Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat (redigerat)

Under sommaren för några år sedan uppstod här på forumet ett trevligt samarbete, sen tog semestertiden slut...men vi gillade idéerna, och idag är det väldigt roligt att kunna presentera resultatet 🙂 

Struck By Love, av och med VayzeriA och Jamen, första låten ut och fler på G. 

Redigerat av Jamen
  • Gilla 2
Annons
Postat
53 minuter sedan sa Håkan Ström:

Egen mixad mastrad?

53 minuter sedan sa Håkan Ström:

Egen mixad mastrad?

8 timmar sedan sa Jamen:

Under sommaren för några år sedan uppstod här på forumet ett trevligt samarbete, sen tog semestertiden slut...men vi gillade idéerna, och idag är det väldigt roligt att kunna presentera resultatet 🙂 

Struck By Love, av och med Vayzeria och Jamen, första låten ut och fler på G.

@Håkan Ström korrigering på jamens svar.

Är endast mixad. Lite eq/kompremering och balans på Master Outout. (Nästan mastrad ju 😄😋)

Postat
1 timme sedan sa Jamen:

Instrument, mix o master av VayzeriA 👍

ok, det tar emot att säga det för jag tyckte låten hade rejäl energi, men det låter inget vidare i mina hörlurar.  
ATX 50x. och DT1990 med Sienna kalibrering/studiorum simulering.
1. Rösten låter inte klart och front and center. Trummorna låter långt bak i rummet. För stark gitarr.
För mig låter som att en mick har plockat upp hela rummet med en sådär live inspelning.
Helt enkelt mer att önska på mixen för att få ut mer av låten till lyssnaren, i mina öron. Jag är inget proffs.

Förslag - Om du har stems , lägg ut den på "mixa min låt" tråden och se vad folk kan göra med den?
Om inte annat så får ni olika uppslag / sound för om ni vill prova mixa om den?

Postat

Tack för feedback! 

Är inget proffs. Sitter i taskig mixmiljö, men försöker få det att låta så bra det går. Referenslyssnar, jämför på olika högtalare/ miljöer. Checkar av mono/stereolyssning. Siktar på att få  mixen så bra det går med "hobbykunskaper".

Men tar med mig feedback till nästa mix och gör den förhoppningsvis bättre 👍🤗

Postat
5 timmar sedan sa VayzeriA:

Tack för feedback! 

Är inget proffs. Sitter i taskig mixmiljö, men försöker få det att låta så bra det går. Referenslyssnar, jämför på olika högtalare/ miljöer. Checkar av mono/stereolyssning. Siktar på att få  mixen så bra det går med "hobbykunskaper".

Men tar med mig feedback till nästa mix och gör den förhoppningsvis bättre 👍🤗

Det var som sagt inte lätt att säga det, det tog verkligen emot. Med låtens energi.

Du precis som jag, Helt obehandlad mix miljö. Jag har möjligen ett Tips. Jag satsade tidigt på deras produkter.
Kolla in https://www.ayaicinc.com
Samt testa deras monolith mix system o COS hyper brus baserade eq.

Dessutom lite läsning som i kontext kan vara av intresse.

https://www.ayaicinc.com/_files/ugd/bd561c_90f0d58d4db84b0494cfb285e7e0d99b.pdf

Samt deras take att mixmiljön har ingen större betydelse längre , med deras plugin kombinerade. ( jag börjar sakta förstå detta )

Han som ligger bakom företagets pluggar är väldigt hjälpsam.
Deras utveckling har tagit ett antal år men nu har han hög fart, de släpper flera nya pluggar framöver. De har växt. Så garanterat har dem kunder i highplaces som inte snackar om det.

Jag har deras produkter. Men har tagit mig tid att förstå vad de är. Särskilt i obehandlad mix miljö med ett par HS7. Men nu förstår jag och det har hjälpt mig mycket för en bättre översättning när jag mixar, helt utan tvång att testa runt. Jag jobbar numera mest med att hitta min ”vibe” buss innehåll. Ett fingeravtryck. Är inte där ännu.
Nästa funderar jag på att investera i ARC in ear från IK media. För hörlurs lyssning/ mixning.

Oavsett. Hoppas du fortsätter lägga upp din musik så vi får lyssna, jag ville bara väl o tror inte någon annan här vill något annat 👂 

🙂Ibland kan jag tänka att de som är proffs , läser emellanåt här på studio forum och de får sig ett gott skratt när trådarna innehåller tokigheter, men de plockar kanske över tid också upp något nyttigt, även för dem. Ständigt kollektivt lärande. Här på studio forumet.

• Gilla 1
Postat (redigerat)

Tackar! Ska ta mig tid och läsa/titta över allt det där. Mina mixar har trots allt blivit" bättre" med tiden. Men har inte nått fram till helheten. 😄 Tänker inte lägga av med varken musik eller mixtrande för det är sjukt roligt! 

🤘

Redigerat av VayzeriA
Stavning
  • Gilla 2
Postat

Tack Håkan för ärliga synpunkter, det är alltid uppskattat 🙂 Ja vi grejar vidare med både låtar och sound, är så kul och inspirerande!

• Gilla 2
Postat
12 timmar sedan sa Håkan Ström:

ok, det tar emot att säga det för jag tyckte låten hade rejäl energi, men det låter inget vidare i mina hörlurar.  
ATX 50x. och DT1990 med Sienna kalibrering/studiorum simulering.
1. Rösten låter inte klart och front and center. Trummorna låter långt bak i rummet. För stark gitarr.
För mig låter som att en mick har plockat upp hela rummet med en sådär live inspelning.
Helt enkelt mer att önska på mixen för att få ut mer av låten till lyssnaren, i mina öron. Jag är inget proffs.

Förslag - Om du har stems , lägg ut den på "mixa min låt" tråden och se vad folk kan göra med den?
Om inte annat så får ni olika uppslag / sound för om ni vill prova mixa om den?

Trummor kan jag hålla med om rums mickarna var lite knepiga att tämja. Kan vara "rattningen" i EzDrummer, men har en lösning till nästa mix. Köra rummet torrare och köra ettc reverb på nu i efterhand eventuellt.  Virveln må ha lite ha för mycket high end och ambiens.

Gitarren (gitarrer?) lite mindre energi och lite torrare.

Sången... Sång är alltid svårt. Men det var det bästa jag kunde. Just då. Sången SKA ligga i center 🤔 det enda är i prechorus där en effekt är panad. Får vara ÄNNU mer kritisk 😄 Jamen har gett bra feedback och utan den hade mixen varit sämre (tack! @jamen 😉)

Men jag växer med inspelning och mix för var gång. Märker själv var det brister och vad som behövs förbättras. Allt är ju trial and error 🤗👍

• Gilla 1
Postat
On 2025-11-01 at 11:27 sa VayzeriA:

Trummor kan jag hålla med om rums mickarna var lite knepiga att tämja. Kan vara "rattningen" i EzDrummer, men har en lösning till nästa mix. Köra rummet torrare och köra ettc reverb på nu i efterhand eventuellt.  Virveln må ha lite ha för mycket high end och ambiens.

Gitarren (gitarrer?) lite mindre energi och lite torrare.

Sången... Sång är alltid svårt. Men det var det bästa jag kunde. Just då. Sången SKA ligga i center 🤔 det enda är i prechorus där en effekt är panad. Får vara ÄNNU mer kritisk 😄 Jamen har gett bra feedback och utan den hade mixen varit sämre (tack! @jamen 😉)

Men jag växer med inspelning och mix för var gång. Märker själv var det brister och vad som behövs förbättras. Allt är ju trial and error 🤗👍

Klockrent summerat, trial and error. 
Mitt tillägg är tack för bra musik.

• Gilla 1

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.