ix (oregistrerad) Postat 10 juni 2005 Postat 10 juni 2005 Läget är följande: Jag har ett Soundblaster Audigy 2, som jag av förklarliga skäl inte är så förtjust i. Därför planerar jag att köpa ett ESI Juli@ som jag hört relativt goda saker om och dessutom kan få tag på till halva nypriset (750 riksdaler). Vad jag förstått är dock Audigy 2 optimerat för att hantera soundfonts på ett sätt som avlastar datorns processor? Denna egenskap känns intressant eftersom även ett MIDI-klaviatur är på ingående. Och avlastning av processorn, tja, det är ju alltid välkommet när spåren blir många och effekterna tunga. Frågan lyder: Kan jag ha kvar mitt gamla Audigy 2 för att hantera Soundfonts och köra det parallellt med Juli@? Eller gräver jag så att säga min egen grav då? Ett sådant förfarande skulle väl faktiskt även ge mig totalt 4 ingångar (varav 2 förvisso är rätt kass, men ändå). Tacksam för era insiktsfulla synpunkter!
Claes Holmerup Postat 10 juni 2005 Postat 10 juni 2005 De fungerar antagligen bredvid varandra - men du kan bara köra ASIO-driver till det ena, så det blir inte så kul om du planerar att använda båda till musiken samtidigt...
ix (oregistrerad) Postat 10 juni 2005 Postat 10 juni 2005 Okej. Läste det här i ett annat "studioforum". ...in general, sound cards in Windows should co-exist gracefully and should even be able to operate as separate sound devices at the same time (but not yoked together in tandem unless they're designed to operate that way). But, of course, should is a big word. Letar som en tok i Cubase-manualen efter vägledning, men hittar inget. Den är ju emellertid enormt omfattande, så det är lätt att missa saker.
ix (oregistrerad) Postat 10 juni 2005 Postat 10 juni 2005 Nu har jag läst vidare och accepterar att man inte kan använda Audigy och Juli@ samtidigt om ASIO-drivrutiner används, vilket man förstås vill. Då har jag två följdfrågor... 1. Kan man trots detta ha nån nytta av Audigy-kortet vid användandet av Soundfonts? 2. Finns det någon annan anledning för mig att spara Audigy-kortet? Håller lite hårt i kortet, för jag betalade 1500 kr för det för ett par år sedan då jag inte visste bättre...
Claes Holmerup Postat 10 juni 2005 Postat 10 juni 2005 Tidigare hade jag ett SB Live, som har fått hänga med flera år. Vid min senaste uppgradering åkte det ut och blev ersatt av moderkortets inbyggda. Anledningen till att jag har ett vanligt ljudkort bredvid mitt audio-kort, är att det får hantera alla systemljud och spelljud. Då behöver man inte tänka när man pillar med musiken, eftersom man aldrig riskerar att systemljud börjar spelas upp genom audio-kortet (som i mitt fall är ett RME Hammerfall9652) medan man jobbar med musik. Det finns VSTi med betydligt bättre ljudkvalitet än Soundfonts, så det är nog inte så stor mening att räkna med att köra med den funktionen. Om jag inte kommer ihåg fel, så är det lite krångligt att spela in Soundfonts-ljud också...?
ix (oregistrerad) Postat 10 juni 2005 Postat 10 juni 2005 (redigerat) Det där med systemljud genom ett separat kort verkar ju vettigt och skäl nog för mig att behålla det. Anledningen till att jag vill använda soundfonts...hmm....tja, jag kan ju inget om sånt här men... ...det finns många gratis på nätet som låter rätt bra. ...som jag sagt tidigare så tror jag att processorn avlastas då de spelas med Audigy. ...det är det jag känner till bäst. Har inte riktigt vågat sätta mig in i HALion, Sampletank, whatever-djungeln. 😕 Jag behåller helt enkelt kortet och provar med att köra det som MIDI-synth, vilket den här tråden övertygat mig om är möjligt, glömmer tanken på två extra kanaler in och ser var det leder mig. 🙂 Tack för hjälpen och tålamodet! Redigerat 10 juni 2005 av -ix-
android Postat 10 juni 2005 Postat 10 juni 2005 Det finns även nåt VSTi som kan köra SoundFonts. Kanske kan va värt att kolla upp...? (Finns omnämnt i flera trådar här på forumet...)
ix (oregistrerad) Postat 11 juni 2005 Postat 11 juni 2005 (redigerat) MMmmm.... Det är nog SFZ du menar. Alla verkar älska den. Min idé med att spara Audigy-kortet är ju dock just att få hanteringen hårdvaruaccelererad. Har fortfarande inte riktigt fattat om så är fallet i och för sig... Har för övrigt funderat mer på det här som Claes sa om att det finns så mycket bättre mjukvarusynthar. Så jag har försökt läsa in mig lite på ämnet. Djungel!! Finns det några vettiga "startpaket" av mjukvara och/eller samplebibliotek? Med soundfonts kan man ju börja med en schysst General MIDI-bank och byta ut instrument vart efter man upptäcker bristerna. Dessutom hitta vissa riktigt bra grejer gratis. Känner inte riktigt att man bara vågar gå på ett svindyrt samplebibliotek hur som helst bara genom att lyssna på demolåtar. De låter alltid bra...det är hur användbara ljuden är i ens egna händer som ju är avgörande. Det enda jag lyckats hitta hittils i "startpaketsväg" är HALion med 2,5 GB medföljande samplebibliotek. Har dock ingen aning om kvaliteten... som sagt - djungel! Redigerat 11 juni 2005 av -ix-
Claes Holmerup Postat 12 juni 2005 Postat 12 juni 2005 När jag skaffade SampleTank XL för några år sedan, så kunde jag göra av med ett par hårdvaru-sampleplayers som jag hade i racket. Jag fick både fler ljud att välja bland, högre ljudkvalitet och lägre brus på köpet... 😉 Några alternativ att titta på: Hypersonic, SampleTank XL och Sonic Synth. Dessa är sampleplayers som innehåller en rejäl laddning av alla möjliga olika instrumenttyper. Väldigt bra "smör-och-bröd" syntar. HALion och Kontakt är lite närmare vanliga samplers, eftersom man kan laborera mer med ljuden. Ljuden till dem är ännu bättre, eftersom de ofta tillåts ta stor plats - och dessa två samplers streamar ljudet från hårddisk för att man inte ska vara begränsad av datorns RAM. Man kan köpa ljudbibliotek av alla möjliga slag till dessa samplers. Om du sedan skulle behöva orkesterljud, så finns t ex GPO och EWQLSO Silver, som ger en mycket bra start. I dessa ingår players, så att man inte behöver köra dem i HALion eller Kontakt.
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.