Jump to content
Annons

Inspelning i Cubase sx.


indieguy (oregistrerad)

Recommended Posts

indieguy (oregistrerad)

Jag har ett problem med Cubase sx.

När jag klipper ett spår blir det oftast ett litet knaster (eller vad det heter, ni fattar), just i slutet av spåret där jag har klippt.

Är det någon som har nått tips på hur man kan få bort det?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

hej indieguy,

i slutet och början av varje "event" i cubase sx finns det en liten blå pil i det uppre hörnet. (om du inte kan se det, behöver du kanske zooma in lite)

om du drar pilarna kan du göra fade In/Out's, då försvinner knastret.

hoppas du hittar!

/boris

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 månader senare...
hej indieguy,

i slutet och början av varje "event" i cubase sx finns det en liten blå pil i det uppre hörnet. (om du inte kan se det, behöver du kanske zooma in lite)

om du drar pilarna kan du göra fade In/Out's, då försvinner knastret.

hoppas du hittar!

/boris

Om man nu har många klipp på flera spår så blir det rätt jobbigt i längden att gå in på varje klipp å crossfade:a. Någon som vet nåt lättare/snabbare sätt för att bli av med klippoljuden? kan man kanske ställa så cubase gör det automatiskt?

Link to comment
Dela på andra sajter

Har du kollat så att du inte får DC offset på dina ljudfiler du spelar in?

Finns ett verktyg för att tvätta bort detta i Cubase. Testa att lägga det på din audiofil. Sen kan du nog klippa hur du vill utan knäppljud.

Link to comment
Dela på andra sajter

Har du kollat så att du inte får DC offset på dina ljudfiler du spelar in?

Finns ett verktyg för att tvätta bort detta i Cubase. Testa att lägga det på din audiofil. Sen kan du nog klippa hur du vill utan knäppljud.

Menar du att jag ska göra så på båda audiofilerna(får ju 2 om man gör ett klipp)?

Fick inte detta till att fungera 😄

sen har jag även märkt att om man kommer lite för högt upp med markören om man ska flytta fram eller bak i audiospåret och klickar där så blir det ett märke(trekant med spetsen ner), den kan oxå göra att det knäpper, hur får man bort den igen?

Link to comment
Dela på andra sajter

"trekanten" som du beskriver är nog L-R markörerna, men eftersom du inte satt ut någon av dessa separat, så hamnar de på samma ställe.. De skall inte göra så att det klickar eller krasar.. det är rimligtvis så att du har klippt där du ställt markörerna vilket kan verka som att det är markörerna som "klickar".. Spola tillbaka låten till början och tryck CTRL-1 (numeriska tangentbordet) då kommer L-markören att flyttas.. går du sedan till slutet av låten, trycker uppe i fältet där marörerna finns så att tidslinjen flyttas, och därefter trycker CTRL-2 på numeriska så kommer du att bli av med "trekanten"..

Link to comment
Dela på andra sajter

Har du kollat så att du inte får DC offset på dina ljudfiler du spelar in?

Finns ett verktyg för att tvätta bort detta i Cubase. Testa att lägga det på din audiofil. Sen kan du nog klippa hur du vill utan knäppljud.

Menar du att jag ska göra så på båda audiofilerna(får ju 2 om man gör ett klipp)?

Det bästa alternativet är att du fixar signalkedjan till ljudkortet så att din DC offset försvinner. Då slipper du problemet helt.

Det andra alternativet är att du applicerar Remove DC Offset direkt efter inspelning innan du börjar klippa.

Link to comment
Dela på andra sajter

"trekanten" som du beskriver är nog L-R markörerna, men eftersom du inte satt ut någon av dessa separat, så hamnar de på samma ställe.. De skall inte göra så att det klickar eller krasar.. det är rimligtvis så att du har klippt där du ställt markörerna vilket kan verka som att det är markörerna som "klickar".. Spola tillbaka låten till början och tryck CTRL-1 (numeriska tangentbordet) då kommer L-markören att flyttas.. går du sedan till slutet av låten, trycker uppe i fältet där marörerna finns så att tidslinjen flyttas, och därefter trycker CTRL-2 på numeriska så kommer du att bli av med "trekanten"..

Ok, ska göra ett test på det 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Det bästa alternativet är att du fixar signalkedjan till ljudkortet så att din DC offset försvinner. Då slipper du problemet helt.

Hur gör man det? 🙂

Se till att både datorn med ljudkort och din inspelningsutrustning sitter i jordade uttag.

Link to comment
Dela på andra sajter

hej indieguy,

i slutet och början av varje "event" i cubase sx finns det en liten blå pil i det uppre hörnet. (om du inte kan se det, behöver du kanske zooma in lite)

om du drar pilarna kan du göra fade In/Out's, då försvinner knastret.

hoppas du hittar!

/boris

Liksom de blå pilarna i de uppre hörnen finns det blåa pilar i nedersta hörnen. Med dessa kan du justera längden på spåret. Zomar du in noga ser du vart det kan vara lämpligt att avsluta påbörja klippet. De fina med detta är att om du har spelat över klippet finns det gammla kvar och kommer fram när du börjar dra. Sen är det bara att pussla.

Link to comment
Dela på andra sajter

Har du kollat så att du inte får DC offset på dina ljudfiler du spelar in?

Finns ett verktyg för att tvätta bort detta i Cubase. Testa att lägga det på din audiofil. Sen kan du nog klippa hur du vill utan knäppljud.

Det handlar ju bara om att klippa ljudfilen vid nollgenomgången. Jag tror inte det handlar om en DC-offset faktiskt eftersom det inte uppstår knäppar när han klipper filerna i Soundforge

Min erfarenhet är att cubase inte klipper filer så snyggt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det handlar ju bara om att klippa ljudfilen vid nollgenomgången. Jag tror inte det handlar om en DC-offset faktiskt eftersom det inte uppstår knäppar när han klipper filerna i Soundforge

Var pratas det om Sound Forge? 😲

Dessutom har ju Sound Forge funktionen att automatiskt "snappa" till närmaste nollgenomgång, så klippen blir okej automatiskt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det handlar ju bara om att klippa ljudfilen vid nollgenomgången. Jag tror inte det handlar om en DC-offset faktiskt eftersom det inte uppstår knäppar när han klipper filerna i Soundforge

Var pratas det om Sound Forge? 😉

Dessutom har ju Sound Forge funktionen att automatiskt "snappa" till närmaste nollgenomgång, så klippen blir okej automatiskt.

Sorry, det var en annan tråd! hä hä 😲

Men hursomhelst så tror inte jag att det har med DC-offset att göra. Som du skriver så "snappar" soundforge automatiskt till nollgenomgången (eller nästan i alla fall....får oftast korrigera lite) men det gör inte cubase (senare versioner vet jag ingenting om dock....det lär ju vara fixat).

Så därför är det viktigt att zooma och se till att klippet verkligen hamnar så nära noll som möjligt!

Link to comment
Dela på andra sajter

men det gör inte cubase (senare versioner vet jag ingenting om dock....det lär ju vara fixat).

När jag själv funderar över nåt med Cubase kollar jag i denna cubase-pdf och hittar oftast ett snabbt svar. Och vad hittar jag på sidan 65? "Snap to Zero Crossing"-knappen.

Så med den intryckt, blir det inget problem. Då ska man bara hitta en lämplig nollgenomgång så att klippet blir tillräckligt transparent också 😲

Link to comment
Dela på andra sajter

men det gör inte cubase (senare versioner vet jag ingenting om dock....det lär ju vara fixat).

När jag själv funderar över nåt med Cubase kollar jag i denna cubase-pdf och hittar oftast ett snabbt svar. Och vad hittar jag på sidan 65? "Snap to Zero Crossing"-knappen.

Så med den intryckt, blir det inget problem. Då ska man bara hitta en lämplig nollgenomgång så att klippet blir tillräckligt transparent också 😉

Precis och då har det nog inget med DC-offset att göra, skönt då har vi löst det problemet. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

loopus (oregistrerad)

I preferences kan man ställa in att en fade in / out görs automatiskt på alla ljudfiler. Då ska du slippa alla knaster som beror på amplitud över 0 dB vid eventets början...

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...
  • 3 veckor senare...
loopus (oregistrerad)

Använder du extern AD? När man får klick mitt i en ljudfil kan det tyda på att du inte har valt rätt enhet som masterclock... dessa knaster brukar dock vara rätt svaga...

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...