Jump to content
Annons

Surrande ljud på Ack-guran

Recommended Posts

Harman (oregistrerad)
Postat

Har surrande ljud på min akustiska gitarr när jag lirar. Ibland låter det gräsligt och ibland så surrar det knappt någonting.

Har ingen aning om vad det kan vara. Är det något som kan ha släppt inne i kroppen?

Det är i alla fall inte strängarna, för jag trodde det först var så men jag bytte men det blev likadant i alla fall. Köpte gitarren i höstas och då var det inget surrande ljud.

Surrar framför allt runt banden 5-10 men även på andra ställen också.

Gitarren är en Washburn DT-11.

Mvh Svensson

Annons
Postat

Antagligen har halsen blivit överspänd. Detta brukar inträffa under vintern då träet drar ihop sig av kylan.

Lös detta genom att justera halsen i en butik eller be dom höja stränghöjden.

/Micke

Harman (oregistrerad)
Postat

Ok då förstår jag. Kostar det mycket en sådan grej att göra hos t ex Musikbörsen?

Postat

Jag betalade bara en hundring för att fixa min stränghöjd på förstärkardoktorn. Deras gitarrtekniker är skittrevlig faktiskt!

så om du bor i 08-området så gå dit tycker jag 😏

Harman (oregistrerad)
Postat

Ok, dock så bor jag ej där. Får väl kika var det kostar på musikbörsen och nya musik och ta det billigaste helt enkelt.

Har du något tips på hur man kan förhindra så halsen inte blir så spänd. Bevara den i caset under vintern eller?

Harman (oregistrerad)
Postat

Halsen böjs väl inte tillbaka nu när det blir varmare ute utan man måste få den fixad för att den ska bli helt ok igen?

Postat

Frågade rätt nyligen om justering av halsen på förstärkardoktorn..

400 tar de för att dra på nya strängar och justera halsen.

(det är lite mer jobb än bara höja strängarna)

/ Jacob

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.