Jump to content
Annons

SATA Kontroller?


Stigmata

Recommended Posts

Hej där.

Har en XP 3000+ med msi 746F ultra moderkort och staudio dsp2000 (dsp24,c-port (kärt barn har många namn....)).

Kör Cubase SX3 och allt funkar jätte bra..

Tyvärr så har jag ej SATA controller på kortet så jag funderar på att köpa ett pci kort för detta och självklart en typ 200gigs hårddisk.

Men jag har läst lite för mycket tror jag. ;-)

Brukar det ställa till en massa problem eller???

Vill inte köpa ett nytt moderkort för det funkar så bra ihop med mitt ljudkort.

Tacksam för råd.

Christoffer

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Om det funkar så va nöjd.........skaffa en extern hårdisk istället om du nu behöver 1 till.

Jag hade en IDE disk (bara 1) och bytte till 2 SATA eftersom var man än läser så ska de va 2 diskar och SATA sägs va bättre........

Saken är den att det märks ingen skillnad alls.......förutom det att:

Med 1 IDE disk så syntes ingen som helst aktivitet i diskperformance.

Med 2 SATA så syns det aktivitet i diskperformance.

Borde ju synts när jag bara hade 1 IDE som fick jobba hårt......men icke!

Edit: Jag skaffade 2 SATA för jag har problem med pops och cracks.....trodde det kunde vara för att jag hade 1 hårddisk bara......men det va det inte........

+ att det SATA kort hamnar i PCI väl......kan ju leda till strul.......om det börjar slåss med dina andra kort om IRQ platser........

+ igen, många säger........varför laga nått som inte e trasigt.......funkar det som du säger.......gör musik istället eller va du nu gör!! Avis.... 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej.

Tack.

Ja, jag har ett fungerande system men jag måste ha flera hårddiskar...

För en utav hårdiskarna kör jag xp för spel,surf och annat skräp.

Den andra IDE kör jag med Audio (kan boota olika), men det börjar bli lite trångt på den, eftersom jag partionerade den delade upp den som c:operativ. d:audio.....

Så ska jag köpa pci controllerkort eller??

USB hårddiskar kan man väl glömma eller??

Christoffer

Link to comment
Dela på andra sajter

Du kan inte skaffa 1 större IDE?

Testa med kortet o SATA, men blir det strul så har du förköpt dig.......

Själv vet jag inte nått om "SATA PCI kortet" har mitt på moderkortet.

Vet inte men har du XP på båda? Eller ett annat operativ än det XP du har?

Jag kör 2 SATA

Sata 1 C: XP + Program

Sata 2 E: Cubase projekt

Båda e på 80 gig.........känns STORT för mig.........

Men va vet ja.......kanske inte e så avancerad...... 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 månad senare...

Jag uppgradera för ett tag sedan och då med ett Asuskort som har 2 S ATA och jag hade en del problem i början med S ATA:n...biosen hittade den inte trots rätt konfiguration men efter att ha haft en expert här som drog igång S ATA:n med operativet så rullar allting och dessutom har jag & IDE så allt som allt 7 enheter 🙂

visserligen överkurs för mig men jag ska städa och banta ner det men det känns skönt att ha lite för framtiden.Alltid förrut så har det känns som när man gått ifrån butiken så har grejorna man köpt varit gamla veckan efter...Jag tror på S ATA:n 😎

Link to comment
Dela på andra sajter

plastocid (oregistrerad)

Jag har en SATA-disk och ett PCI-kontrollerkort för detta. Har dock aldrig lyckats få det att fungera hur jag än gjort. Varken i Win2k eller XP. Men jag har gett upp, när jag uppgraderar datorn blir det SATA-kompatibelt moderkort och då jävlar! 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...