slejnard Postat 9 januari Postat 9 januari (redigerat) Hej! Den här skrevs och släpptes redan 2021 men har aldrig varit riktigt nöjd över mixen. Kanske du kan göra den rättvisa? Klassisk poprock och fria händer att mixa och om du vill göra nåt pålägg. Lägg gärna upp här i tråden när du är klar via tex SoundCloud eller YouTube. Här är min mix på Spotify mfl ställen. Den finns även i en råare mix i bland RAR-filerna. Edit: filerna är 24 bitar 44,1kHz. LÄNK för nedladdning: https://www.dropbox.com/scl/fi/et7aad35mbc668f4640k4/Slejnard-Wasting-Time-132bpm.rar?rlkey=z6oc47s54kxxmhnxt0rb818yo&st=3ow7kdl7&dl=0 Lycka till! Redigerat 10 januari av slejnard La till filformat
Discipuli Postat 10 januari Postat 10 januari (redigerat) Vilken mikrofon har du använt på Sången o gitarren?? Tonart? info jag kan behöva. Redigerat 10 januari av Discipuli
slejnard Postat 10 januari Trådstartare Postat 10 januari Mikrofon känns orelevant men har för mig att det var SE2200. Gitarrerna är lajnade direkt in både med och utan ampsim. Tror att tonarten är E men är osäker då jag inte har nåt instrument och kan kolla där jag sitter just nu. Återkommer! Kul om du vill ge dig an den.
slejnard Postat 10 januari Trådstartare Postat 10 januari Låten går i F på intro och refräng. G# på verserna.
Discipuli Postat 10 januari Postat 10 januari (redigerat) 6 timmar sedan sa slejnard: Mikrofon känns orelevant men har för mig att det var SE2200. Gitarrerna är lajnade direkt in både med och utan ampsim. Tror att tonarten är E men är osäker då jag inte har nåt instrument och kan kolla där jag sitter just nu. Återkommer! Kul om du vill ge dig an den. Det är inte orelevant för frekvens karaktäristiken. Men den fanns inte med i min lista ändå. Jag improviserar. Bilagan är en första raw version. bara snabb mastrad. Inte klar , ingen automation ritad eller reverb/delay kontroll etc.. mer bara som en försmak av soundet. Jag har "ljud klicks problem" i mixen, lyssna gärna, hör du det? 🙂 . Antar att det är något jag gör fel och behöver kika djupare in på. Men som den är nu. Varsegod. tack för att du delar din musik att öva på. Wasting _time_ver1_RAW.mp3 Redigerat 10 januari av Discipuli
Neosus Postat 10 januari Postat 10 januari (redigerat) Halloj! Här är min variant! Har smygit in en extra kompgitarr! Bara mixat i lurar vet inte hur det låter i högtalare men hoppas det funkar! *borttagen länk* Redigerat 10 januari av Neosus
slejnard Postat 10 januari Trådstartare Postat 10 januari Snyggt av er båda Discipuli och neosus! Älskar hur du fått fram körerna Disci! Den extra gitarren satt som en SMÄKK neo!😊 Bara en snutt? Varmt och behagligt ljud på mixen. Ska lyssna mer på er med bättre ljud sen 😊👍 1
slejnard Postat 10 januari Trådstartare Postat 10 januari 1 timme sedan sa Neosus: Ska vara hela låten! Testa igen! Ska kolla vid datorn sen. På iPhone nyper låten efter ca en minut. Väldigt skumt.
slejnard Postat 10 januari Trådstartare Postat 10 januari 2 timmar sedan sa Discipuli: Det är inte orelevant för frekvens karaktäristiken. Men den fanns inte med i min lista ändå. Jag improviserar. Bilagan är en första raw version. bara snabb mastrad. Inte klar , ingen automation ritad eller reverb/delay kontroll etc.. mer bara som en försmak av soundet. Jag har "ljud klicks problem" i mixen, lyssna gärna, hör du det? 🙂 . Antar att det är något jag gör fel och behöver kika djupare in på. Men som den är nu. Varsegod. tack för att du delar din musik att öva på. Wasting _time_ver1_RAW.mp3 8.26 MB · 0 nedladdningar Glömde nämna att filerna är 24 bit, 44,1kHz (sorry). Om du försöker konvertera så kan det medföra klickljud… och kluck.
Discipuli Postat 10 januari Postat 10 januari Nu är det studio forumet som spökar, vägrar ta upp min mp3 fil ? , funkade uppenbarligen med över 8mb för någon timme sen... oh welll
Discipuli Postat 10 januari Postat 10 januari 2 minuter sedan sa Discipuli: Nu är det studio forumet som spökar, vägrar ta upp min mp3 fil ? , funkade uppenbarligen med över 8mb för någon timme sen... oh welll 2 Mb som max, vad skall man skicka med det? Ett frimärke? @Henrik Andersson Vogel inte ens en 128 kodad mp3 kvalar in.
Henrik Andersson Vogel Postat 13 januari Postat 13 januari On 2026-01-10 at 16:52 sa Discipuli: 2 Mb som max, vad skall man skicka med det? Ett frimärke? @Henrik Andersson Vogel inte ens en 128 kodad mp3 kvalar in. Hej, sorry för sent svar. Låter konstigt att det skulle finnas någon sådan gräns. Men vi håller på att böka en del med webbsidan i bakgrunden, bland annat för att folk ska kunna lägga upp flerspårsinspelningar som andra kan mixa. Så det kan hända att det var någon tillfällig sak. 1
Discipuli Postat 13 januari Postat 13 januari 2 timmar sedan sa Henrik Andersson Vogel: Hej, sorry för sent svar. Låter konstigt att det skulle finnas någon sådan gräns. Men vi håller på att böka en del med webbsidan i bakgrunden, bland annat för att folk ska kunna lägga upp flerspårsinspelningar som andra kan mixa. Så det kan hända att det var någon tillfällig sak. Det är glädjande nyheter om så är fallet. Om inte det är en glitch, så känns det som att gränsen behöver justeras till en mer rimlig gräns.
Discipuli Postat 14 januari Postat 14 januari Så lustigt, nu öppnar inte Logic upp projektet längre. Provat med en massa olika tricks. Hur är möjligt att från en dag till en annan så öppnas inte projektet? Irriterande är bara förnamnet. Får försöka med mer tricks i morgon. Tar verkligen den energin man vill lägga på annat.
Discipuli Postat 15 januari Postat 15 januari Version 2. Mixad och mastrad. On 2026-01-13 at 18:01 sa Discipuli: Det är glädjande nyheter om så är fallet. Om inte det är en glitch, så känns det som att gränsen behöver justeras till en mer rimlig gräns. @Henrik Andersson Vogel Se bilagan, Jag kan inte lägga upp under 9 MB. Fler som har samma problem ?
Discipuli Postat 15 januari Postat 15 januari (redigerat) https://on.soundcloud.com/F19R4rtRQH4o9lzlKR Version 2 , Mixad och mastrad. Redigerat 15 januari av Discipuli Hur embeddar man en soundcloud?
slejnard Postat 15 januari Trådstartare Postat 15 januari Känner igen problemet med filer och det beror på att man har lagt in bilagor sen förr och att utrymmet är begränsat. Om du ska embedda från SC så klistrar du bara in inlägget på sidan/inlägget men måste vänta lite innan den syns. Däremot är ditt spår gjort privat. Ändra till offentligt! 1
Discipuli Postat 15 januari Postat 15 januari (redigerat) Detta är ett mix och master försök av Jan Martinssons låt, Wasting Time. Redigerat Torsdag kl 17:24 av Discipuli la till vilken som är låtskaparen så det inte misstolkas. 1
Discipuli Postat 15 januari Postat 15 januari 9 minuter sedan sa slejnard: Känner igen problemet med filer och det beror på att man har lagt in bilagor sen förr och att utrymmet är begränsat. Om du ska embedda från SC så klistrar du bara in inlägget på sidan/inlägget men måste vänta lite innan den syns. Däremot är ditt spår gjort privat. Ändra till offentligt! Så enkelt! 🙂 testa om det funkar för dig nu.
slejnard Postat Torsdag kl 17:18 Trådstartare Postat Torsdag kl 17:18 6 minuter sedan sa Discipuli: Så enkelt! 🙂 testa om det funkar för dig nu. Yes det funkar nu! 🙂 Gillar det du gjort med sången och körerna. Bra jobbat Disci (Y)!
Discipuli Postat Torsdag kl 17:19 Postat Torsdag kl 17:19 Just nu sa slejnard: Yes det funkar nu! 🙂 Gillar det du gjort med sången och körerna. Bra jobbat Disci (Y)! tackar! - är jag redo för nästa låt nu då? eller har du funderingar på denna?
slejnard Postat Torsdag kl 17:47 Trådstartare Postat Torsdag kl 17:47 26 minuter sedan sa Discipuli: tackar! - är jag redo för nästa låt nu då? eller har du funderingar på denna? Bara kör på! Inga funderingar, bara du haft kul så. 🙂
Discipuli Postat Torsdag kl 19:16 Postat Torsdag kl 19:16 1 timme sedan sa slejnard: Bara kör på! Inga funderingar, bara du haft kul så. 🙂 Det var kul o lärorikt! 1
Discipuli Postat Fredag kl 00:47 Postat Fredag kl 00:47 Ok jag ville prova lite andra "sound" så det blev så här denna gången. 1
slejnard Postat Fredag kl 14:21 Trådstartare Postat Fredag kl 14:21 Coolt! Intressant approach. Ska jag ge nånting konstruktivt så är det att mixen nästan slår igenom lite för ”hett”. Vissa ljud blir liksom trasiga. Men bra jobbat!👍
Discipuli Postat Lördag kl 17:03 Postat Lördag kl 17:03 On 2026-01-16 at 15:21 sa slejnard: Coolt! Intressant approach. Ska jag ge nånting konstruktivt så är det att mixen nästan slår igenom lite för ”hett”. Vissa ljud blir liksom trasiga. Men bra jobbat!👍 Tackar, jag tar med mig detta till nästa projekt. Men skall fixa en master lite mindre pressad.
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.