Jump to content
Annons

Ljudkort + hdd före annat?

Recommended Posts

Guest musik
Posted

Hej!

Med anledning av att andra fått problem med irq-konflikter i sina pc:s vid köp av kringutrustning, så vill jag försöka undvika detta, nu då jag står i begrepp att "utvidga" min nya pc med diverse kringutrustning.

Trodde i min enfald på teknikern i databutiken, som redan 1998 hävdade att år 2000 kommer irq-konflikter att vara ett minne blott, eftersom den åldrade standarden med max 16 irq-kanaler inte gäller längre då.

Hursomhelst, jag ska nu köpa externt ljudkort plus extern hårddisk, men även en scanner plus skrivare. I vilken ordning ska jag köpa dessa prylar? Viktigast är ju att få det externa ljudkortet (pcmcia) och den externa hårddisken (firewire) att funka. Är det därför vettigt på något sätt alls att vänta med skrivare (usb) och scanner (usb)? I värsta fall får man väl köpa en multifunktionsscanner/skrivare i ett?

Hoppas det inte ska strula.

😑

:musik

Annons
Guest musik
Posted

Hej igen!

...Ville bara tillägga att alla prylarna utom ljudkortet (det viktigaste) finns i butiken.... Vet inte om jag ska pilla med scanning och bilder tills det anländer Sverige....Det var det saken gällde...

sladd och inte kabel/:musik

Posted

När det gäller USB skrivare och scanners så går den genom USB-adressen

på burken. Vill du vara säker, även om jag tror inte något påverkar FW mm,

så är det bara att dra ur USB sladdarna.

Guest musik
Posted

?????

DRA UR usb-sladdarna? Påverkar det nånting? Ja, i så fall är det ju aldrig nåt problem egentligen. 99.99% av tiden lär jag ju varken ha skrivaren eller scannern ansluten.

Min bärbara pc har 4 st USB 2.0-uttag och 1 st 1394-port, förutom card-platser...

Jag fick för mig att om jag installerar scanner och skrivare (även om de är usb-varianter), så tar dessa utrymme när det gäller DMA-tilldelning och IRQ-kanaler. Jag vill ju inte att deras IRQ-kanaler skall stå ivägen för ljudkortet (cardplats PCMCIA) och den externa hårddisken (1394) t.ex.

Kom på en sak till förresten, tänkte skaffa nån enklare DV-kamera (1394/usb) med. Kräver väl ytterligare IRQ-kanal, antar jag!?

🙂

mycket om bilar på tv numera/:musik

Guest musik
Posted

Hej!

Hörde med en tekniker en dag som sa att det där med usb är dj---ligt bra!! Man kan ha 128 enheter seriekopplade utan att det påverkar prestanda ett skit, och inte tar enheterna upp IRQ-kanaler, DMA-utrymme eller dll-filer heller. Det gör usb-porten som sådan bara. Han hade nu 34 enheter sammankopplade och trodde sig kunna fortsätta till 128 utan problem. Glömde fråga om nån av enheterna var ett ljudkort...

Jag borde inte vara rädd för att knalla iväg och köpa den där scannern och skrivaren??

🙂

:musik