Jump to content
Annons

Inspelning av "skrikande" sång?


Jonte

Recommended Posts

Hej alla!

Vet inte om denna hör hemma under inspelning eller allmänt eller kanske till och med mixning? 😛

Men jag kör på iaf, främst handlar det troligtvis om röst samt sångteknik...

Bror min och jag började spela in en låt på skoj i fredags. Upplägget är typ, trummor, bas, keyboard och elgitarr. Och sång... Stilen är hårdrock, om än ganska tam sådan, dålig på att klassificera det bättre. Ljudexempel saknar jag då jag sitter på jobbet, och vill ändå testa att göra om det innan jag lägger upp det. Men sången låter inte bra 😎

Jag sjunger, och har inga problem alls att lägga "ren" sång, utan skrovel och annat sånt.. Men vi fick för oss att det här ska bli aggressivt och skrikande. Alltid kul att testa, så sagt och gjort, jag sjunger och skriker litegrann, tar en cigarett, skriker lite till, och känner att det här ska nog gå bra. Rösten är uppvärmd om än på fel sätt, och jag kan skrika för omväxlingsskull utan att jag börjar hosta med en gång 😆

Så låten börjar... "The sun..... IS BURNING MY EYES!"

"I DON'T BELIEVE IN SUNLIGHT, THE SUN WILL SHINE NO MORE!"

"SUNSHINE'S NOT HEALTHY, IT'S BEST TO STAY INDOORS!"

osv..

Gitarren är givetvis distad, metal stuk på den, keyboarden kör en ganska vass synthpad. Trummor är DFH ettan. Basen är en linead elbas ännu så länge...

Jaja, långt utlägg, men nu vet ni vad det är som spelas in iaf 😆

Sången låter som sagt skit. Den låter ok när jag sjunger "rent", men när jag skriker så förvinner all tyngd helt ok hållet. Finns ingen bas kvar i rösten alls, och skriket låter mest "töntigt". Jag la två extra spår, där jag sjöng en oktav lägre ner, utan att skrika, och panorerade ut dessa. Detta hjälpte upp otroligt, men inte alls så mycket som skulle behövas. Skrik i detta fallet är inte growling, personligen är jag allergisk mot just growling. Tänk dig mer att du är förbannad på någon, och skäller skrikandes ut någon efter noter... Försök sen göra sång av det 😆 Man hör alltså tydligt vad som sjungs..

Min tanke är nu att försöka sjunga om detta, eventuellt lägga på någon "förstörande" effekt i Cubase, och se om det går att EQ:a till lite också kanske. Men det jag mest funderar över är sångteknik?

Så har någon tips på följande är jag tacksam:

  • Vad ska man tänka på när man sjunger sånt här?
  • Något man behöver tänka på vad gäller förhållande till mikrofon osv?
  • Finns det någon effekt grej man kan lägga på i mixen för att göra sådan här sång "bättre" eller "coolare"?
  • Någon som har tips på EQ? Tänkte som sagt se vad som händer främst bland basfrekvenserna om jag skruvar..

Ett klipp med min "skönsång" ( 😄 ) kommer att läggas upp ikväll, alternativt imorgon kväll.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Många använder en L1:a på growl.

Kopiera leaden till en ny track och testa att snedpitcha mörkare. (kvart, kvint okt)

Link to comment
Dela på andra sajter

Världens bästa plug för det där är ju D-fi ´s Lo-fi plugg. Tror den bara finns till ProTools och möjligen Logic.

Om jag fattat det rätt så är det inte growlsång utan mer phil anselmo?

Kör det genom en dynamisk mikrofon, peta med ingånsvolymen så du har bra signal in(lätt att ta till för MYCKET headroom och då låter det bajja när du drar upp det sen.)

Det jag brukar göra med Lo-fi pluggen är främst att dista sången lite, och sedan köra nåt som i pluggen kallas för Saturation. Det är typ mättnad. Lite distorsion och lite mättnad. Du kan nog få samma effekt om du spelar in sången på ett analog band rejält överstyrt oxå. Man vill ju att den ska kännas dynamisk men mätaren skall fan inte röra sig 😉

När du distar, oavsett vilken effekt du använder, dista inte ihjäl sången då. Lyssna hellere på sången mot mixen medan du rattar. Skruva så mycket så den börjar sticka ut. KOmprimera/limitera friskt.

jaja, mycket snack o liten verkstad 🙂

lycka till!

Link to comment
Dela på andra sajter

Tackar för tipsen 😱

Eliasson, du har helt rätt, det är inte growling. Vet dock inte vem Phil Anselmo är, förlåt 😉

Ska skrämma slag på grannarna ikväll och sjunga in pånytt, testa lite med olika distorsions effekter, samt saturation.. EQ:a lite... Och prova mina olika mickar 😄

Även det här med att snedpitcha en oktav låter intressant och ska testas. Jag kan sjunga en oktav lägre än vad jag gör i "skrikandet", men då har jag för svag röst för att klara av att skrika. Kanske hjälper att få till "tyngden" som jag saknar just nu..

Inspelningen gjordes med en MXL 992:a, men har ju även en TSM 87:a samt en dynamisk TSM mikrofon som jag inte kommer ihåg vad den heter... Sitter även med en hårdvarukompressor (Focusrite Trackmaster) som jag kör svag komprimering med vid inspelning just för att kunna hålla inspelningen i rätt nivå utan risk för dist..

Kan ju vara så att jag helt enkelt har för tam röst för att skrika 🙂 Men jag tänker inte ge upp innan jag har testat ordentligt iaf 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Ok, nu finns en skiss upplagd här om någon känner för att lyssna och komma med tips 🙂

<EDIT> Går och ställer mig i skamvrån 🙂 </EDIT>

Redigerat av Jonte
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...