Discipuli Postat 17 januari Postat 17 januari Hallo tjena hallooj! Jag funderar på om det är värt att skaffa soundcloud artist pro och få allt som det medför inklusive distribution , Göra en satsning i år runt det. Det är ca 1000kr/år Har någon här erfarenhet av att ha Artist pro? https://checkout.soundcloud.com/artist?ref=t061 Eller Landr Med deras just nu rabatterade Distribution Pro för 462 kr/år . Ordinarie 924kr, så ca 1000 kr för dem också på sikt.. https://www.landr.com/pricing/release?utm_source=bing&utm_medium=paid_search&utm_campaign=sales_platform_en_intl_landr&utm_term=landr&utm_content=
Erik dP Postat 18 januari Postat 18 januari Om jag skulle starta en verksamhet inom vad som helst skulle jag vilja veta förväntad vinst, dvs intäkt minus utgifter. Så en snabbtitt: Det står bara vad utgifterna är. Det står också att man kan få pengar per lyssning, men inte hur mycket. Det verkar som att det man betalar för är att hamna på spellistor. Jag vet inte om jag själv skulle söka mig till en lista dit låtskapare betalat för att få sina låtar placerade. Men låt oss säga att dom blandar upp låtlistan med kända etablerade låtar (tex jullåtar där min låt hur usel den än är hamnar). Då kanske man får lite fler lyssningar, men man kanske inte lyssnar mer än en gång beroende på hur många betalda låtar som man inte vill höra på igen som finns där. Givetvis är just dina låtar fantastiska, men de andra stolpskotten... Jag tror att med tusentals låtar som laddas upp hela tiden så behövs det något annat än vaga löften om inkomster, där det enda som är garanterat är utgifterna, för att jag skulle nappa. Om en distributör "hittade" mig och sa att dom kan sälja min CD, om jag gör en, till 100 anslutna butiker är det ju mer en garanterad inkomst. I dina erbjudanden verkar det nog mer osäkert, förutom att du har en utgift. På Soundcloud (utan kostnad) brukar vad jag tror "botar" höra av sig några sekunder efter jag laddat upp en ny låt och skriva hur bra min låt är. Men ingen har lyssnat enl räkneverket. I alla fall inte inom den tiden. Med detta sagt skulle jag mycket väl kunna tänka mig att betala (eller finnas utan betalning) på tex Spotify för att mina vänner enkelt ska kunna ta del av mina små försök till visor. Men jag har inga förväntningar att bli upptäckt. Skulle jag helt plötsligt få tusentals lyssningar per dag skulle jag givetvis börja betala för att få intäkter. 1
Fredrik Muskos Postat 21 januari Postat 21 januari Jag har haft Soundcloud Pro i ett år, men tyckte inte att det gav så mycket. I alla fall inte pengarna tillbaka, vilket skulle vara rimligt för att fortsätta. Har kikat lite på distributören Symphonic, som ersättning för DistroKid som jag har idag. Är mitt i tankeprocessen nu och inga beslut är tagna. Se länkad PDF där Symphonic ger just tips om Soundcloud: https://www.dropbox.com/scl/fi/1vxqq9jt0ff3xh4byq9ll/SYMPHONIC-The_Complete_Guide_to_SoundCloud.pdf?rlkey=p2j9xnmwfkvbabxzvscab6pgk&dl=0 1
Discipuli Postat 21 januari Trådstartare Postat 21 januari 1 timme sedan sa Fredrik Muskos: Jag har haft Soundcloud Pro i ett år, men tyckte inte att det gav så mycket. I alla fall inte pengarna tillbaka, vilket skulle vara rimligt för att fortsätta. Har kikat lite på distributören Symphonic, som ersättning för DistroKid som jag har idag. Är mitt i tankeprocessen nu och inga beslut är tagna. Se länkad PDF där Symphonic ger just tips om Soundcloud: https://www.dropbox.com/scl/fi/1vxqq9jt0ff3xh4byq9ll/SYMPHONIC-The_Complete_Guide_to_SoundCloud.pdf?rlkey=p2j9xnmwfkvbabxzvscab6pgk&dl=0 Jag skall kolla igenom dokumentet. Tackar.
Discipuli Postat 21 januari Trådstartare Postat 21 januari On 2026-01-18 at 13:36 sa Erik dP: Om jag skulle starta en verksamhet inom vad som helst skulle jag vilja veta förväntad vinst, dvs intäkt minus utgifter. Så en snabbtitt: Det står bara vad utgifterna är. Det står också att man kan få pengar per lyssning, men inte hur mycket. Det verkar som att det man betalar för är att hamna på spellistor. Jag vet inte om jag själv skulle söka mig till en lista dit låtskapare betalat för att få sina låtar placerade. Men låt oss säga att dom blandar upp låtlistan med kända etablerade låtar (tex jullåtar där min låt hur usel den än är hamnar). Då kanske man får lite fler lyssningar, men man kanske inte lyssnar mer än en gång beroende på hur många betalda låtar som man inte vill höra på igen som finns där. Givetvis är just dina låtar fantastiska, men de andra stolpskotten... Jag tror att med tusentals låtar som laddas upp hela tiden så behövs det något annat än vaga löften om inkomster, där det enda som är garanterat är utgifterna, för att jag skulle nappa. Om en distributör "hittade" mig och sa att dom kan sälja min CD, om jag gör en, till 100 anslutna butiker är det ju mer en garanterad inkomst. I dina erbjudanden verkar det nog mer osäkert, förutom att du har en utgift. På Soundcloud (utan kostnad) brukar vad jag tror "botar" höra av sig några sekunder efter jag laddat upp en ny låt och skriva hur bra min låt är. Men ingen har lyssnat enl räkneverket. I alla fall inte inom den tiden. Med detta sagt skulle jag mycket väl kunna tänka mig att betala (eller finnas utan betalning) på tex Spotify för att mina vänner enkelt ska kunna ta del av mina små försök till visor. Men jag har inga förväntningar att bli upptäckt. Skulle jag helt plötsligt få tusentals lyssningar per dag skulle jag givetvis börja betala för att få intäkter. Jag tänker likadant om min musik, men mina AI assisterade låtar behöver komma ut, jag får önskemål från folk som fått lyssna i ickepublika playlists. De vill ha det i sina playlists. Så jag hoppas när jag beslutat vilken tjänst och hur det skall gå ut att de blir nöjda 🙂 Det är bara hittils, 68 låtar... Nu skall jag dessutom börja med att göra nya låtar och flera nya covers på mina gamla låtar med version 5 av suno o med studio. Så färre låtar blir det inte. Bara fler. Så på något sätt skall det ut. Men förstår din poäng om återbetalning på investering. Absolut.
Fredrik Muskos Postat 22 januari Postat 22 januari Ett annat sätt jag använder för att just få ut låtar på playlist, är tjänsten Daily Playlist. https://dailyplaylists.com/ Där får man 10 poäng en gång i veckan och kan för varje poäng pitcha en låt till olika playlist. Jag har gratisvarianten och tycker den funkar väldigt bra. I korthet, så här går det till: - Starta ett gratiskonto - Lägg till Spotifylänk på den låt du vill pitcha (koppla din Spotifyprofil) - Välj genre/s du vill pitcha till, så dyker det upp massor med spellistor - Selektera listor efter olika värden, flest följare, nyligen aktiv osv - Markera de 10 listor du pitchar till - Klicka Submit, så kommer det upp en Submission gate. Där kan du behöva klicka på länkar till varje lista, för att följa osv. - Skicka in, så får du mail när din låt läggs till på en lista *** Jag använder även Amazing Radio. Betalar £3 per månad. Skicka upp en låt till ditt konto så placeras den på olika radiostationer i UK och US. De fixar placeringar själva. Mina låtar har blivit spelade på deras stationer ca 1500 gånger på 2 år. Vet dock ej ännu vad det ger ekonomiskt, då utland alltid släpar efter hos STIM.
Discipuli Postat 22 januari Trådstartare Postat 22 januari 2 timmar sedan sa Fredrik Muskos: Ett annat sätt jag använder för att just få ut låtar på playlist, är tjänsten Daily Playlist. https://dailyplaylists.com/ Där får man 10 poäng en gång i veckan och kan för varje poäng pitcha en låt till olika playlist. Jag har gratisvarianten och tycker den funkar väldigt bra. I korthet, så här går det till: - Starta ett gratiskonto - Lägg till Spotifylänk på den låt du vill pitcha (koppla din Spotifyprofil) - Välj genre/s du vill pitcha till, så dyker det upp massor med spellistor - Selektera listor efter olika värden, flest följare, nyligen aktiv osv - Markera de 10 listor du pitchar till - Klicka Submit, så kommer det upp en Submission gate. Där kan du behöva klicka på länkar till varje lista, för att följa osv. - Skicka in, så får du mail när din låt läggs till på en lista *** Jag använder även Amazing Radio. Betalar £3 per månad. Skicka upp en låt till ditt konto så placeras den på olika radiostationer i UK och US. De fixar placeringar själva. Mina låtar har blivit spelade på deras stationer ca 1500 gånger på 2 år. Vet dock ej ännu vad det ger ekonomiskt, då utland alltid släpar efter hos STIM. Som ett eget universum detta med distribution. Supertips, tackar!
Fredrik Muskos Postat 22 januari Postat 22 januari Verkligen... det är inte lätt att välja. Fråga gärna om något dyker upp! 1
Discipuli Postat 22 januari Trådstartare Postat 22 januari 2 minuter sedan sa Fredrik Muskos: Verkligen... det är inte lätt att välja. Fråga gärna om något dyker upp! Det som har kommit upp är att exempelvis Landr inte distribuerar musik som har involverat AI. Soundcloud har bara vissa tjänster de anser de kan verifiera AI involverad musik med och då distribuera. Svårt att förstå, när båda erbjuder AI baserad mastring exempelvis. Kollade med Distrokid, har vissa regler för AI musik distribution, men uppfyller man det, då kan man använda Distrokid. Hur ser det ut för all AI musik som det stundvis gnälls om på listor, musik helt AI genererad, inte ens ett original verk bakom AI covern eller något sånt. Hur kommer den musiken ut? Bryter den mot regelverk?
Fredrik Muskos Postat 22 januari Postat 22 januari Det där är lite överkurs för mig faktiskt, då jag inte hänger med i det allra senaste, men det borde gå att få information om detta. Källorna lär vara många och ej samtydiga... Det finns ingen absolut regel, vad jag vet, emot att använda AI i musik. Jag har själv haft med något AI-genererat instrument och röst, ihop med riktiga, och det har inte vållat problem. Jag tror att den största stötestenen är om AI helt gjort komposition och ljud, baserat på andra artister. Så jobbar inte jag. All musik skrivs manuellt. Sedan använder jag ibland AI för att hitta en ny stil på en låt, som jag sedan spelar in manuellt. 1
Jonatan Lundin Postat Fredag kl 10:58 Postat Fredag kl 10:58 Jag använder Landr och vad gäller distribution av AI-musik skriver de "we also reserve the right not to distribute—or even to ban—any music or artist that relies entirely on AI audio generation to create" Är intressant var de drar gränsen för "relies entirely on AI audio generation to create" . Exempel1: Om jag använder Suno för att skapa alla stems och sedan lägger in dessa i mitt DAW, mixar och mastrar och sedan lägger till ett litet triangelslags-"pling" själv i slutet av låten, är låten då "entirely relying on AI"? Om svaret är "nej": Men om jag bara drar in alla AI-stems i mitt DAW, lägger på en liten kompressor på masterbussen (som bara minskar DR med 1dB) och sedan endast exporterar en (1) ljudfil som jag laddar upp: är låten då "entirely relying on AI"? Fortsätter vi såhär blir detta en diskussion in absurdum. 1
Discipuli Postat Söndag kl 20:18 Trådstartare Postat Söndag kl 20:18 On 2026-01-22 at 14:18 sa Fredrik Muskos: Det där är lite överkurs för mig faktiskt, då jag inte hänger med i det allra senaste, men det borde gå att få information om detta. Källorna lär vara många och ej samtydiga... Det finns ingen absolut regel, vad jag vet, emot att använda AI i musik. Jag har själv haft med något AI-genererat instrument och röst, ihop med riktiga, och det har inte vållat problem. Jag tror att den största stötestenen är om AI helt gjort komposition och ljud, baserat på andra artister. Så jobbar inte jag. All musik skrivs manuellt. Sedan använder jag ibland AI för att hitta en ny stil på en låt, som jag sedan spelar in manuellt. Jag har bara precis börjat med AI, men i stort sett allt är baserat på min egen musik. Ai som idéspruta är ju inget som jag slutligen publicerar.
Discipuli Postat Söndag kl 20:26 Trådstartare Postat Söndag kl 20:26 On 2026-01-23 at 11:58 sa Jonatan Lundin: Jag använder Landr och vad gäller distribution av AI-musik skriver de "we also reserve the right not to distribute—or even to ban—any music or artist that relies entirely on AI audio generation to create" Är intressant var de drar gränsen för "relies entirely on AI audio generation to create" . Exempel1: Om jag använder Suno för att skapa alla stems och sedan lägger in dessa i mitt DAW, mixar och mastrar och sedan lägger till ett litet triangelslags-"pling" själv i slutet av låten, är låten då "entirely relying on AI"? Om svaret är "nej": Men om jag bara drar in alla AI-stems i mitt DAW, lägger på en liten kompressor på masterbussen (som bara minskar DR med 1dB) och sedan endast exporterar en (1) ljudfil som jag laddar upp: är låten då "entirely relying on AI"? Fortsätter vi såhär blir detta en diskussion in absurdum. För mig är det lite så här. Jag kommer till en studio med musiker. Jag har en låt i en form, klar. Behöver en annan form. Det börjar alltså inte med inget. Det börjar med något som jag gjort. Men det vet ju inte lyssnaren, eller streaming systemet. Håller med att gränsdragning för AI enhanced, eller ren AI borde vara glasklar. Börjar de då ta in AI enhanced/cover under samma resonemang som AI promptat då blir det komplicerat.
Fredrik Muskos Postat Måndag kl 06:35 Postat Måndag kl 06:35 Så är det nog. Det blir alltid lite krångel över definitioner vid stora teknikbyten, s.a.s. Vi har nog några år framöver att vänta en rejäl debatt kring detta...
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.