Jump to content
Annons

Stämmning av Ibanez


twinkee

Recommended Posts

Hejhej....

Känner mig hur jävla dum som helst när jag ställer denna fråga:

Hur f¤n stämmer man lättast en Ibanez med Edge pro stall?

Tacksam för snabba svar:)

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Känn dig inte dum; det tar en god stund att stämma upp faktiskt; om du har nya / ska byta strängar 🙂

Nu antar jag att "edge pro" betyder "typ floyd rose", och i så fall har jag samma stall som du.

1. Sätt dit alla strängar.

1 1/2. Sätt finstämskruvarna i nåt "mellanläge", sen använder du huvudets stämskruvar en stund (låset vid sadeln öppet nu!):

2. Grovspänn strängarna så att stallet precis "hänger i luften"

3. Häng på en stämapparat och stäm från mörka E till ljusa E, stäm alla strängar "lite för högt"

4. Upprepa pkt 3 ...om och om igen ... tills guran stämmer...

5. Lås sadeln

6. Finstäm (med örat om du tycker det är bättre än stämapparaten)

Klart.

Hoppas jag hjälpte till nu, och inte bara sa "goddag yxskaft" 😆

Bengan

Link to comment
Dela på andra sajter

Tackar för svaret....välbehövligt...Floyd rose e fan omöjliga ibland...jag har hört att det ska funka o sätta en "kloss" vid stallet som gör att fjädrarna håller sig i samma "läge" som innan men jag vet ejj hur man gör..

Link to comment
Dela på andra sajter

hej.

Ibland kan de vara lite knepigt att få dom stämda.. innan strängarna har sträckt till sig..

så ett tips är att "inte" sätta nya strängar före en spelning, utan gör det på kvällen innan.

Grövre strängar håller bättre stämning generellt.

Och Vallhagen tips är ok. ungefär som jag brukar göra.. när du byter strängar kan du sätta dit "en sträng i taget" istället för att byta och ta bort alla på en gång, de brukar vara lättare att stämma upp då..

Det där med klossen är ett välkänt trix, de funkar.. man låser fast klossen i ett fast läge mellan stallet och kroppen i ett hålrum på undersidan.. det gäller att hitta en lämplig liten fyrkantig kloss inte för stor, sen stämmer upp. Det funkar då som ett fast stall. 😎

Ett annat tips är att stallet ska vara i jäms höjd med kroppen, alltså rak.. inte så den pekar "uppåt eller nedåt"

Är de ett äldre gitarr och stall kan man byta till nya fjädrar.. dom slits ut med åren..och håller då sämre stämningen.

så nya fräscha grejjer ska de vara, nya strängar, rengjort hals och inoljad hals så ska du se att du får en ren ton. 😉

Redigerat av kirtaphus
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...