Jump to content
Annons

Maghrebi 3 av Fredrika


Blir Amal (4) gladare för denna version?  

5 röster

  1. 1. Blir Amal (4) gladare för denna version?

    • Denna duger gott att glädja en liten flicka med!
      1
    • Lär dig arabiska och sjung in en sångstämma! Sedan, kanske.
      1
    • Nej detta måste förbättras radikalt.
      2


Recommended Posts

LÅTNAMN: Maghrebi 3 for Amal

ARTIST/GRUPP: Fredrika Moberg

GENRE:Maghrebi ?

LÅTLÄNGD: 2'41''

KOMPOSITÖR:

PRODUCENT:

EV. MEDVERKANDE:

INSPELNINGSÅR: 2005

FORMAT: mp3 Variabel bithastighet (cirka 100 kbp/s)

STORLEK: 2,3 MB

STATUS: antingen skiss eller färdig låt beroende på eventuella reaktioner

LÅTLÄNK: Fredrika Moberg - Maghrebi 3 for Amal

Detta är maghrebin version 3 till Amal. Jag har bytt Veenan som flera ansåg vara dålig mot ett marockanskt blåsinstrument som heter Gajda och sedan har jag lagt till ett instument till för att göra en sorts enkel refreng för att det inte ska bli så extremt tjatigt

blouis tips om ett tydligare tema med unisont spel av andra instrument har jag också tagit fasta på.

shadows tips om hook har jag försökt göra även om hookarna inte är särskilt catchy eller vad man ska säja och även det där med brejket i rytmsektionen har jag spelat in ett kort ett. Och liiite mer dramatik på slutet med några extra ackordföljder i en hyfsat låg veena eftersom shadows föreslog mer dramatik och Arete också tyckte att de höga veenatonerna lät syntetiska/plastiga eller så. Mer efterklang och eko har jag också efter shadows tips. Så har jag panorerat ljuden lite mer åt olika håll för att det inte skall gröta ihop sig helt.

Nu varierar jag melodin liiiite mer efter shadows och musiks tips och också tagit bort gnällljudspåret i bakgrunden som tydligen bara lät som brus. Eftersom shadows verkade tycka att jazzackorden jag la in mot slutet inte passade har jag tagit bort dem.

Redigerat av Fredrikmo
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Det är helt klart en förbättring. Jag gillar fortfarande inte riktigt de olika melodiljuden. Melodierna tycker jag skulle varit spelade med lite mer legatokänsla men det kanske är svårt att göra med de samplingar du använder.

Det som jag verkligen tror skulle kunna höja den här låten nu flera hundra snäpp är ifall du låter huvudmelodin vandra och "växa" lite mer. Som det är nu så kommer den in efter fyra sekunder och slår till en i käften med ett lite halvtaskigt ljud. Det som jag instinktivt känner att jag hade gjort det är att få det ljudet att fadas in lite. Först låter det som om melodin kommer långt ifrån på en ensam flöjt eller något liknande. Tänk dig att melodin ska låta som den kommer lite avlägset ifrån. Så går det några takter sen flyter den fram mer i ljudbilden och får kanske sällskap av något annan instrument som omväxlande spelar unisont och stämmor med huvudtemat.

Apropå det det låter inte riktigt 100% tajt, melodin alltså. Men det kanske är något du gjort med mening?

Pratsamplingarna tycker jag inte riktigt höjer.

Det är något som brusar va? Hörs speciellt vid 00:39

01:35 Höger så kommer det in något skumt instrument (typ sitar) är de ackorden den spelar verkligen helt rätt?

Försök komma på ett tema till som är ganska likt men som har mer energi i sig. Något som är mer direkt. Tänk dig att det temat du använder nu är vers och så ska du hitta en refräng.

Det är en förbättring helt klart men det finns en del kvar att göra.

Redigerat av Shadows
Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)
Det är en förbättring helt klart men det finns en del kvar att göra.

Du är snäll som ger synpunkter!!!

>Jag gillar fortfarande inte riktigt de olika melodiljuden.

Nej verkligen inte de är ju försräckliga men Gajda låter ungefär så där påstås det. Det är en Dash Signature gajda som skall vara bra men visst är det ett gräsligt ljud! Tänkte behålla det.

>Melodierna tycker jag skulle varit spelade med lite mer legatokänsla men det kanske är svårt att göra med de samplingar du använder.

Ja det tycker jag också. Vid de tillfällen jag spelat luckor har jag manuellt ritat in tonernas förlängningar. Det hjälper inte för det är monofoniska ljud som slår över till nästa ton och sådana där transienter eller vad det heter gör att det inte låter naturligt...det låter som om varje ton är den första eller vad jag ska säja. Det är möjlitg att det bara är jag som inte kan hantera pluggen eller spela tillräckligt bra.

>Så går det några takter sen flyter den fram mer i ljudbilden och får kanske sällskap av något annan instrument som omväxlande spelar unisont och stämmor med huvudtemat.

Ja det skulle nog vara bättre! Får se om jag kan komma på något i den vägen.

>Apropå det det låter inte riktigt 100% tajt, melodin alltså. Men det kanske är något du gjort med mening?

Hmmm okay...hmmm...om du tycker att det låter 95% tajt är det nog jag som spelat orytmiskt. Jag får kolla det. Tycker du att jag snarare spelar 95% O-tajt är det som det skall för jag har försökt göra en ganska avancerad rytmik. EDIT:Darbukaspåret (rytmsektionen låter jag spela nästan så otajt det går utan att den byter taktart.

>Det är något som brusar va? Hörs speciellt vid 00:39

Hihi...jag trodde detta var en bra idé men på din reaktion förstår jag att den var jättedålig hihi. Jag har ett kaotiskt underspår som jag lade med ganska svagt ljud för att skapa en sorts instrument-ambiens för att det skall bli lite mer kaos. Spåret ligger på nästan hela tiden utom i brejket. Måste tonas ner eller tas bort alltså.

> Tänk dig att det temat du använder nu är vers och så ska du hitta en refräng.

Usch vad svårt...får se om jag kan göra det.

>01:35 Höger så kommer det in något skumt instrument (typ sitar) är de ackorden den spelar verkligen helt rätt?

Det är en veena. Rätt?...vet inte...jag spelar lite jazziga ackord där men det hör säkert inte hemma i en maghrebi och passar kanske inte alls oavsett vad det är. Hmmm...jag försökte dramatisera lite. Kanske en dålig idé i brist på bra. Får mixa ner eller ta bort.

Stort tack! Tilbaka till ritbordet. Jag har två veckor på mig innan Amal fyller år!

Redigerat av Fredrikmo
Link to comment
Dela på andra sajter

musik (oregistrerad)

Hej!

Ny version - ny lyssning. Vad jag kommer ihåg från en tidigare version av detta ovanliga musikstycke, så har det skett en del ändringar.

Positivt:

* Väldigt säldigt mycket bättre trummor.

* Rätt längd på stycket nu.

* Tablas:en låter finfint.

Negativt:

* Det där kazoo-liknande blåsljudet som kommer in efter ca. 1:30 och även sedan ca. 2:02 in i låten. Det är något påträngande. Tona ned det och sätt det extremt panorerat i ena sidan. Det kan göra underverk, det blir som ett slags eko på temat.

* "Blåset" måste hursomhelst minskas. Det blir en kakafoni av blåsljud på nåt ställe närmare slutet. Stressande enbart.

* Temat ja. Vi efterlyste det förut....och nu vevas det nästan lite för ofta.

Slutsats: Ett steg framåt tack vare tydligt tema och fina trummor.

😄

:musik

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

musik: Tack för tips!!

>* Det där kazoo-liknande blåsljudet som kommer in efter ca. 1:30 och även >sedan ca. 2:02 in i låten. Det är något påträngande. Tona ned det och sätt det >extremt panorerat i ena sidan. Det kan göra underverk, det blir som ett slags eko >på temat.

Om vi menar samma sak har jag nu tagit bort det.

>* "Blåset" måste hursomhelst minskas. Det blir en kakafoni av blåsljud på nåt >ställe närmare slutet. Stressande enbart.

Hihi ja usch. verkligen stressande. Jag är helt kokko nu efter att ha lyssnat så mycket på denna "låt". Gräsliga ljud! Men det är så jag upplever nordafrikansk folkmusik eller ofta afrikansk musik överhuvudtaget. Instrumenten är samplade marockanska folkinstrument.

>* Temat ja. Vi efterlyste det förut....och nu vevas det nästan lite för ofta.

Ja...hehe jag har tagit bort ett par upprepningar och bytt ut dem mot en sorts superenkel kort refräng (shadows föreslog en refräng). jag vet inte om jag skulle kunna uppfatta det där med vers/refräng i en äkta maghrebi om jag hörde en. Den marockanska musik jag hört har varit märkligt oformlig i mina öron.

Nu varierar jag melodin liiiite mer efter shadows och musiks tips och också tagit bort gnällljudspåret i bakgrunden som tydligen bara lät som brus. Eftersom shadows verkade tycka att jazzackorden jag la in mot slutet inte passade har jag tagit bort dem.

Redigerat av Fredrikmo
Link to comment
Dela på andra sajter

musik (oregistrerad)

Hej!

Klockan är nu ett noll ett och jag har lyssnat på stycket tre gånger till. Jag tycker att den är klart bättre nu och färdig för att ges till Amal.

Trummorna kändes lite längre där nu på slutet, vilket nu blev heeelt perfekt avslut, anser jag.

Temat är bra och lagom nu. Panoreringar har jag upptäckt också, där har du ändrat lite kanske, eller också märks de bättre nu när blåsen minskat i styrka.

Jag tycker det lät som indiska tablas, de där "boinga" trummorna på några ställen.

Tänkte köpa såna själv förresten. De kostade i en musikaffär i stan 4500 kr paret för några år sedan, men nu såg jag för nån vecka sen såna på Tradera för 750 kr.

Annars kan man beställa från Indien. De kommer per båt, de tar minst 8 veckor. Finfint hantverk, ca. 2800 kr, men så tillkommer tullavgift och nån skatt väl.

Svår, jättesvår musikstil du provar med. Jag borde nog lyssna mer på olika stilar från olika länder också, ja det borde väl alla göra. Alltid lär man sig eller förstår något bättre. Biblioteket har väl CD man kan låna om inte annat för att få en inblick.

🙂

:musik

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej!

Klockan är nu ett noll ett och jag har lyssnat på stycket tre gånger till. Jag tycker att den är klart bättre nu och färdig för att ges till Amal.

:musik

Tack så mycket! Hihi! Har du hört på den TRE gånger? Det är nog max vad man pallar hihi. Ja...som du märker kan jag egentligen inget om sånt här men det är ju kul att prova sig fram lite. Amal är ju bara fyra år. Kanske blir både hon och hennes mamma i alla fall lite glada hoppas jag. Jag har inte träffat dem sen de flydde till kvinnojouren så jag vet inte hur de har det...är lite nervös faktiskt.

Oj! SKa du kanske köpa RIKTIGA sådana trummor? Wow! Ja det vore nå't! Jag använder ju en demo wizoo darbuka med samplade darbuka och andra ljud som sitter i lånedatorn jag använt för att lägga rytmgrunden. Han som äger datorn tänkte köpa den för det är en häftig rytmplugg men den är nog rätt dyr den med.

Stort tack för alla tips och hjälp! 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...