Jump to content
Annons

Cubase tar all processorkraft!


Tchadow

Recommended Posts

Tjenare. Är helt ny på detta med Cubase och inspelning över huvud taget, så ni får ursäkta om jag framstår som en smula naiv... 🙂. Kör med Cubase sx på en dator med 1,2 ghz och 512m ram. Ljudkortet är ett M-audio delta 1010. Mitt problem är att när jag spelat in 2 (eller fler givetvis) audiospår och spelar upp dom så "klipper" ljudet då och då. Lägger jag lite effekt eller fler kanaler blir det ännu värre. Enligt vst- performance så är det processorn som överbelastas. Vet att dator är i klenaste laget, men redan med 2 kanaler ska det väl inte vara såhär? Det jag har gjort är: ökat buffer-size på ljudkortet till max (hjälpte lite), ställt om i Kontrollpanelen så att ljuduppspelning prioriteras, provat olika inställningar i vst- setupen men utan framgång... Vore väldigt tacksam för lite hjälp, om nu nån orkar läsa detta väldigt långa inlägget!

PS: Datorn är en Dell, kan det vara nått som strular där? Dom är väl lite speciella av sig har jag hört...

Redigerat av Tchadow
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Har som sagt redan testat att öka latencyn. Jag har valt M-audios ASIO-rutin, precis som det rekomenderas i cubase- manualen. Men det kanske är så att det är programmet som buggar?? Vad vet jag 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag fick det där problemet häromdagen, när jag hade kopplat in mitt digitalpiano (via USB) till min dator, och samtidigt hade mitt M-audio Firewire 1814 inkopplat.

Jag löste problemet genom att ändra från att prioritera "Program" till "Bakgrundstjänster". (Kontrollpanelen -> System -> Avancerat -> Prestanda -> Avancerat -> Schemaläggning av processor).

// David

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag fick det där problemet häromdagen, när jag hade kopplat in mitt digitalpiano (via USB) till min dator, och samtidigt hade mitt M-audio Firewire 1814 inkopplat.

Jag löste problemet genom att ändra från att prioritera "Program" till "Bakgrundstjänster". (Kontrollpanelen -> System -> Avancerat -> Prestanda -> Avancerat -> Schemaläggning av processor).

// David

Har även provat detta utan framgång... men tack ändå!

Link to comment
Dela på andra sajter

Virussök datorn och kolla även efter spyware, koppla sedan ned datorn från nätet och stäng av både brandvägg och antivirus program sedan testar du igen. Tips är att stänga av så många bakgundsprogram som möjligt. Inaktivera även system återställning och viloläge vilket stjäl hårddiskplats och prestanda.

Starta sedan Cubase och se om det fungerar bättre.

/Majken

Link to comment
Dela på andra sajter

Virussök datorn och kolla även efter spyware, koppla sedan ned datorn från nätet och stäng av både brandvägg och antivirus program sedan testar du igen. Tips är att stänga av så många bakgundsprogram som möjligt. Inaktivera även system återställning och viloläge vilket stjäl hårddiskplats och prestanda.

Starta sedan Cubase och se om det fungerar bättre.

/Majken

Har testat detta, men tyvärr utan framgång. Får väl ta och rensa hela disken och lägga in allt på nytt. Men tack i alla fall!

Link to comment
Dela på andra sajter

musik (oregistrerad)

Hej!

Detta kan jag! Som Svedsko skrev, kolla upp var Wav-filerna finns. Det du behöver är en äkta a/v-hårddisk, de är lite dyrare men säkrare och saknar kontrollfunktion. Det är klicket från kontrollfunktionen du hör och den sätter igång oftare ju fler spår du jobbar med. Du måste även som nämndes se över att du har aktuella drivrutiner till ljudkortet! Öka gärna RAM-minnet till 2 GB. Inget mjukvarufel i alla fall - skivan är digital, antingen funkar den helt eller inte alls...

😄

:musik

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...