Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

hej!

fÄtt lite problem med en polares cubase..har haft detta problem sjÀlv nÄgongÄng tidigare, men kan inte komma pÄ hur man löste detta..sÄ tips mottages med tacksamhet!

fÄr detta meddelande:

"sample rate could not be set. this may be due to the sample clock being set to external sync"

borde vara ett litet problem men kan inte komma pÄ vad de e som strular..testat Ä kolla cubase instÀllningarna under devices setup/ vst multitrack och försökt pilla med asio- drivers..men inget funkar..

Annons
Postat

han har en AMD 2600+

glömde tillÀgga att han har installerat om XP pÄ C: dock fanns inga cubase - grejer dÀr..hmm..rÀtta mej om jag har fel, men detta borde inte pÄverka, gjorde sjÀlv samma grej för ett Är sedan utan problem..

ska kolla buffersizen, men tror inte de e de som Àr problemet..men fÄr vÀl ta och installera cubase annars..tack iafl

Postat

Jag fÄr samma probelm ibland. Har ett SounBlaster internt och ett M-audio externt. Till Cubase anvÀnder jag sÄklart M-audio men ibland tappar det kontakt med "omvÀrlden".

Cubase/lÄten som Àr satt med instÀllningar för M-Audio försöker dÄ med SB kortet eller inget kort alls. SB/inget kort klarar inte instÀllningarna t ex 24bit 48kHz : "sample rate could not be set ". . . blir resultatet.

NĂ€r det hĂ€nder startar jag bara om M-audio kortet. Ibland rĂ€cker det med att vĂ€lja M-audio drivrutinerna igen i Cubase "devices setup/ vst multitrack : switch" för att fĂ„ fart pĂ„ det igen. Switch Ă€ven om det redan Ă€r instĂ€llt pĂ„ rĂ€tt drivrutin. Verkar som det bara behöver en pĂ„minnelse ibland. 🙁

Kolla Àven under "Kontrollpanelen/Ljud och ljudenheter" vilket ljudkort som XP Àr instÀllt pÄ. Om det inte har nÄgot ljudkort dÀr eller fel kort blir det "sampler rate . . ." i Cubase. Och sÄ klart, kolla sÄ att du har senaste drivrutinerna till ljudkortet.

Hoppas det hjÀlper.

Postat

Med kort dÀr klockan Àr lÄst till 48KHz som exempelvis soundblaster korten svarar Cubase artigt att den inte kan stÀlla in 44.1KHz och att detta kan bero pÄ en extern synksignal.

/Majken

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.