Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hej!

Lyssnar igenom lite gammalt jag gjort och hittade den här som nu fått sig en omgörelse. I princip bara trummor kvar. Försöker med en annan ingång på mixandet. Kanske suttit för länge så vet knappt om det låter bulle eller kaka. Vad tycker ni om mix, arr och annat?
Ha det gott!

Annons
Postat

Gillar denna! Alltid bra om avskum faller hårt. 🙂

Jag hade provat att slå ihop backing vocal till en fil o sen dubblerat den och panorerat till LR 30 o ökat/ varierat dels reverb/ predealy, dels pano till max 40 under refräng. Ger kören mer tyngd o dynamik bakom din röst? Nu är den utspridd hårdpanorerad 100? låter så.

I övrigt låter bra i vanlig hörlurar. Möjligen lite bas, men det är förväntat i mina vanliga ipad hörlurar.

Jag skall lyssna med mix hörlurar senare.

• Tack! 1
Postat (redigerat)
5 timmar sedan sa slejnard:

Tack så mycket Disci! 
Bra tips med körerna. Nu är de i olika volym och panorerade likt en solfjäder. Lite olika alltså. 
Basen är alltid svår hitta precis balans på. 😊

Ibland kan basen vara rätt nivå men frekvensen hörs inte så tydligt, men om man lägger på "saturation" på basen så sticker ljudet ut lite mer. Det kan räcka.

Redigerat av Discipuli
Postat

I min Video meckar skärms högtalare låter det lite instängt så det är svårt att avgöra vad som kunde bli bättre faktiskt. Jag gillar dock låten så det är klart att du ska försöka få till den.

Mitt tips är att jämföra hur det låter i en TV med bra ljud för kan man få det att låta ok i en TV så låter det nog ganska bra ändå.

Det är svårt att få det att låta bra med ett par lurar faktiskt. Jag har ett gäng AKG lurar men dom kan lura en dom också.

(Som monitorer använder jag Yamaha HS 50 M, basen kunde vara bättre i dom men man får lära sig hur man handskas med det.)

Håller man på med riktiga ljud och instrument "på det gamla sättet" så blir det nog lite annorlunda tror jag.

Jag hittade en gammal låtidé som jag glömt bort och vred till en mix i hörlurar som av nån anledning helt obegripligt tycktes falla folk på läppen för jag som normalt brukar få i snitt 10-20 views på youtube fick lite över 60 på den.

Den lät verkligen skit så jag tog bort den.

Nån slags stolthet har även en gammal gubbe så jag gjorde ett försök att fixa till den med bara min video monitor som lyssning (Samsung TV 37 tummare som har ganska bra färger). Den nya versionen ligger i en av mina trådar om man vill lyssna.

• Gilla 1
Postat

Mycket bra låt. Härlig rock-ballad a la 70-talet.

Det jag reagerade på är balansen mellan trummor o bas, och gitarrer på sidorna. Gitarrera låter lite för höga, så de "sväljer" trummorna som drunknar lite. Prova att sänka gitarrerna lite eller skär bort lite mid på dem, och låt sides blomma ut (jag försöker undvika allt för mycket mid/side eq, då man lätt skapar "håligheter").

Alternativt kan man sätta en side-chain på kompressorn på gitarr-bussen, så att kompressorn duckar en 3-5 dB runt frekvensen där gitarrerna är som starkast när virvel och kagge slår.

Eller kan du också prova att panorera trumm-bussen typ L20 R20 (antar att du routar allt som hör med trummorna till en egen buss?) så att trummorna hamnar mer i mitten. Har du t ex overhead och room för trummorna panorerade ut på sidorna, hörs de inte alls, då gitarrerna frekvensmaskar dem. Jag hör t ex att tidiga Kiss gör så, dvs smackar in allt med trummorna i mitten och inte har något på sidorna.

• Tack! 1
Postat (redigerat)

Tack för era lyssningar och framförallt synpunkter! Nu har jag nåt att bita i. Jag tror inte det behövs stora justeringar. Ska se vad jag kan komma fram med enligt era tips. Hör själv så här några dagar efteråt att det behövs justeras lite grejs. Jag blir ofta för ivrig och söker därför råd. 

och ja, trummor har egen buss med basen. Gitarrer en och körer en. 

Redigerat av slejnard
La till om bussar
Postat

Lycka till! 

Vad gäller att bredda/snäva in stereofältet för en stereo-kanal, finns i de flesta DAW en panoreringstyp som möjliggör att "dra in" stereo-fältet (i Cubase heter detta "Stereo combined panner").

Så istället för den traditionella panoreringen av ett spår mot t ex R50:

image.png.4318a261fda34ef21217f8638a6253a2.png

Kan man med combined stereo panner snäva in fältet och ange t ex:

image.png.426df3314559a010e71bc1e10cc05c93.png

Jag använder denna teknik en hel del.

Man kan också använda pluggar som Waves S1 m fl.

• Tack! 1

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.