Jump to content
Annons

Inspelning i Cubase sx.

indieguy (oregistrerad)

Recommended Posts

indieguy (oregistrerad)

Jag har ett problem med Cubase sx.

NÀr jag klipper ett spÄr blir det oftast ett litet knaster (eller vad det heter, ni fattar), just i slutet av spÄret dÀr jag har klippt.

Är det nĂ„gon som har nĂ„tt tips pĂ„ hur man kan fĂ„ bort det?

Dela pÄ andra sajter

Annons

hej indieguy,

i slutet och början av varje "event" i cubase sx finns det en liten blÄ pil i det uppre hörnet. (om du inte kan se det, behöver du kanske zooma in lite)

om du drar pilarna kan du göra fade In/Out's, dÄ försvinner knastret.

hoppas du hittar!

/boris

Dela pÄ andra sajter

• 2 mĂ„nader senare...
hej indieguy,

i slutet och början av varje "event" i cubase sx finns det en liten blÄ pil i det uppre hörnet. (om du inte kan se det, behöver du kanske zooma in lite)

hoppas du hittar!

/boris

Om man nu har mÄnga klipp pÄ flera spÄr sÄ blir det rÀtt jobbigt i lÀngden att gÄ in pÄ varje klipp Ä crossfade:a. NÄgon som vet nÄt lÀttare/snabbare sÀtt för att bli av med klippoljuden? kan man kanske stÀlla sÄ cubase gör det automatiskt?

Dela pÄ andra sajter

Har du kollat sÄ att du inte fÄr DC offset pÄ dina ljudfiler du spelar in?

Finns ett verktyg för att tvÀtta bort detta i Cubase. Testa att lÀgga det pÄ din audiofil. Sen kan du nog klippa hur du vill utan knÀppljud.

Dela pÄ andra sajter

Finns ett verktyg för att tvÀtta bort detta i Cubase. Testa att lÀgga det pÄ din audiofil. Sen kan du nog klippa hur du vill utan knÀppljud.

Menar du att jag ska göra sÄ pÄ bÄda audiofilerna(fÄr ju 2 om man gör ett klipp)?

Fick inte detta till att fungera 😄

sen har jag Àven mÀrkt att om man kommer lite för högt upp med markören om man ska flytta fram eller bak i audiospÄret och klickar dÀr sÄ blir det ett mÀrke(trekant med spetsen ner), den kan oxÄ göra att det knÀpper, hur fÄr man bort den igen?

Dela pÄ andra sajter

"trekanten" som du beskriver Àr nog L-R markörerna, men eftersom du inte satt ut nÄgon av dessa separat, sÄ hamnar de pÄ samma stÀlle.. De skall inte göra sÄ att det klickar eller krasar.. det Àr rimligtvis sÄ att du har klippt dÀr du stÀllt markörerna vilket kan verka som att det Àr markörerna som "klickar".. Spola tillbaka lÄten till början och tryck CTRL-1 (numeriska tangentbordet) dÄ kommer L-markören att flyttas.. gÄr du sedan till slutet av lÄten, trycker uppe i fÀltet dÀr marörerna finns sÄ att tidslinjen flyttas, och dÀrefter trycker CTRL-2 pÄ numeriska sÄ kommer du att bli av med "trekanten"..

Dela pÄ andra sajter

Menar du att jag ska göra sÄ pÄ bÄda audiofilerna(fÄr ju 2 om man gör ett klipp)?

Det bÀsta alternativet Àr att du fixar signalkedjan till ljudkortet sÄ att din DC offset försvinner. DÄ slipper du problemet helt.

Det andra alternativet Àr att du applicerar Remove DC Offset direkt efter inspelning innan du börjar klippa.

Dela pÄ andra sajter

"trekanten" som du beskriver Àr nog L-R markörerna, men eftersom du inte satt ut nÄgon av dessa separat, sÄ hamnar de pÄ samma stÀlle.. De skall inte göra sÄ att det klickar eller krasar.. det Àr rimligtvis sÄ att du har klippt dÀr du stÀllt markörerna vilket kan verka som att det Àr markörerna som "klickar".. Spola tillbaka lÄten till början och tryck CTRL-1 (numeriska tangentbordet) dÄ kommer L-markören att flyttas.. gÄr du sedan till slutet av lÄten, trycker uppe i fÀltet dÀr marörerna finns sÄ att tidslinjen flyttas, och dÀrefter trycker CTRL-2 pÄ numeriska sÄ kommer du att bli av med "trekanten"..

Ok, ska göra ett test pĂ„ det 🙂

Dela pÄ andra sajter

Det bÀsta alternativet Àr att du fixar signalkedjan till ljudkortet sÄ att din DC offset försvinner. DÄ slipper du problemet helt.

Hur gör man det? 🙂

Se till att bÄde datorn med ljudkort och din inspelningsutrustning sitter i jordade uttag.

Dela pÄ andra sajter

hej indieguy,

hoppas du hittar!

/boris

Liksom de blÄ pilarna i de uppre hörnen finns det blÄa pilar i nedersta hörnen. Med dessa kan du justera lÀngden pÄ spÄret. Zomar du in noga ser du vart det kan vara lÀmpligt att avsluta pÄbörja klippet. De fina med detta Àr att om du har spelat över klippet finns det gammla kvar och kommer fram nÀr du börjar dra. Sen Àr det bara att pussla.

Dela pÄ andra sajter

Det handlar ju bara om att klippa ljudfilen vid nollgenomgÄngen. Jag tror inte det handlar om en DC-offset faktiskt eftersom det inte uppstÄr knÀppar nÀr han klipper filerna i Soundforge

Min erfarenhet Àr att cubase inte klipper filer sÄ snyggt.

Dela pÄ andra sajter

Det handlar ju bara om att klippa ljudfilen vid nollgenomgÄngen. Jag tror inte det handlar om en DC-offset faktiskt eftersom det inte uppstÄr knÀppar nÀr han klipper filerna i Soundforge

Var pratas det om Sound Forge? đŸ˜Č

Dessutom har ju Sound Forge funktionen att automatiskt "snappa" till nÀrmaste nollgenomgÄng, sÄ klippen blir okej automatiskt.

Dela pÄ andra sajter

Var pratas det om Sound Forge? 😉

Dessutom har ju Sound Forge funktionen att automatiskt "snappa" till nÀrmaste nollgenomgÄng, sÄ klippen blir okej automatiskt.

Sorry, det var en annan trĂ„d! hĂ€ hĂ€ đŸ˜Č

Men hursomhelst sÄ tror inte jag att det har med DC-offset att göra. Som du skriver sÄ "snappar" soundforge automatiskt till nollgenomgÄngen (eller nÀstan i alla fall....fÄr oftast korrigera lite) men det gör inte cubase (senare versioner vet jag ingenting om dock....det lÀr ju vara fixat).

SÄ dÀrför Àr det viktigt att zooma och se till att klippet verkligen hamnar sÄ nÀra noll som möjligt!

Dela pÄ andra sajter

men det gör inte cubase (senare versioner vet jag ingenting om dock....det lÀr ju vara fixat).

NÀr jag sjÀlv funderar över nÄt med Cubase kollar jag i denna cubase-pdf och hittar oftast ett snabbt svar. Och vad hittar jag pÄ sidan 65? "Snap to Zero Crossing"-knappen.

SĂ„ med den intryckt, blir det inget problem. DĂ„ ska man bara hitta en lĂ€mplig nollgenomgĂ„ng sĂ„ att klippet blir tillrĂ€ckligt transparent ocksĂ„ đŸ˜Č

Dela pÄ andra sajter

men det gör inte cubase (senare versioner vet jag ingenting om dock....det lÀr ju vara fixat).

NÀr jag sjÀlv funderar över nÄt med Cubase kollar jag i denna cubase-pdf och hittar oftast ett snabbt svar. Och vad hittar jag pÄ sidan 65? "Snap to Zero Crossing"-knappen.

SĂ„ med den intryckt, blir det inget problem. DĂ„ ska man bara hitta en lĂ€mplig nollgenomgĂ„ng sĂ„ att klippet blir tillrĂ€ckligt transparent ocksĂ„ 😉

Precis och dĂ„ har det nog inget med DC-offset att göra, skönt dĂ„ har vi löst det problemet. 🙂

Dela pÄ andra sajter

loopus (oregistrerad)

I preferences kan man stÀlla in att en fade in / out görs automatiskt pÄ alla ljudfiler. DÄ ska du slippa alla knaster som beror pÄ amplitud över 0 dB vid eventets början...

Dela pÄ andra sajter

• 2 veckor senare...
  • 3 veckor senare...
loopus (oregistrerad)

AnvÀnder du extern AD? NÀr man fÄr klick mitt i en ljudfil kan det tyda pÄ att du inte har valt rÀtt enhet som masterclock... dessa knaster brukar dock vara rÀtt svaga...

Dela pÄ andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du ska bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.