Jump to content
Annons

Beach Boys / Brian Wilson - SMILE


Recommended Posts

Tjena!

NÄgon annan som har hört ny utgÄvan av Brian Wilsons

"SMILE" som kom 2004. Jag blev helt sÄld pÄ denna skiva?

jag vaknade varje morgon i en vecka med en ny lÄt frÄn skivan

i skallen. Hade den hÀr kommit ut 1967 dÄ det var tÀnkt att

den skulle komma sÄ hade den fÄtt SGT Pepper att framstÄ som

en amatör platta.

Är det nĂ„gon annan som har hört SMILE? kommentarer frĂ„n andra

vore trevligt att lÀsa.

//Tom

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Annons

Jag har varit lÀtt besatt av Smile i över 10 Ärs tid, gjorde min första kassettkompilering nÀr Good Vibrations-boxen kom. :rolleyes: LÄng historia...

SjÀlv Àr jag rÀtt besviken pÄ nyinspelningen, tycker Brian sjunger dÄligt.

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Jag har varit lĂ€tt besatt av Smile i över 10 Ă„rs tid, gjorde min första kassettkompilering nĂ€r Good Vibrations-boxen kom. 😉 LĂ„ng historia...

SjÀlv Àr jag rÀtt besviken pÄ nyinspelningen, tycker Brian sjunger dÄligt.

Jo sĂ„ngen Ă€r vĂ€ll ingen höjdare 😎 jag fattade aldrig riktigt

varför han inte anvÀnde orginal sÄngen frÄn 66.

Körerna förstÄr jag, för dom var ganska surs pÄ smile

sessions 66 men som sagt lead sÄngen.

Men jag tycker ÀndÄ att helheten Àr en riktig höjdare,

hÄller pÄ att tanka hem SMILE filmen nu, ska kolla pÄ

den nÀr jag kommer hem frÄn jobbet.

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Danny Cort (oregistrerad)

UppvÀxt med BW's musik...

Blir fortfarande knÀckt varje gÄng jag hör Smile, men som sagt.

Karln var bÀttre förr.

Lyssnar du pÄ relaterade band ocksÄ?

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Körerna förstÄr jag, för dom var ganska surs pÄ smile

sessions 66

Sura körer? Beach Boys? Kamma dig! 😎

😉 Hehe jo visst kunde dom sjunga grabbarna, men dom kunde ocksĂ„ intonera Ă„t helsike fel 🙂 StĂ€mmorna som Brian hade tĂ€nkt sig för SMILE var nog aningen för komplexa för BB, plus all maja och allt studio brĂ„k med van dyke.

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

StÀmmorna som Brian hade tÀnkt sig för SMILE var nog aningen för komplexa för BB, plus all maja och allt studio brÄk med van dyke.

Vilka stÀmmor dÄ?

Allt jag hört frÄn Smile Àr fullkomligt magiskt, speciellt sÄngen.

Jag kan inte tÀnka mig ett bÀttre vokalband Àn Beach Boys, och givetvis sÀtter dom (fortfarande!) alla stÀmmor klockrent.

Smile '66/'67 var inte pÄ nÄgot vis ett hafsverk, det som spelades in (och det mesta av Smile spelades faktiskt in, tvÀrtemot vad legenden sÀger) Àr löjligt bra.

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

StÀmmorna som Brian hade tÀnkt sig för SMILE var nog aningen  för komplexa för BB, plus all maja och allt studio brÄk med van dyke.

Vilka stÀmmor dÄ?

Allt jag hört frÄn Smile Àr fullkomligt magiskt, speciellt sÄngen.

Jag kan inte tÀnka mig ett bÀttre vokalband Àn Beach Boys, och givetvis sÀtter dom (fortfarande!) alla stÀmmor klockrent.

Smile '66/'67 var inte pÄ nÄgot vis ett hafsverk, det som spelades in (och det mesta av Smile spelades faktiskt in, tvÀrtemot vad legenden sÀger) Àr löjligt bra.

Nja allt Àr inte sÄdÀr jÀtte klockrent, lyssna tex pÄ vegetables frÄn smile sessionsen inledningen till sleep alot partiet hackigt och otajt, vissa körstÀmmor sura etc.. Jag förstÄr att Brian valde att spela in allt igen. Att jÀmnföra dom musikalsika prestationerna mellan gamla och nya SMILE Àr som natt och dag. Men du har rÀtt i att lÄtarna isig Àr helt brillianta!

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Att jÀmnföra dom musikalsika prestationerna mellan gamla och nya SMILE Àr som natt och dag.

Jag hÄller med.

Visserligen Àr Wondermints ett helt ok kompband, Foskett t ex Àr duktig, men man Àr ju inte ens i nÀrheten av Wrecking Crews kapacitet.

Helt naturligt, musiker av den kalibern vÀxer inte pÄ trÀd.

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Att jÀmnföra dom musikalsika prestationerna mellan gamla och nya SMILE Àr som natt och dag.

Jag hÄller med.

Visserligen Àr Wondermints ett helt ok kompband, Foskett t ex Àr duktig, men man Àr ju inte ens i nÀrheten av Wrecking Crews kapacitet.

Helt naturligt, musiker av den kalibern vÀxer inte pÄ trÀd.

Jag försökte inse vad det var som inte stÀmde med Brians sÄng pÄ nya skiva, för den Àr inte helt vÀrdelös, jag tÀnkte Àr det att karln har blivit Àldre. Men sedan nÀr jag hörde honom i en intervju gjord pÄ senare Är förstod jag vad det var som var fel, tÀnderna. Han lÄter sludrig som om det fattades ett par tÀnder pÄ fel stÀllen.

I övrigt har du nÄgra smile favoriter Dan? mina Àr

Vegatables

Plymoth Rock

Heroes and villains

On a holiday.

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

SvÄrt att vÀlja, men eftersom Good Vibrations Àr Good Vibrations mÄste den nÀmnas.

Surf's Up tycker jag Àr svÄrslagen, fullkomligt magisk musik.

Fan va bra jag har alltid funderat pÄ vad instrumentet i GV kallas, det dÀr som lÄter som radio vÄgor eller hur man ska beskriva det, har du nÄn susning?

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Jag kommer ihÄg att han ganska nyligen (nÄgon gÄng under de senaste tvÄ Ären) i en intervju i Hallandsposten hÀvdade att han vill spela in en hÄrdrocksskiva i samma still som Iron Maiden. LÄter spÀnnande!

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Fan va bra jag har alltid funderat pÄ vad instrumentet i GV kallas, det dÀr som lÄter som radio vÄgor eller hur man ska beskriva det, har du nÄn susning?

Det Àr en theremin.

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Ni som Àr svÀltfödda pÄ nytt inom genren, eller - nytt och nytt - retro dÄ, spana in Wondermints egna plattor.

"Wondermints" - debutplatta med en hel drös aviga poplÄtar och gudomliga BB-körer

"Bali" - fantastisk popplatta med mycket Snobbar som jobbar-feeling. En av mina mest spelade plattor

"Wonderful world of the Wondermints" - en coverplatta med riktigt kitchiga versioner av Monkees, ABBA, Pink Floyd, Elton.... Bara för fansen.

"Mind if we make love to you" - snÀppet ambitiösare, vÀldigt mycket Beach Boys. Snudd pÄ mÀsterlig platta.

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Fan va bra jag har alltid funderat pÄ vad instrumentet i GV kallas, det dÀr som lÄter som radio vÄgor eller hur man ska beskriva det, har du nÄn susning?

Det Àr en theremin.

Hörde i "Synthesizerns historia" pĂ„ P2 att det var en theremin kopplad till en ribbon-controller för att fĂ„ bĂ€ttre kontroll över spelandet, sĂ„ det var ju lite "fusk" nĂ€stan... 🙂

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Fan va bra jag har alltid funderat pÄ vad instrumentet i GV kallas, det dÀr som lÄter som radio vÄgor eller hur man ska beskriva det, har du nÄn susning?

Det Àr en theremin.

Hörde i "Synthesizerns historia" pĂ„ P2 att det var en theremin kopplad till en ribbon-controller för att fĂ„ bĂ€ttre kontroll över spelandet, sĂ„ det var ju lite "fusk" nĂ€stan... 😛

Bara live! 🙂 Mike Love hade aldrig fixat en Ă€kta theremin.

I studion, bÄde pÄ Pet Sounds-albumet och GV var det en riktig theremin som anvÀndes.

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Hörde i "Synthesizerns historia" pĂ„ P2 att det var en theremin kopplad till en ribbon-controller för att fĂ„ bĂ€ttre kontroll över spelandet, sĂ„ det var ju lite "fusk" nĂ€stan...  😛

Bara live! 😛 Mike Love hade aldrig fixat en Ă€kta theremin.

I studion, bÄde pÄ Pet Sounds-albumet och GV var det en riktig theremin som anvÀndes.

Ok, dÄ hade pellejönsen pÄ P2 kanske fel dÄ...

Jag vill hursomhelst ocksĂ„ ha en theremin! 🙂

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

tÀnkte bara tipsa om Sundazed Records, de har slÀppt mycket tidlös 60-tals pop.

Alltid med massa info om band och inspelning, alltid frÄn mastertaperna.

http://www.sundazed.com/

Tex. Sagittarius: Present Tense CD

For producer-wunderkind Gary Usher, Sagittarius was the outcome of months holed up in the studio with like-minded friends: Curt Boettcher, Bruce Johnston, Glen Campbell, the Firesign Theatre and others. The hit single, "My World Fell Down," debuted in 1967. Present Tense — shimmering, dense, and relentlessly melodic — quite simply relocated the goals of contemporary pop songwriting and arranging. Mastered in the best Sundazed tradition, Present Tense chronicles the epitome of California sunshine rock and the Summer Of Love — it's the sound of the Mamas and Papas, the Beach Boys and Claude Debussy having an

Easter egg hunt on Phil Spector's lawn.

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Bara live! 😉 Mike Love hade aldrig fixat en Ă€kta theremin.

I studion, bÄde pÄ Pet Sounds-albumet och GV var det en riktig theremin som anvÀndes.

Inte för att nÄn sÀkert egentligen bryr sig, men jag letade lite kommentarer om PAiAs Theremax-kit och hittade det hÀr:

http://acapella.harmony-central.com/forums...hlight=theremax

SÄ det verkar rÄda delade meningar om vad StrandPojkarna egentligen anvÀnde...

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

  • 1 mĂ„nad senare...

Plockade up SMILE Live dvdn nu i veckan. Fan vilken sjukt bra konsert, med Stockholm String Orchestra pÄ strÄk. Alla sjunger sÄ sjukt bra, Surfs Up Àr helt magisk, orginalet kommer inte ens i nÀrheten av detta. Brian Wilson sjunger bÀttre Àn pÄ nÄgon inspelning (wouldnt it be nice Àr dock svÄr att toppa). Ni mÄste plocka up den hÀr DVDn ni kommer inte att Ängra er, bÄde jag och min kamrat satt med gÄshud, bandet Àr snor-tight.

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

QUOTE=smokeythebear,25 June 2005, 15:07] Plockade up SMILE Live dvdn nu i veckan. Fan vilken sjukt bra konsert, med Stockholm String Orchestra pÄ strÄk. Alla sjunger sÄ sjukt bra, Surfs Up Àr helt magisk, orginalet kommer inte ens i nÀrheten av detta. Brian Wilson sjunger bÀttre Àn pÄ nÄgon inspelning (wouldnt it be nice Àr dock svÄr att toppa). Ni mÄste plocka up den hÀr DVDn ni kommer inte att Ängra er, bÄde jag och min kamrat satt med gÄshud, bandet Àr snor-tight.

Intresseklubben.... Jag kommer spela in en del av mina lĂ„tar med "levande strĂ„kar" och det kommer vara Stockholm strings n' horns...samma som BW 😕

However...jag har aldrig gĂ„tt ivĂ€g pĂ„ karln 😎

Stockholm strings n' horns

Redigerat av karl
Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Katla (oregistrerad)

Paul Tanner spelade theremin pÄ studioinspelningarna. Hittade detta pÄ hans hemsida.

Did the Beach Boys use a theremin on the recording, Good Vibrations?

No. The instrument was not a real, traditional, two antenna-type theremin. It was the Electro-Theremin, a mechanical instrument developed for Paul Tanner by Bob Whitsell in 1958. In addition to Good Vibrations, two other Beach Boys tunes used Tanner and his Electro-Theremin, I Just Wasn't Made for These Times, and Wild Honey. Also, there appears to be another (possibly unreleased) tune, Inspiration, that Tanner recorded in 1966 for the Beach Boys.

What is a Tannerin?

The Tannerin is what I named the modern recreation of the Electro-Theremin that Tom Polk and I have developed. Brian Wilson is currently using a Polk Tannerin.

What's that rectangular box-like instrument I've seen Mike Love play on earlier live versions of Good Vibrations?

That is the Moog ribbon controller, an instrument developed for the Beach Boys in the 1960's for use on live performances.

HÀmtade hÀr: http://www.electrotheremin.com/etfaq.htm

Har för mig att det stĂ„r en hel del om dessa inspelningar i en bok som heter just Good Vibarations av Mark Cunningham. 😎

Redigerat av equinoxe
Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...