Jump to content
Annons

Ny skärm stör monitorerna! LÖST!


Erik

Recommended Posts

Jag har precis köpt en ny platt skärm, och till min stora besvikelse stör den mina monirorer (TANNOY Active). Det uppstår ett brusande ljud när skärmen är på, som slutar när man stänger av skärmen. Monitorerna står ca 15 cm ifrån skärmen, ljudkortet och grafikkortet är så långt ifrån varandra som det bara går...

Några förslag?

Mvh Erik

Redigerat av Erik
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Lider med Dig! Har haft samma problem. Är Du dock säker på att det är i högtalarna det stör. För oss kom störljudet med in när vi spelade in! Hade två duktiga institutionstekniker som röjde med problemet flera gånger. Problemet? Den dåliga skärmningen på TFT-skärmen. Lösningen? Köpa ny, dyrare och bättre skärmad TFT. Vi provade med en dyr skärm och problemet var borta. Vi fick dock känslan av att störljudet gick in lite överallt, alltså inte endast i en av enheterna. Hoppas dock att det löser sig på ett smidigare sätt för Dig.

Link to comment
Dela på andra sajter

Grejen är den att jag bor i en så gammal lägenhet så jag har inga jordadeuttag!

Och JA skärmen sitter innan högtalarna. Ska testa och byta.

Jag prövade att flytta högtalarna 1m ifrån skärmen, men det blev ingen skillnad.

Då måste det vara något fel i datorn eller uttagen.

Jag återkommer om resultatet.

Mvh Erik

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej!

Såg det fanns någon svensk standard som dator-skärmar på sjukhus måste uppfylla, en sådan borde ju inte avge störande magnetfält och dylikt!

Jag har annars haft motsatta problemet, att oskärmade högtalare stör TV-skärmar! Tråkigt i.v.f.s! Är själv elliterat men att pröva med jordade uttag?

MVH-Peder

Redigerat av Peder
Link to comment
Dela på andra sajter

Fast avger TFT-skärmar verkligen tillräckligt kraftiga magnetfält för att störa något? Man tycker ju att han borde blivit störd av CRT-skärmar isåfall, dom stör ju mycket mycket mer.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag hade det på en gammal 15" tft skärm......av märket LG.....som störde väldigt mkt.....det spelade ingen roll hur mkt vi flyttade kontakter eller dylikt, det blev ett zurrande/brusande ljud hur vi än bar oss åt.....! Jag testade att ha skärmen igång, men dra ut monitorsladden till datorn....och då försvann oljudet om jag inte minns fel....så det måste gått genom datorn på något sätt....

Som tur var skulle jag köpa en ny skärm ändå.....som funkar mkt bättre nu......det är nog ren tur kanske.

Det är en av de billigaste 19" TFT-arna.....LG det också....funkar hur bra som helst.

Link to comment
Dela på andra sajter

Sitter strömförsörjningen externt eller internt i skärmen? Har sett liknande problem med laptop'ar som har nätdosor med dålig skärmning. Om det är en extern nätadapter så kan ett tips vara att prova byta till en som är bättre skärmad.

/Majken

Link to comment
Dela på andra sajter

Sitter strömförsörjningen externt eller internt i skärmen? Har sett liknande problem med laptop'ar som har nätdosor med dålig skärmning. Om det är en extern nätadapter så kan ett tips vara att prova byta till en som är bättre skärmad.

/Majken

Nu har jag prövat med allt! Har köpt en helskärmad kabel, flyttat på nätadaptern, kontakter o inget hjälper.

Då MÅSTE det vara något som stör inuti datorn!

Hur skärmar jag kablarna i datorn?

Mvh Erik

Link to comment
Dela på andra sajter

Efter att prövat det mesta tex bytt kablar flyttat på högtalarna osv. Så hitta jag felet utav misstag.

Jag skulle ändra skärpan på skärmen och valde brightness. Och när jag ändrade regeln så försvann brummet!

Pinsamt enkelt! Tack för all hjälp...

Mvh Erik

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej!

Du får inte skriva såhär, nu tror man ju att alla datorns ljudfel beror på samt kan lösas med underliga tweaks!

Brummar elgitarren när du spelar in den i datorn? - Öppna upp kalkylatorn och skriv 3.1415926535 tre gånger så upphör brummet!

Blir det ljudknäppar på sångrösten? - Ändra skrivbordets bakrundsfärg till pastell så försvinner dessa och du får rörvörme på rösten!

MVH-Peder

Link to comment
Dela på andra sajter

Hohoho.........eller denna:

Jag när jag hade balkongdörren öppen och hade glömt att stänga ytterdörren så gick CPU mätaren ner 25% och jag kunde trycka ihop låten med kylskåpets kompressor utan att det börja spraka o poppa i ljudet. Troligen processorn som gick varm men pga korsdraget (som jag också samplade in i låten) så fick den kylning.

😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...