Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Nån som har nån koll på några bra samplingsskivor? Vad används i dagens pop egentligen? Varifrån är samplingarna tagna? Artister såsom Britney Spears, Gwen Stefani, Natasha Bedinfield tänkte jag främst på...

Tack! 😄

Annons
Postat

Ja, jag undrar också vilka samplingsskivor som används i Britney Spears låtar...

...så att jag kan hålla mig undan från dem 😄

Postat (redigerat)

Hej!

Dom får man göra själv! Alla samplingskivor jag har hört är halvbra till heldåliga! Eller menar du ljuden?

Korg´s Triton samt Spectrasonic´s VSTi´s täcker nog in det mesta!

MVH-Peder

Redigerat av Peder
Postat

Jag menar främst ljuden.. grooven liksom. virvlar, kickar, hihats, effekter...

men också synthar. Är Triton den mest använda synten inom popproduktionen?

Postat (redigerat)

Men alltså dom producer som gör musiken åt artisterna du nämde har säkert byggt upp sina egna ljudbibliotek sedan år tillbaka och har säkert asmånga samplings cd's. Många spelar in sina egna ljud med åratals av erfarenheter och kreativitet och därför jobbar dom med sånna stora artister..

Sedan om musiken är bra eller inte är ju en annan femma

Redigerat av staf
Postat
Men alltså dom producer som gör musiken åt artisterna du nämde har säkert byggt upp sina egna ljudbibliotek sedan år tillbaka och har säkert asmånga samplings cd's. Många spelar in sina egna ljud med åratals av erfarenheter och kreativitet och därför jobbar dom med sånna stora artister..

Sedan om musiken är bra eller inte är ju en annan femma

Amen.

Jag har själv samlat på mig samplingskivor under åren, och kan väl rekommendera e-Lab X-static-serien och Best Service XX-Large för högvis med användbara trummaskinsljud... men glöm inte att dona med ljud själv också. Att vrida till pitch, eq:a, dubbla eller ibland tom. trippla ljud på varandra kan ge nya sounds...

Postat

Om nån vet så säg. Har hört ett och annat ljud som varit intressant eller kan bli om man jobbar lite mer med det.

Ska kolla in det vectro posta men finns det några andra skivor så säg till här.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.