Jump to content
Annons
  • 0

Köpa dessa studio hörlurar?

Fråga

Postat (redigerat)

God Jul på er! Har steppat upp nu med macbook, audiointerface och rode nt1 mikrofon. Har inga studiomonitorer och kommer nog inte skaffa det i första taget iallafall. Mina hörlurar köpte jag för typ 400 kr och duger väl egentligen inte till mixning.
Då jag inte kommer mixa genom ljudinterfacet utan direkt kopplat till laptopen funderar jag på dessa med 80 ohm. Verkar prisvärda och omtyckta. Någon som tycker det verkar smart eller dumt? Har ju slutna lurar nu som jag kan använda när jag lägger sång. Dessa är också slutna. Hade kunnat tänka mig öppna. Förstår det som att man får en annan känsla i ljudbilden då, någon som har erfarenhet? 

https://www.thomann.de/se/beyerdynamic_dt770_pro80_ohm.htm

Eller satsa på dessa? Bättre för mixning kanske? Kan spela in med de slutna lurarna jag har

https://www.thomann.de/se/akg_k701.htm

Redigerat av Richie76

Recommended Posts

• 0
Postat
1 timme sedan sa Valle:

Din parallelldragning är inte helt orimlig. Men å andra sidan: hade vi inte fortsatt "varna" och utbilda, så hade vi kanske levt i en värld där överdriven alkoholkonsumtion respektive hörselintryck som begränsas till 2 kHz var det normala.

Jag hade helt seriöst aldrig tänkt på att ta paus innan du sa det Valle. Bara tänkt volym. Så någon nytta kommer det göra för mig iallafall. Sen är det lite svårt att veta hur högt det är i lurarna. Tycker själv att det inte är orimligt högt men tror att det är en kombination av att när jag väl har möjlighet så kan jag sträcksitta många timmar utan problem, samt för mycket dödsmetall i replokal utan hörselskydd i ungdomen.

Annons
  • 0
Postat
22 timmar sedan sa Analogfreak:

Jag har en släkting som dricker rödvin varje dag och jag har försökt få honom att inse farorna med drickandet. Men han anser inte att han dricker orimligt mycket alkohol och menar att farorna endast gäller starksprit. Jag tror inte att det är ovanligt att den enskilde slår ifrån sig riskerna för att således legitimera sitt beteendemönster.

Jag tror att människsn i sin natur förtränger dåliga vanor snarare än att göra förändringar oavsett vad det gäller.

Har faktiskt märkt att tinnitus tillfälligt påverkas till det sämre av ett större alkoholintag. Får kanske ta in i beräkningen att stereon höjs vid dessa tillfällen😅

• 0
Postat (redigerat)
On 2025-01-03 at 13:37 sa Analogfreak:

Jag har en släkting som dricker rödvin varje dag och jag har försökt få honom att inse farorna med drickandet. Men han anser inte att han dricker orimligt mycket alkohol och menar att farorna endast gäller starksprit. Jag tror inte att det är ovanligt att den enskilde slår ifrån sig riskerna för att således legitimera sitt beteendemönster.

Jag tror att människsn i sin natur förtränger dåliga vanor snarare än att göra förändringar oavsett vad det gäller.

Sen om man är ärlig mot sig själv så kanske man inte gör allt för att man ska må bra även om man undviker vissa saker, som överdrivet drickande. Alla tränar inte 30 min/dag, går inte 15000 steg, vårdar sociala relationer, äter rekommenderad kost, får ordentligt med sömn, undviker stress i den mån man kan mm. Så det är lätt att klaga på någon som gör fel och inte mår optimalt av detta men gör man allting rätt själv, även om man vet att man borde för att må bra? Då det handlar om alkohol är det även en relativt stor risk att vi pratar om missbruk/sjukdom. Då hjälper det föga att varna.

Redigerat av Richie76

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.