Jump to content
Annons

Hur spelar jag in?


jack pocket

Recommended Posts

Annons
  • 2 veckor senare...

Du har väl ett inspelnings-program antar jag!! typ Cubase eller Protools??

Bara att installera ljudkortet om du ni inta redan har gjort det. sen koppla in mixern.. finns trådar som beskriver hur du gör. sen är det bara att sätta igång. 😉

akustiskt gitarr är de bra om man har den uppmickad , men då måste du har en mic uppkopplad till gitarren.

elgitarr måste du ha typ en pod eller v-amp eller en riktig stärkare uppmickad.. men de där kanske du redan vet??? 😄 men jag skriver iallafall eftersom du frågar. samt att jag vill ha pålägg på klockan 😉

Redigerat av kirtaphus
Link to comment
Dela på andra sajter

musik (oregistrerad)

Hej!

Vad skribenten undrar är nog snarast hur man spelar in dylika instrument, d.v.s. mikrofonplacering eller line in. När det gäller akustisk gitarr kan du prova dig fram med mikrofonplaceringen. Själv vill jag ha den rätt nära centrumhålet, men helst två mikar varav en riktad mot halsen något över mitten (eftersom jag håller till mest där kanske). Sedan finns problemet att man flyttar sig lite under låtens gång, varför ljudnivån in i miken/mikarna varierar en del. Använd sparsam kompressor eller låt det vara en del av konsten... Alternativet är förstås att använda en gitarr med inbyggd mikrofon och har du inte det kan du alltid komplettera med en lämplig variant. Och som för mycket annat är det generellt så att du får vad du betalar för. Elgitarr spelar du in via linje in, kompletterad med effektpedal/box/multiprocessor av något slag eller om du har tåliga grannar via mik framför förstärkaren. "Addic_59" hade en intressant artikel i Studio nu senast

om gitarrljud, läs den. Prova att flytta miken/mikarna (t.ex. en nära och en på avstånd). Avstånden till mik från akustisk gitarrens centrumhål respektive elgitarrförstärkarens högtalarmitt skulle jag säga borde vara 10-15 respektive 10-20 cm.

Experimentera!!

😉

:musik

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...