriska tangentbordet) dÄ kommer L-markören att flyttas.. gÄr du sedan till slutet av lÄten, trycker uppe i fÀltet dÀr marörerna finns sÄ att tidslinjen flyttas, och dÀrefter trycker CTRL-2 pÄ numeriska sÄ kommer du att bli av med "trekanten".. Link to comment Dela pÄ andra sajter More sharing options...
Linus Postat 26 augusti 2005 Dela Postat 26 augusti 2005 Har du kollat sÄ att du inte fÄr DC offset pÄ dina ljudfiler du spelar in? Finns ett verktyg för att tvÀtta bort detta i Cubase. Testa att lÀgga det pÄ din audiofil. Sen kan du nog klippa hur du vill utan knÀppljud. Menar du att jag ska göra sÄ pÄ bÄda audiofilerna(fÄr ju 2 om man gör ett klipp)? Det bÀsta alternativet Àr att du fixar signalkedjan till ljudkortet sÄ att din DC offset försvinner. DÄ slipper du problemet helt. Det andra alternativet Àr att du applicerar Remove DC Offset direkt efter inspelning innan du börjar klippa. Link to comment Dela pÄ andra sajter More sharing options...
BburnerR Postat 29 augusti 2005 Dela Postat 29 augusti 2005 Det bĂ€sta alternativet Ă€r att du fixar signalkedjan till ljudkortet sĂ„ att din DC offset försvinner. DĂ„ slipper du problemet helt. Hur gör man det? đ Link to comment Dela pĂ„ andra sajter More sharing options...
BburnerR Postat 29 augusti 2005 Dela Postat 29 augusti 2005 "trekanten" som du beskriver Ă€r nog L-R markörerna, men eftersom du inte satt ut nĂ„gon av dessa separat, sĂ„ hamnar de pĂ„ samma stĂ€lle.. De skall inte göra sĂ„ att det klickar eller krasar.. det Ă€r rimligtvis sĂ„ att du har klippt dĂ€r du stĂ€llt markörerna vilket kan verka som att det Ă€r markörerna som "klickar".. Spola tillbaka lĂ„ten till början och tryck CTRL-1 (numeriska tangentbordet) dĂ„ kommer L-markören att flyttas.. gĂ„r du sedan till slutet av lĂ„ten, trycker uppe i fĂ€ltet dĂ€r marörerna finns sĂ„ att tidslinjen flyttas, och dĂ€refter trycker CTRL-2 pĂ„ numeriska sĂ„ kommer du att bli av med "trekanten".. Ok, ska göra ett test pĂ„ det đ Link to comment Dela pĂ„ andra sajter More sharing options...
Linus Postat 29 augusti 2005 Dela Postat 29 augusti 2005 Det bĂ€sta alternativet Ă€r att du fixar signalkedjan till ljudkortet sĂ„ att din DC offset försvinner. DĂ„ slipper du problemet helt. Hur gör man det? đ Se till att bĂ„de datorn med ljudkort och din inspelningsutrustning sitter i jordade uttag. Link to comment Dela pĂ„ andra sajter More sharing options...
Nikolaus Postat 29 augusti 2005 Dela Postat 29 augusti 2005 hej indieguy,i slutet och början av varje "event" i cubase sx finns det en liten blÄ pil i det uppre hörnet. (om du inte kan se det, behöver du kanske zooma in lite) om du drar pilarna kan du göra fade In/Out's, dÄ försvinner knastret. hoppas du hittar! /boris Liksom de blÄ pilarna i de uppre hörnen finns det blÄa pilar i nedersta hörnen. Med dessa kan du justera lÀngden pÄ spÄret. Zomar du in noga ser du vart det kan vara lÀmpligt att avsluta pÄbörja klippet. De fina med detta Àr att om du har spelat över klippet finns det gammla kvar och kommer fram nÀr du börjar dra. Sen Àr det bara att pussla. Link to comment Dela pÄ andra sajter More sharing options...
Nikolaus Postat 29 augusti 2005 Dela Postat 29 augusti 2005 (redigerat) pÄ de separata audiospÄren kanske ska tillÀggas. Redigerat 29 augusti 2005 av Nikolaus Link to comment Dela pÄ andra sajter More sharing options...
Fredster Postat 29 augusti 2005 Dela Postat 29 augusti 2005 Har du kollat sÄ att du inte fÄr DC offset pÄ dina ljudfiler du spelar in? Finns ett verktyg för att tvÀtta bort detta i Cubase. Testa att lÀgga det pÄ din audiofil. Sen kan du nog klippa hur du vill utan knÀppljud. Det handlar ju bara om att klippa ljudfilen vid nollgenomgÄngen. Jag tror inte det handlar om en DC-offset faktiskt eftersom det inte uppstÄr knÀppar nÀr han klipper filerna i Soundforge Min erfarenhet Àr att cubase inte klipper filer sÄ snyggt. Link to comment Dela pÄ andra sajter More sharing options...
Linus Postat 29 augusti 2005 Dela Postat 29 augusti 2005 Det handlar ju bara om att klippa ljudfilen vid nollgenomgĂ„ngen. Jag tror inte det handlar om en DC-offset faktiskt eftersom det inte uppstĂ„r knĂ€ppar nĂ€r han klipper filerna i Soundforge Var pratas det om Sound Forge? đČ Dessutom har ju Sound Forge funktionen att automatiskt "snappa" till nĂ€rmaste nollgenomgĂ„ng, sĂ„ klippen blir okej automatiskt. Link to comment Dela pĂ„ andra sajter More sharing options...
Fredster Postat 29 augusti 2005 Dela Postat 29 augusti 2005 Det handlar ju bara om att klippa ljudfilen vid nollgenomgĂ„ngen. Jag tror inte det handlar om en DC-offset faktiskt eftersom det inte uppstĂ„r knĂ€ppar nĂ€r han klipper filerna i Soundforge Var pratas det om Sound Forge? đ Dessutom har ju Sound Forge funktionen att automatiskt "snappa" till nĂ€rmaste nollgenomgĂ„ng, sĂ„ klippen blir okej automatiskt. Sorry, det var en annan trĂ„d! hĂ€ hĂ€ đČ Men hursomhelst sĂ„ tror inte jag att det har med DC-offset att göra. Som du skriver sĂ„ "snappar" soundforge automatiskt till nollgenomgĂ„ngen (eller nĂ€stan i alla fall....fĂ„r oftast korrigera lite) men det gör inte cubase (senare versioner vet jag ingenting om dock....det lĂ€r ju vara fixat). SĂ„ dĂ€rför Ă€r det viktigt att zooma och se till att klippet verkligen hamnar sĂ„ nĂ€ra noll som möjligt! Link to comment Dela pĂ„ andra sajter More sharing options...
Linus Postat 29 augusti 2005 Dela Postat 29 augusti 2005 men det gör inte cubase (senare versioner vet jag ingenting om dock....det lĂ€r ju vara fixat). NĂ€r jag sjĂ€lv funderar över nĂ„t med Cubase kollar jag i denna cubase-pdf och hittar oftast ett snabbt svar. Och vad hittar jag pĂ„ sidan 65? "Snap to Zero Crossing"-knappen. SĂ„ med den intryckt, blir det inget problem. DĂ„ ska man bara hitta en lĂ€mplig nollgenomgĂ„ng sĂ„ att klippet blir tillrĂ€ckligt transparent ocksĂ„ đČ Link to comment Dela pĂ„ andra sajter More sharing options...
Fredster Postat 29 augusti 2005 Dela Postat 29 augusti 2005 men det gör inte cubase (senare versioner vet jag ingenting om dock....det lĂ€r ju vara fixat). NĂ€r jag sjĂ€lv funderar över nĂ„t med Cubase kollar jag i denna cubase-pdf och hittar oftast ett snabbt svar. Och vad hittar jag pĂ„ sidan 65? "Snap to Zero Crossing"-knappen. SĂ„ med den intryckt, blir det inget problem. DĂ„ ska man bara hitta en lĂ€mplig nollgenomgĂ„ng sĂ„ att klippet blir tillrĂ€ckligt transparent ocksĂ„ đ Precis och dĂ„ har det nog inget med DC-offset att göra, skönt dĂ„ har vi löst det problemet. đ Link to comment Dela pĂ„ andra sajter More sharing options...
BburnerR Postat 30 augusti 2005 Dela Postat 30 augusti 2005 sĂ„ "snap to zero crossing" Ă€r det som ska anvĂ€ndas dĂ„ alltsĂ„ đ NollgenomgĂ„ng?! đ vad menas med det? dĂ€r det Ă€r tyst? Link to comment Dela pĂ„ andra sajter More sharing options...
loopus (oregistrerad) Postat 2 september 2005 Dela Postat 2 september 2005 I preferences kan man stÀlla in att en fade in / out görs automatiskt pÄ alla ljudfiler. DÄ ska du slippa alla knaster som beror pÄ amplitud över 0 dB vid eventets början... Link to comment Dela pÄ andra sajter More sharing options...
BburnerR Postat 12 september 2005 Dela Postat 12 september 2005 Ok jag fattar vad som menas med nollgenomgĂ„ngen đ Ska testa era tips Ă„ se va som hĂ€nder, Ă„terkommer. Link to comment Dela pĂ„ andra sajter More sharing options...
BburnerR Postat 3 oktober 2005 Dela Postat 3 oktober 2005 Har mĂ€rkt att det inte bara Ă€r knaster i klippen utan det kan förekomma mitt i ett ljudspĂ„r helt plötsligt?! đ NĂ„gon som vet vad detta beror pĂ„ eller/och vad man kan göra Ă„t det? Link to comment Dela pĂ„ andra sajter More sharing options...
BburnerR Postat 4 oktober 2005 Dela Postat 4 oktober 2005 Ingen som vet? Link to comment Dela pÄ andra sajter More sharing options...
Hans Postat 4 oktober 2005 Dela Postat 4 oktober 2005 Hej! Vad man kan göra Ät det, Àr att anvÀnda en "DeClick"-plugin, finns en massa gratis: https://www.studio.se/index.php?showtopic=486 Link to comment Dela pÄ andra sajter More sharing options...
loopus (oregistrerad) Postat 4 oktober 2005 Dela Postat 4 oktober 2005 AnvÀnder du extern AD? NÀr man fÄr klick mitt i en ljudfil kan det tyda pÄ att du inte har valt rÀtt enhet som masterclock... dessa knaster brukar dock vara rÀtt svaga... Link to comment Dela pÄ andra sajter More sharing options...
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in hÀr.