Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Det är så att jag har just börjat jobba seriöst mer rason (eller snarare börjar lära mig det) . Tidigare haddde jag ett klav men det har pajat .. nu försöker jag föjäves fåtill hyfsade house slingor/melodier . Jag har trxiat fram o tillbaks med matrix men det blir så stelt och kantigt på nått vis.. några tipps på hur jag skall göra för att lyckas göra låtar tillsdess jag har råd att köpa nytt klav!!?

Annons
Postat

jadu.

jag har själv varit utan en gång i tiden =)

det enda tips jag kan ge dig är att använda matrix.

Postat

okey.. men har du nått tips på hur man får matrixen att låta "äkta" och int eså jävla kantigt?

Postat

Börja i matrixen, dumpa ner till ett sequencerspår, ändra lite, lägg på nån schysst grooveparameter osv. Tycker det brukar funkar bra när man snor grooven från en neddumpat drrex-loop.

//Christian

Postat
Tycker det brukar funkar bra när man snor grooven från en neddumpat drrex-loop.

hur menar du då? kanske jag som fattar trögt...

Postat

Lägg inte alla toner "rakt på", utan se till att det blir litelitelite otajt på sina ställen, så låter det inte så stelt och maskinellt...

Postat

Jag har i princip alltid jobbat utan klav. Visst blir de lite svårare att göra slingor å dylikt me de funkar bra tycker jag. Använder själv aldrig matrixen till att göra slingor, trycker jämt fram allting i sequencern. Lite jobbigt ibland men de funkar skit bra 😉

Postat
Tycker det brukar funkar bra när man snor grooven från en neddumpat drrex-loop.

hur menar du då? kanske jag som fattar trögt...

Hitta en trum- eller melodiloop som du gillar i drrex. Välj knappen "to track". Gå till sequncerspåret och markera alla noterna och välj sedan edit -> get user groove. Nu kommer den här grooven att lägga sig som "user" i kvantiseringsrullisten och kan användas precis som grooveparametrarna.

Det här funkar ju också på slingor som du spelat in själv. Står på sidan 29 i manualen.

//Christian

• 2 veckor senare...
Postat

En bra grej annars är att anlita expert musiker, fast då måste man ju har ett klavier eller möjlighet att recorda. 😉

Postat
En bra grej annars är att anlita expert musiker, fast då måste man ju har ett klavier eller möjlighet att recorda. 🙂

så du menar att jag skall sluta göra egen musik och låta någon annan göra det åt mig? Tack, men nejtack.

Postat

Beror ju lite på vad för sorts house du gör, men några tips kan jag nog komma med. För det första är sequencern betydligt mycket mer flexibel - använd den istället för matrixen.

För själva svänget gäller det såklart att jobba med kvantiseringen. Ovanstående "Get user groove"-tips är mycket behändigt. Annars finns ju shuffle-kvantiseringen (som är ganska tråkig).

Ett annat tips är att arbeta med triol-kvantisering (1/16T, 1/32T osv) på enstaka slag. Dessa kan sedan kvantiseras "tillbaka" till 8- eller 16-delar om det svänger "för mycket".

Personligen brukar jag annars köra allt utom trummor, percussion och eventuellt basen ganska hårt kvantiserat, men det är såklart en smakfråga.

Postat
En bra grej annars är att anlita expert musiker, fast då måste man ju har ett klavier eller möjlighet att recorda. 😉

så du menar att jag skall sluta göra egen musik och låta någon annan göra det åt mig? Tack, men nejtack.

Jag menade att du kan fortfarande skriva ideerna men låta ett proffs spela in det. Det är skillnad att måla in toner i cubase än att spela in det med ett klavitur med vägda tangenter. Skillnaden är ganska stor om man säger så.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.