spaceman Postat 8 juni 2005 Postat 8 juni 2005 Tänke höra med er Mac användare om hur ni ser på bytet från IBM till Intel processor som kommer att bli Macens nya arkitektur. Snabbare CPU i all ära men: Den där emulatorn Rosetta som ska göra så att man kan köra gamla program i nya Macar med Intel i låter inte så lovande om man ska köra nuvarande Cubase, Logic etc då dessa program kräver mycket, och emulatorer vet vi är rena rama bromsklossen i detta samanhang. Och köra en win-variant av Reason eller Cubase på en Intel Mac lär nog inte vara direkt någon höjade för en inbiten OS/X användare, även prestandamässigt. Frågan är dessutom om tillverkarna av musik mjukvara kommer att sluta med att släppa patchar mm och hänvisar till en uppgraderad version av programet ? Vilket gör att man blir kvar på samma version tills man köper ny Mac 2007, eller ? Detta innebär att förutom inköpet av den nya Macen dessutom måste lägga kulor på att uppgradera musikprogramvaran. Ja, vad säjer man ?
VacUm Postat 8 juni 2005 Postat 8 juni 2005 Tycker det ska bli skitspännande med dessa nya macar. Givetvis kommer det krångla som fan i början (precis som det gjorde med macosx när det var nytt) men tänk om ett par år när det förhoppningsvis inte spelar om man har pc eller mac. Allt funkar alltid och är kompatibelt med allting. Frågan är var man ska göra av all tid och bandbredd som går åt när mac kontra pc-flamefolket inte längre har nåt att bråka om...
mornel Postat 8 juni 2005 Postat 8 juni 2005 Logic har jag svårt att tänka mig att det skulle bli några kompatibilitetsproblem med. I och med att det är ett appleprogram är det nog redan ordnat. Enligt Steve ska det ju vara väldigt enkelt att kompilera program både för PPC-processor och x86, vilket förmodligen resulterar i att de flesta företag väljer att göra program som fungerar både med äldre och sprillans nya macar. I alla fall under en övergångsperiod. Jag tror inte att det finns något särskilt att oroa sig för. Vi klarade övergången till Mac OS X. Det här är en betydligt mindre övergång, om jag har fattat saken rätt.
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.